Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Min get är gammal och sjuk  (läst 2758 gånger)

Rebeckajohansson

  • Inlägg: 4
    • Småland
Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« skrivet: 13 mar-15 kl 21:07 »
Söker hjälp av någon som är kunnig och har erfarenheter av getter.

Har en svensk bergsget som är tio år och går tillsammans med två hästar. De andra getterna vi haft har blivit runt 6-8 år. Doris har varit pigg och glad. Men för 4 dagar sen började hon bli lite slö. Hon skakade/vibrerade vid muskelfästet på bogen, hö ben.

Nu idag upptäckte vi att hon kissar blod. Hon är inte förstoppad, men bajsar mindre än vanligt.
Hon äter morötter om vi skär dom i bitar. Hon får även i sig vatten, linfrön och mineraler.
Äter lite hösilage, men långt ifrån så mycket som hon brukar!

Hon vill helst stå upp, vet inte om det gör ont för henne och resa sig om hon lägger sig ner? Har huvudet sänkt.

Hon går ut om jag tvingar henne. Innan har hon inte varit halt. Men nu liksom stapplar hon fram lite.

Behöver alla tips jag kan få vad man kan göra och vad man kan ge henne för något.

Om jag kanske borde fundera på avlivning med tanke på hennes ålder?
Vill inte att hon ska behöva lida, när hon haft ett så långt, lyckligt och frisk liv!!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #1 skrivet: 13 mar-15 kl 21:40 »
Du har inte funderat på att ringa veterinär? Kissar hon blod så verkar det väldigt allvarligt.

Att hon inte vill ligga ned kan bero på att hon är sjuk och inte klarar det själv. En vet sa åt mig att det var naturligt att mitt djur inte kunde lägga sig ned när han var sjuk, för han vet helt enkelt inte hur man gör då. När han la sig så liksom ramlade han åt sidan. Att lägga sig är lite komplicerat, man ska böja på frambenen och bakbenen.. osv. Har geten ont i lederna kan det vara ett tecken på CAE, vilket inte går att bota utan man måste avliva då.

En get ska inte gå själv. De är flockdjur och ska ha en kompis av samma art. Det finns heller inga bergsgetter i Sverige. De lever i sydamerika. Du har antagligen en get som är svensk lantras.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #2 skrivet: 13 mar-15 kl 22:27 »
Jag skulle känna igenom geten över hela kroppen och benen/leder för att se om hon ömmar någonstans. Kan hon ha fått en spark av någon av hästarna? Har hon fått några nya sorters grenar eller trädgårdsbuskar att äta? Feber?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #3 skrivet: 14 mar-15 kl 21:46 »
Ja, hur har det här gått?  Feber på get brukar man räkna över 39 grader, och sen är det inte mycket marginal till livsfarliga temperaturer.  En så plötslig förändring får inte mig att tänka på CAE.  Blod i urinen skulle kunna tyda på njurskada.  Om hon har kommit i kläm mellan hästar och något hårt, så kan hon ju ha fått skador på flera ställen.

  Se för all del till att hon får i sig vatten och någon sorts mat!  Vätskebrist är livsfarligt, och för idisslare är det helt nödvändigt att våmmen hela tiden fungerar.

  Och grattis till tio år, det är ganska många år för en get.  Men åldern i sig borde inte föranleda avlivning, utan hur hon mår, och vilken progons man kan gissa på.

  (Vad är förresten en svensk bergsget?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #4 skrivet: 18 mar-15 kl 06:30 »
Hur har det gått, Rebecka?

Rebeckajohansson

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #5 skrivet: 18 mar-15 kl 08:09 »
Hej!

Jag ursäktar mig. Har en get av svensk lantras ;)

Hon blir jätteorolig när jag vill ta febern på henne. Å jag vill inte bråka med henne när hon är så dålig. Men ska göra ett nytt försök idag.
Men ser ut som att hon har feberfrossa. Då hon skakar som att hon fryser och sen får snabb andning som om hon är varm.
Men så länge hon har att äta, dricka och gosa så är hon som vanligt.

Jag vet inte vad som hänt, men nu har urinen samma färg som rött vin och hon har en kraftig svullnad/bula på magen. Misstänker njursvikt men kanske kan hon ha blivit klämd? Avföring är som vanligt, lite mindre möjligtvis.

Ger henne en blandning av kokat avsvalnat vatten, dextro druvsocker och 1 kryddmått bikarbonat flera gånger om dagen. Det älskar hon!
Läst det tipset på detta forum att det var bra för att förhindra uttorkning och ger geten extra energi.

Sen varvar vi hemmagjort hö med köpt hösilage. Salt/mineralsten. Krossade linfrön och lite melass som svällt i massa vatten. Kravodlade/ekologiska bananer och vattenmelon. Små morotsbitar utan skal. Och självklart fri tillgång till vatten.

Har även hört att svag svartvinbärssaft kan vara bra så ska köpa en ekologisk flaska idag å testa.

Men antar att 10 friska år är rättså bra för en get som egentligen skulle slaktas som liten killing.
Köpte loss Doris och hennes halvsyster från ett företag som gått i konkurs och alla deras getter där skulle till slakt.
« Senast ändrad: 18 mar-15 kl 08:17 av Rebeckajohansson »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #6 skrivet: 18 mar-15 kl 14:57 »
Aha, en svensk lantrasget.  Då har jag en liten aning!  :)  Det låter som om du verkligen tycker om din Doris.  :D  Om hon inte gillar att du petar i baken på henne, så misstänker jag genast att hon kan ha ont även där ...  :o  Men eftersom du har en symptomfri get att jämföra med, och Doris tydligen uppskattar att du klappar henne, så prova att känna henne "under armen", och jämföra känslan med den andra geten.  Det ger i alla fall en grov fingervisning.

  Svart vinbärssaft brukade jag ge mina getter för att locka dem att dricka tillräckligt för att förebygga vätskebrist.  Om hon har feber så är det ju viktigt att hon får i sig rikligt med vätska.

  Men det där blodet i urinen oroar mig.  Något vajsing är det, och jag skulle inte plåstra ensam med ett sådant tillstånd.  Någon sorts veterinärkontakt föreslår jag alltså!  De flesta veterinärer brukar fråga om temperatur, men du kan ju förbereda samtalet genom att noga känna igenom hela geten, på jakt efter ömma punkter, svullnader och andra ojämnheter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #7 skrivet: 18 mar-15 kl 20:09 »
Det är fem dygn sedan du skrev att geten kissar blod. Be någon hjälpa dig att hålla fast geten mot t.ex. en vägg så du kan ta tempen på henne. Ibland måste man "bråka" vänligt men bestämt med ett sjukt djur för att kunna hjälpa det. Ring sedan en veterinär omgående och hen kommer att fråga om tempen.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #8 skrivet: 18 mar-15 kl 21:05 »
Leta redan nu rätt på numret och telefontiden till en lantbruksdjursveterinär, och sen ringer du henom i morgon bitti (de brukar ha telefontid på morgonen, för att under dagen åka ut och göra gårdsbesök)!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #9 skrivet: 18 mar-15 kl 22:17 »
Ja, ibland måste man tvinga djuren för att kunna ge dem nödvändig vård.  Men man måste också tänka på risken att djuret blir upphetsat av tvånget och smärtan, och just detta ger en högre kroppstemperatur.  Och så bör man tänka på hur man ska göra för att kunna få tag på patienten nästa gång.

  Telefonnummer till en bra veterinär bör du alltid ha lätt åtkomligt, i förebyggande syfte.  Liksom en bra kontakt för den dag du måste be någon förkorta dina vänners lidande.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rebeckajohansson

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #10 skrivet: 26 mar-15 kl 07:49 »
Tack för visat engagemang, hjälp och stöd!

Veterinären var tyvärr tvungen att avliva Doris på plats när han kom till oss i torsdags 19 mars.
Fanns inte mycket å göra eftersom hon var så dålig och vi ville inte förlänga hennes lidande.
Med tanke på hennes ålder och hennes friska liv i övrigt kändes det som rätt beslut. Men självklart jättejobbigt.
Det är nu fruktansvärt tomt i stallet utan henne!

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #11 skrivet: 26 mar-15 kl 08:29 »
Tack för visat engagemang, hjälp och stöd!

Veterinären var tyvärr tvungen att avliva Doris på plats när han kom till oss i torsdags 19 mars.
Fanns inte mycket å göra eftersom hon var så dålig och vi ville inte förlänga hennes lidande.
Med tanke på hennes ålder och hennes friska liv i övrigt kändes det som rätt beslut. Men självklart jättejobbigt.
Det är nu fruktansvärt tomt i stallet utan henne!

Väldigt tråkigt  :-\
Kom veterinären fram till vad som hade hänt?

Rebeckajohansson

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #12 skrivet: 26 mar-15 kl 09:15 »
Nej han hade ingen aning. Dock tog han ju aldrig några prover och sådär, i så fall kanske man skulle kunna få reda på orsak?

Veterinären hade en student med sig, tror hon grät mer än vad vi gjorde. Ett tufft jobb detdär..

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! Min get är gammal och sjuk
« Svar #13 skrivet: 26 mar-15 kl 20:37 »
Så sorgligt.   :'( :'(  Man vänjer sig aldrig.  Som väl är.  Den där studenten blir nog en bra, inkännande, djurvänlig veterinär!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Anna Broman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser