Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla dessa rönnbär???!!!  (läst 14087 gånger)

Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
Alla dessa rönnbär???!!!
« skrivet: 13 aug-11 kl 17:06 »
Vad gör ni med alla rönnbär? När jag hade höns så plockade jag dom till hönsen och gav det som godis på vintern. Mycket uppskattat. Men nu har jag inga höns...

Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #1 skrivet: 13 aug-11 kl 17:07 »
Om någon svarar "skaffa höns igen" så är det en önskan jag har men just nu är det inte aktuellt. Nästa år hoppas jag på det:)))

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #2 skrivet: 13 aug-11 kl 17:14 »
Koka-gele
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #3 skrivet: 13 aug-11 kl 17:53 »
Rönnbärs-och äpplemarmelad!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #4 skrivet: 13 aug-11 kl 18:05 »
hur gjorde du när du gav dom till hönsen? torkade du dom och hur gjorde du det?
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #5 skrivet: 13 aug-11 kl 18:14 »
hur gjorde du när du gav dom till hönsen? torkade du dom och hur gjorde du det?

Det undrar jag med och jag undrar oxå hur man gör rönnbär-äpplemarmelad Mille??
Lät ju superintressant!
Mot nya äventyr!

skum

  • Inlägg: 73
    • Dalarna
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #6 skrivet: 13 aug-11 kl 18:15 »
Rönnbärsvin, bären ska vara frostnypna, min farmor kallade vinet för hälsovin. Om du har tålamod så kan du göra mosskronor med rönnbärshängen.
Skum

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #7 skrivet: 13 aug-11 kl 18:23 »
Så här:

Rönnbärs och äppelmarmelad
300g rönnbär
2-3 syrliga äpplen
2-3dl vatten
850g socker/kg fruktmassa
Skölj och rensa frukt o bär, ta bort kärnhusen på äpplena. Koka 30 min. Passera eller mosa. Väg och rör i socker. Koka tills marmeladen tjocknar.

Det blir en smakrik marmelad, inte så söt men mycket god tycker jag! Perfekt med ett mörkt bröd och en god ost!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #8 skrivet: 13 aug-11 kl 18:32 »
Så här:

Rönnbärs och äppelmarmelad
300g rönnbär
2-3 syrliga äpplen
2-3dl vatten
850g socker/kg fruktmassa
Skölj och rensa frukt o bär, ta bort kärnhusen på äpplena. Koka 30 min. Passera eller mosa. Väg och rör i socker. Koka tills marmeladen tjocknar.

Det blir en smakrik marmelad, inte så söt men mycket god tycker jag! Perfekt med ett mörkt bröd och en god ost!

Tack! Låter smarrigt! Men måste rönnbären vara frostnupna först eller kan man ta dem när som?
Mot nya äventyr!

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #9 skrivet: 13 aug-11 kl 18:51 »
lägg dom i frysen något dygn så blir dom frostnypna /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #10 skrivet: 13 aug-11 kl 20:41 »
Tack! =)
Mot nya äventyr!

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #11 skrivet: 13 aug-11 kl 20:51 »
Precis, frysen är bra :D Det är svårt att vänta ut den naturliga frosten, iaf hos oss, för då är har bären antingen ramlat av, blivit svarta eller uppätna..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #12 skrivet: 13 aug-11 kl 21:15 »
När jag gav dom till hönsen så torkade jag dom först. Sen la jag dom bara i en papperskasse och ställde i källaren. Sen hämtade jag bären där när dom skulle användas.

Hur gör man rönnbärsvin då????

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #13 skrivet: 15 aug-11 kl 07:55 »
Provade på rönnbärsvin som jag fick av grannen.
Mycket gott :D, drack det som likör i små glas
Hedemorahöns

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #14 skrivet: 15 aug-11 kl 07:59 »
När jag gav dom till hönsen så torkade jag dom först. Sen la jag dom bara i en papperskasse och ställde i källaren. Sen hämtade jag bären där när dom skulle användas.
Torkar du dem i spisen eller hur? Eller kan man torka dom ute/i ladugarden om hösten?
Här är myyycke rönnbär (men inte riktigt röda ennu) så jag ska laga hönsgodis  ;D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #15 skrivet: 15 aug-11 kl 08:52 »
brännvin på rönnbär är gott o vackert. Proppa bara bären i en flaska med en liten gnutta socker och renat. låt stå och mogna.Sedan kan man ju sila av bären men jag tycker det är fint med dem kvar.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #16 skrivet: 15 aug-11 kl 08:55 »
Annars så gör ju rönnbären nytta när de sitter kvar också, som mat för hungriga fåglar över den kalla vintern.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #17 skrivet: 15 aug-11 kl 12:40 »
Annars så gör ju rönnbären nytta när de sitter kvar också, som mat för hungriga fåglar över den kalla vintern.
Så rätt så men oftast så är de slut när "vargavintern" sätter in. Min farmor torkade rönnbär på skullen så att fåglarna kunde få ngt. senare på vintern.

honohan

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #18 skrivet: 17 aug-11 kl 20:29 »
När jag gav dom till hönsen så torkade jag dom först. Sen la jag dom bara i en papperskasse och ställde i källaren. Sen hämtade jag bären där när dom skulle användas.

Hur gör man rönnbärsvin då????

Tjena, undrar om du smakade de torkade rönnbären själv? Skulle vara kul att veta om de förlorar beska och syra då och blir trevligare att äta som de är...

Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
SV: Alla dessa rönnbär???!!!
« Svar #19 skrivet: 18 aug-11 kl 08:57 »
Tjena, undrar om du smakade de torkade rönnbären själv? Skulle vara kul att veta om de förlorar beska och syra då och blir trevligare att äta som de är...

Nej jag smakade aldrig själv vad jag kommer ihåg i alla fall. Så jag vet inget om smaken. Men Hönsen uppskattade dom i alla fall.


Torkar du dem i spisen eller hur? Eller kan man torka dom ute/i ladugarden om hösten?
Här är myyycke rönnbär (men inte riktigt röda ennu) så jag ska laga hönsgodis  ;D

Jag la bara ut bären på något tort och luftigt ställe så fick dom ligga där ett tag. Kan tänka mig att har man en höskulle eller liknande kan det nog vara bra att torka dom där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, von tratt, Frydreik, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser