Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avstånd mellan stolp  (läst 1120 gånger)

Lusa

  • Gäst
Avstånd mellan stolp
« skrivet: 07 dec-08 kl 17:18 »
vilket avstånd är lämpligt mellan stolp, dels för tråd och dels för 90 cm nät?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avstånd mellan stolp
« Svar #1 skrivet: 07 dec-08 kl 18:06 »
För nät säger dom 3 meter, jag har satt 4 meter mellan stolpen om jag har fått en bra och rak sträcka och haft bra stolp. Det viktigaste är att hörnstolparna är rejäla och verkligen fast förankrade! Dessutom stagade åt båda håll. Sen sträcker man så mycket det någonsin går... och sen sträcker man ännu mer!!! Ta gärna traktorn till hjälp eller dragkroken på bilen. Tänk på att alla trådarna måste vara lika sträckta.

Ett fårnät ska vara så sträckt att fåren bildligt talat skulle komma ut i små buljongtärnor på andra sidan om de springer in i det (för att citera en gammal engelsk fårbonde).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Avstånd mellan stolp
« Svar #2 skrivet: 07 dec-08 kl 18:07 »
Kunde inte sagt det bättre än vallhunden.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Avstånd mellan stolp
« Svar #3 skrivet: 07 dec-08 kl 20:07 »
När det gäller eltråd kan du ha långt mellan stolparna under förutsättning att du har hörnstolpar av trä. Jag har nog upp till tio meter på vissa ställen beroende på terräng.
Jag har tre trådar, 30, 60 och 90 cm. ovan mark, tråden måste vara ordentligt sträckt precis som nätet. Mina får har stor respekt för tråden (ryafår), detta kan nog skilja raser emellan.
Använd järntråd el. likn. ej plasttråd till får (leder ström för dåligt).
Halland è bäst

Lusa

  • Gäst
SV: Avstånd mellan stolp
« Svar #4 skrivet: 08 dec-08 kl 11:49 »
Tackar för svar! :)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Avstånd mellan stolp
« Svar #5 skrivet: 08 dec-08 kl 12:54 »
På bra någorlunda raksträckor satsar jag på rejäla, stagade hörnstolpar. Sen sätter jag glasfiberstolpar emellan hörnen som i princip bara skall hålla upp tråden. Glasfiberstolparna kan det vara uppåt 15-25 m emellan. Hemligheten är att använda spännfjädrar till varje tråd vid varje hörn. Då blir tråden fjädrande och lyfts upp igen även när en älg eller annat smällt till tråden. Gå in på LG eller Foga: s hemsidor så hittar du fjäderspännarna. Nordpost tror jag har dem.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Lusa

  • Gäst
SV: Avstånd mellan stolp
« Svar #6 skrivet: 09 dec-08 kl 16:02 »
Tack för det tipset! verkar mycket bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser