Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesdjur och ekonomi  (läst 2239 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Betesdjur och ekonomi
« skrivet: 15 aug-07 kl 19:01 »
Jag frågar detta på fårsidan, men egentligen har jag inte bestämt mig för vilket djurslag jag ska skaffa. Såhär är det:

Vi köpte en liten gård i våras. Till den hör knappt 1 ha betesmark och en stallbyggnad. I sommar har vi hyrt ut betet till grannen, vars hästar varit inne på vårt lite grann, men knappast betat ner ordentligt. Vi gissar att vi kan få svårt att hitta arrendator för betet nästa säsong (för kobonden i byn har just sålt alla sina kor, så bete finns i överflöd). Därför försöker vi nu bestämma oss för hur vi ska bruka marken själva. Betesdjur är det alternativ som ligger närmst till hands, då växtodling nog kommer att kräva stenplockning mm först.

De djurslag som intresserar oss mest vore llama, alpacka, får, getter eller gäss, eller en kombination av dessa. Jag behöver massor av mer kunskap innan jag kan sätta detta i stånd. Så mina frågor är dessa:

Bra länkar till mer information om bete och betesdjur? (Jag har Jordbruksverkets bok med samma namn)

Ekonomi - vilket/vilka djurslag är sannolikast att man kan få att gå runt ekonomiskt. Kul, förståss om det ger någon liten avkastning, men framför allt ska det inte gå back mer än första året, hoppas jag.
Jag skulle föredra att hålla djur som man säljer för liv, men kan acceptera att föda upp slaktdjur med. Vill inte hålla på med mjölkning, men gärna klippning.

Bor i Skåne.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Betesdjur och ekonomi
« Svar #1 skrivet: 15 aug-07 kl 19:36 »
Vi köpte en liten gård i våras. Till den hör knappt 1 ha betesmark De djurslag som intresserar oss mest vore llama, alpacka, får, getter eller gäss, eller en kombination av dessa. Ekonomi - vilket/vilka djurslag är sannolikast att man kan få att gå runt ekonomiskt. Kul, förståss om det ger någon liten avkastning, men framför allt ska det inte gå back mer än första året, hoppas jag.

1ha räcker inte till mycket, i alla fall inte om du tänker ha Får och dessutom vill ha vinst på dom  ;D
Du kommer ju bl.a att få köpa allt vinterfoder..och vad är det för något som växer i din hage ?
Allt gräs är ju inte vare sig smakligt eller energirikt, den kan ju behöva plöjas och sås om.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Re:Betesdjur och ekonomi
« Svar #2 skrivet: 15 aug-07 kl 19:48 »
För litet... Ja, det slog mig att man för vinterfodrets del kanske kan göra en deal med bonden som arrenderar svärmors mark... Hon har 29 ha, skog och bete.

Fordson

  • Inlägg: 475
Re:Betesdjur och ekonomi
« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 11:09 »
Det där med "för litet" är ett dilämma nuförtiden. Bönderna styckar av och säljer som gård med 1-2 ha mark. Folk köper och tror dom kan skaffa djur för dom har ju köpt en "gård", och mark finns det ju. (2ha ser mycket ut för en lekman). Jag tycker att man inte borde få stycka av en "bonngård" med mindre än i alla fall 4 ha. Kolla bara annoser på nätet; Hästgård säljes....Areal: 13456m2. Räcker inte till för 1 st häst ens!
Kanske malplacerat inlägg, men ändå  8)

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Betesdjur och ekonomi
« Svar #4 skrivet: 20 aug-07 kl 11:50 »
Håller i och för sig med, men det det finns ju gott om möjligheter till arrende. Vitsen med får är at nyttja de - gärna torra - betesmarker, som inte är så attraktiva annars. Där gör fåren samtidigt ett landskåbsvårdande arbete.
På många håll är det lätt at hitta sådant bete, som kanske inte hästfolket vil ha. Som tuve själv skriver: bete finn i överflod. Men naturligtvis vill man inte ha det för långt hemifrån. Mht stängningskostnader får man se till at göra ett passande långsiktigt arrendeavtal. Som jag har förstått är det arrendatoren som skal ha bidraget, men jag har låtit bonden kamma hem det gentemot en symbolisk arrende. Jeg vet inte om det är helt efter boken, men det är det enklaste för båda.
Bor man på feta slätten med höga markpriser är saken annorlunda - men då har man egentligen köpt på fel ställe som fritidsbonde.

« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 11:54 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Betesdjur och ekonomi
« Svar #5 skrivet: 20 aug-07 kl 15:31 »
För litet... Ja, det slog mig att man för vinterfodrets del kanske kan göra en deal med bonden som arrenderar svärmors mark... Hon har 29 ha, skog och bete.

Fast får gillar inte gran o tall.. dom blir jäkligt magra på den foderstaten  ;D ;D
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 15:32 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser