Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Areal  (läst 1545 gånger)

Lucifer64

  • Inlägg: 2
    • Halland
Areal
« skrivet: 26 dec-11 kl 19:52 »
Finns det någon bra regel vad det gäller markareal/storlek på besättning?
På en areal på 8ha med bete/åker med vall, vintertid inne i ladugård med matning.

Hur stor fårbesättning skulle du tänka dig att ha på den ytan?
Lammproduktion, vilken ras?

Stora utläggningar är mycket välkomna.
Mycket om och men, och många olika tycken och smak...
Danne

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Areal
« Svar #1 skrivet: 26 dec-11 kl 19:56 »
Jag har 8 ha naturbete och håller 28 lammande tackor på det (+7 till 10ungtackor) Då köper jag in vinterfoder.

Om man har Gotlandsfår så har man en "dubbel" marknad: Kött och skinn. Fast det kräver att du köper in bra livdjur för skinnet skull...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Areal
« Svar #2 skrivet: 26 dec-11 kl 20:44 »
Jag har 12 hektar ogödslad mark och 3 hektar där jag sprider fastgödsel,fast gödseln räcker sällan till 3hektar .Kan fåren gå ut och in så är de mest ute,vilket ger lite gödsel och halm åtgång.
Allt är betesmark,kör över betesmarken 1-2 gånger per år med putsen.Köper in grovfoder 275-300 kr per rundbal  1,3m i diameter.Till mina  tackor räcker en bal 2,5 dagar.
Har 55 blandrastackor köttras,lammen föds i april-maj.Slaktas sällan före jul ,behåller ca hälften till påsk.Böjar med lite kraftfoder efter nyår.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lucifer64

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Areal
« Svar #3 skrivet: 27 dec-11 kl 20:35 »
Då var jag inte helt fel ute... Hade planerat en besättning på ca 40 tackor. Ville bara kolla så man inte tog i för mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 3 användare (1 dolda)
Elitsliraren, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser