Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  28 dgr dags att ge upp?  (läst 1339 gånger)

KalleHenrik

  • Inlägg: 8
    • Småland
28 dgr dags att ge upp?
« skrivet: 17 jun-12 kl 19:01 »
Nu har det gått 28 dagar på mina löpankägg och inga livstecken i kläckaren. Min sambo påstår att de rörde sig runt dag 25. Hade några hönsägg (maran) i kläckaren 4-5 befruktade ägg, fullgångna kycklingar som pickade hål men inte kom ut (dog). Har haft 60% luftfuktighet hela tiden.

David97

  • Gäst
SV: 28 dgr dags att ge upp?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-12 kl 19:24 »
Kan de drunknat?? Det får inte vara för hög fuktighet.. Men låt de ligga kvar några dar.. Ankägg ruvs väl i 28 dagar? Så låt de ligga till dag 31 iaf.. Sen öppna dem o se hur långt gångna de är..

Jag har ju såklart misstanke på Hönstyfus.. Ett av de främsta symptomen är hög dödlighet av kycklingar och foster..

KalleHenrik

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: 28 dgr dags att ge upp?
« Svar #2 skrivet: 17 jun-12 kl 19:55 »
Är inne på att vi dränkt de stackars ällingarna.
Vi höll på att spraya äggen med vatten en massa.
I efterhand vetefan varför, hade väl hört någonstans att man skulle göra det
och var allför ambitiös i detta.
Provöppnade ett ägg eftersom jag är klåfingrig,
Perfekt foster, rörde sig inget alls, hade mat kvar till ett par dagar.
Ingen dålig lukt i ägget.
Men om den inte rörde sig var den väl död?

David97

  • Gäst
SV: 28 dgr dags att ge upp?
« Svar #3 skrivet: 17 jun-12 kl 20:12 »
Japp dött, lyste ruvade ägg, trodde ett var dött, så skulle springa o slänga det på gödselstan, tappar det o ett foster ligger o rör sej på marken.. Tog en sten o slängde på det så det dog.. Hemskt.. (Var ca 1v) Men de är antagligen dränkta, man ska spaya med ljummet vatten 2 ggr/dag de sista 3 dagarna har jag hört.. Men bara på ankor, inte hönor

KalleHenrik

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: 28 dgr dags att ge upp?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-12 kl 20:24 »
ajaj, lite bittert efter att ha väntat i 4 veckor.
Men när både jag, min sambo och sonen var där och sprayade kan det inte varit lätt att få något syre.

KalleHenrik

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: 28 dgr dags att ge upp?
« Svar #5 skrivet: 19 jun-12 kl 07:13 »
Nu har jag kollat igenom äggen 13 var döda ca 3 dagar före klart. Precis lika stora och välskapta. 2 ägg var obefruktade. Någon mer som lyckats dränka sina ällingar?

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: 28 dgr dags att ge upp?
« Svar #6 skrivet: 19 jun-12 kl 13:15 »
Nu har jag kollat igenom äggen 13 var döda ca 3 dagar före klart. Precis lika stora och välskapta. 2 ägg var obefruktade. Någon mer som lyckats dränka sina ällingar?
ja :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser