Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pyttelitet valnötsträd  (läst 6566 gånger)

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Pyttelitet valnötsträd
« skrivet: 30 okt-14 kl 10:32 »
Satte i våras ett par valnötter varav en tog sig. Det är bara litet än så länge, ett par decimeter och står i en pallkrage. Frågan är nu hur jag ska göra så att det inte fryser ihjäl ifall det skulle blir riktigt kallt i vinter? Ska jag plantera om det ute eller sätta det i kruka och kanske gräva ner den? Tips mottages tacksamt.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #1 skrivet: 30 okt-14 kl 10:56 »
Jag har gjort samma sak, för ca 8 år sen. De flesta som grodde har klarat sig. De som inte klarade sig blev planterade för skuggigt (eftersom jag inte visste riktigt hur valnöt ville ha det) eller blev söndertrampade av kor. Jag tror ingen eller på sin höjd någon strök med av frost. Mina valnötter tål tydligen ner mot 30 minus. De kommer från ganska högt läge i Österrike. I början hade jag dem i kruka. På vintern stod krukorna på marken, täckta av lite löv, gräs el dyl på en plats där det som kallast brukar bli 25 minus på vintern. Jag dröjde lite olika länge med att plantera ut dem, från några månader till några år. De hamnade på platser av varierande lämplighet. Nu vet jag att valnöt vill ha ganska mycket sol, bra dränering, och (tror jag) rätt bra jord. Lite mer detaljer kan hittas på nätet, t.ex. pfaf.org.

Om dina valnötter är hyfsat klimatanpassade tror jag därför inte att du behöver oroa dig så mycket för vinterkylan, men det är bra att täcka dem med t.ex. löv och gräs.

Det enklaste kan vara att plantera ut på växtplats nu. Eller om den kan stå i pallkragen ett år till. Eller att plantera i kruka nu och plantera ut nästa år.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #2 skrivet: 30 okt-14 kl 11:00 »
Vi har två gigantiska valnötsträd och fåglarna planterade ett träd inne i hundarnas rastgård. Det klarade sig över alla vintrar men när det var lite mer än 1 meter högt så grävde hundarna upp det.  :-\
Täck bara med löv, så går det säkert bra och håll alla hundar borta!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #3 skrivet: 30 okt-14 kl 11:48 »
Valnöt verkar anpassa sig till dessa nejder så jag hade satt ner det i marken redan nu där det ska stå framledes, vattna och täck med löv eller dylikt så inte vattnet fryser om det blir frost. Och skydda stammen och kronan från harar och rådjur, typ långa pinnar nerstuckna runt trädet och nätskydd runt stammen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #4 skrivet: 30 okt-14 kl 12:27 »
Tack för tips och råd!  :D  Det är planterat från en nöt som kommer från ett valnötsträd som växer vilt här i Blekinge så då borde kanske inte härdigheten vara något problem. Jag vet inte riktigt var det ska få växa när det blir stort så då får det nog stå kvar i pallkragen till nästa år. Jag har lite lättare för att skydda det där. Rådjur har vi inga problem med. Tror inte de gillar fårlukt, för vi har inte haft några i trädgården sen vi skaffade får. Däremot har vi gott om hare så alla nyplanterade träd måste skyddas. Annars är de där och kalasar. Eftersom trädet är så litet ännu så länge så sätter jag nog hönsnät runtom.

Detta har i alla fall gett mersmak så nu ska jag leta ätliga kastanjer i stadens stora park. Har för mig att jag sett ett träd där. Frågan är ju bara om det är några kastanjer på?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #5 skrivet: 30 okt-14 kl 15:07 »
Tror inte rådjuren äter på valnötsträdet, det gör dom inte här iaf. Problemet är många gånger att de fejar hornen eller vad de gör och då förstör de stammar och grenar med detta.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #6 skrivet: 30 okt-14 kl 15:25 »
Tror inte rådjuren äter på valnötsträdet, det gör dom inte här iaf.
Samma här. Valnöt är nog inte så gott (utom nötterna).

Citera
Problemet är många gånger att de fejar hornen eller vad de gör och då förstör de stammar och grenar med detta.
Detta problem har jag sluppit. Men här finns gott om andra träd och buskar för dem att välja på.

För övrigt: ibland dör de översta skotten under vintern. Jag vet inte om det är kyla eller nåt annat. Men då växer det tillbaka från stammens eller grenens undre del. De ska också kunna växa tillbaka från roten. Men om det är en liten planta lär risken vara större att den dör helt. Å andra sidan, små plantor är lätta att skydda mot kyla (och uttorkning och vind). Täck med löv el.dyl. som sagt.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #7 skrivet: 30 okt-14 kl 17:39 »
Ett tips som kanske inte direkt har med din fråga att göra. Tänk igenom var du sätter trädet för valnöt får en rejäl pålrot och verkar inte vara väldigt förtjusta i att flyttas. Jag har en liten planta på ca 1 m här hemma som inte riktigt vill återhämta sig efter att vi flyttade det.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #8 skrivet: 30 okt-14 kl 18:15 »
Ett tips som kanske inte direkt har med din fråga att göra. Tänk igenom var du sätter trädet för valnöt får en rejäl pålrot och verkar inte vara väldigt förtjusta i att flyttas. Jag har en liten planta på ca 1 m här hemma som inte riktigt vill återhämta sig efter att vi flyttade det.

Det var intressant att höra, eftersom jag ibland funderar på att flytta ett av mina. Det är ca 1 meter högt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #9 skrivet: 30 okt-14 kl 19:19 »
Vårt valnötsträd kom flyttande hit för ett antal år sen och då var det kanske drygt 1 m. Det står i nästan söderläge och ganska väldränerat och växer lite för vart år men några nötter har ännu inte synts till.
Flytten hit påverkade inte trädet men ett år frös varenda blad bort på våren så trädet fick sätta helt nya blad och jag tror att just detta gjorde trädets tillväxt försenad flera år.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #10 skrivet: 30 okt-14 kl 22:20 »
Det låter ju bra att ert tar sig, christelle. Jag hoppas mitt också ska göra det. Kanske var problemet att vi inte fick upp riktigt hela pålroten, trots idogt grävande.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #11 skrivet: 30 okt-14 kl 22:45 »
Det låter ju bra att ert tar sig, christelle. Jag hoppas mitt också ska göra det. Kanske var problemet att vi inte fick upp riktigt hela pålroten, trots idogt grävande.
Ja så kan det vara, det är också väsentligt att de smala sugrötterna kommer med åtminstone på någon rejäl rotbit så ökar chanserna till överlevnad. Dock har jag ju genom åren ibland fått/tagit och tom köpt växter som har misslyckats med så ibland går det ju bara åt skogen fast man gjort enligt konstens alla regler. Hoppas att ditt lilla träd klarar sig.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #12 skrivet: 30 okt-14 kl 23:39 »
De klarar vinterkylan bättre om man planterar direkt i marken. I en pallkrage kommer frosten åt från sidorna och det blir mer tjäle men det är åtminstone bättre än en kruka. Det är också bättre att plantera i lätt, sandblandad jord än våt lerjord eftersom tjälen inte går lika djupt när det är torrt. Men de växer bättre i lerjorden.

Angående äkta kastanj så trodde jag att jag hade det, men troligen är det en asiatisk art från samma familj jag har. Jag misstänker att andra extremt härdiga kastanjeträd runt om i landet också är asiatiska, amerikanska eller hybrider. Enklaste sättet att se det är att kolla på bladstjälkarna, den äkta kastanjen har sådana som är 2-3cm medan andra sorter vanligen bara har upp till en centimeter. Men alla får goda och ätbara nötter.
« Senast ändrad: 31 okt-14 kl 00:02 av Ett svart får »

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #13 skrivet: 31 okt-14 kl 00:00 »
Jag har ett lite större valnötsträd men, det är köpt på plantskola och ska nu vara sexton år. Inte en valnöt än så länge men, jag har förstått att man får vänta ett tag innan de första nötterna dyker upp. Känner igen det där med att grentoppar fryser bort men, kommer igen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #14 skrivet: 31 okt-14 kl 00:05 »
Oj, 16 år utan valnötter! Då får jag nog vänta länge till med mitt lilla träd, förutsatt att det tar sig överhuvudtaget. Hur stort är ditt 16 åriga träd, javill?

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #15 skrivet: 31 okt-14 kl 00:13 »
Inte jättestort för att vara sexton år. 2,5-3 m högt skulle jag tro att det är och lite drygt 1,5 dm i diameter vid marken.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #16 skrivet: 31 okt-14 kl 00:29 »
ok. Min planta är en fröplanta från ett träd som var knappt 30 år och det gav stora mängder nötter så jag får väl ställa in mig på att få en hyfsad skörd lagom till jag fyller 60 (dvs om 28 år...)  ::)
Hoppas ditt 16 åriga träd börjar ge skörd snart javill.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #17 skrivet: 31 okt-14 kl 08:19 »
Min granne fick nötter på sitt träd betydligt snabbare än så, men det är inte ett äkta valnötsträd utan ett manchuriskt. Kanske det äkta tar längre tid på sig? Eller så har inte befruktningen funkat, har du kollat efter blomning?

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #18 skrivet: 31 okt-14 kl 08:45 »
Ja, jag hoppas också på nötter inom en inte alltför avlägsen framtid.

När det gäller blomning så har det nog varit lite dåligt med det. Ifjol var det tjäle länge och ändå relativt soligt och torrt så då tror jag att det inte blev något. I år tänkte jag inte på att kolla efter blommor men, om det var några gissar jag på att det var problem med pollineringen för det dåligt med frukt över lag i år och också en del grönsaker.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pyttelitet valnötsträd
« Svar #19 skrivet: 01 nov-14 kl 21:59 »
Det var ett extremt bra år för frukt och frösättning förra året så jag tror många växter tog ett viloår i år, det är nog därför det varit lite frukt och grönsaker. De flesta växter förbereder knoppar för blomning och fruktsättning redan året innan. Om valnötsträdet skall blomma nästa år så finns det nog anlag i knopparna redan nu, men det kan man inte se förrän de slår ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

842 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser