Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Friska getter - förebyggande behandling?  (läst 2211 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Friska getter - förebyggande behandling?
« skrivet: 16 nov-16 kl 21:46 »
Mina tre dvärgisar huserar i en knappt 3 ha stor hage året runt. Betet är främst sly och så ger jag dem hö på vinterhalvåret. De bor i ett litet hus på 5 kvm.

Det jag funderar på är om jag borde avmaska dem nån gång? Jag har gett dem en dos fästingmedel (typ frontline) en gång per sommar. Men annars gör jag ingenting mer. Är det nåt jag borde tänka på?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Friska getter - förebyggande behandling?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-16 kl 22:30 »
Inälvsparasiter syns inte för blotta ögat, utan sitter på insidan av djuret. Finns sorter som ger blodbrist vilket leder till döden.
Jag tycker du ska ta träckprov på våren och se om de har någon parasit och sen avmaska ifall provet visar något.
Avmaskningsmedel skrivs ut av veterinär och de skriver ändå inte ut något om man inte har gjort träckprov. Att ta prov nu på vintern är inte lönt.
Man ska inte ge avmaskningsmedel i förebyggande syfte.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Friska getter - förebyggande behandling?
« Svar #2 skrivet: 10 jan-17 kl 19:34 »
Ja, ta ett träckprov, så att du får veta.  Tänk på att du inte i första hand ska försöka hålla dina djur parasitfria.  Utan betet!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser