Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renoverar gammal byrå  (läst 3956 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Renoverar gammal byrå
« skrivet: 21 jun-16 kl 18:25 »
Hej fyndade en gammal byrå på loppis jag tänkte göra iordning. Som tur var var byrån gräsligt målad vilket gjorde den billig, 100 kr :D. Handgjord med handsågade laxstjärtar runt om i alla lådor. Helt i furu, ingen plywood.

Har börjat ta bort färgen. Nu är jag väldigt oerfaren gällande måleri men tror mig ha hitta 4 färglager på byrålådornas fronter: Först vit, sen ljusbrun, sen vit och slutligen mörk brunlila. Ev. kan det va nån bets alldeles först.

På byråns stomme har jag hittat färgerna vit, ljusblå, vit, ljusbrun, vit och mörk brunlila.

Det sista lagret går superlätt att få bort med lite citronsyra och vatten som får verka sen skrapa bort det. Den ljusbruna färger däremot ska jag prova värmepistolen på.

Ska bli spännande att se om jag hittar några andra hål för handtag eller om det är originalhandtagen som sitter.







Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #1 skrivet: 21 jun-16 kl 19:27 »
Ljusbruna är under det vita.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #2 skrivet: 22 jun-16 kl 15:48 »
Kört med värmepistol och stämjärn idag. Under den gråa färgen fanns ljusljusgult, under den vitt och sen nån tunn ytbehandling ovanpå träet.


Hittade 4 skruvhål vid handtagen, nuvarande handtag har 3 hål så verkar ej va original.



Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #3 skrivet: 22 jun-16 kl 16:51 »
Vad spännande att se hur du tar fram originalet under alla färglager och nyinsatta delar  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #4 skrivet: 22 jun-16 kl 18:02 »
Ja det är riktigt kul fast original blir det inte då jag inte tänker konservera första målningen. Får se om jag kanske målar med äggoljetempera eller beroende på hur träet blir när jag fått fram det bara linolja/bivax och bara måla lådfronterna och skivan.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #5 skrivet: 26 jun-16 kl 22:36 »
Det var en fin byrå..... eller biirong som vi säger.

Den skulle bli riktigt fin om du målar den i det ursprungliga ljusgula med hemblandad oljefärg helt traditionellt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #6 skrivet: 05 jul-16 kl 23:47 »
Slipat sen har jag handhyvlat skivan och lådfronterna :). Undertill på benen låter jag gamla färgerna va kvar för framtida antik-experter...

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #7 skrivet: 07 jul-16 kl 01:55 »
Slipat sen har jag handhyvlat skivan och lådfronterna :). Undertill på benen låter jag gamla färgerna va kvar för framtida antik-experter...




Usch! Den ser ju nästan ny ut!  :P  ;D

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #8 skrivet: 15 jul-16 kl 22:13 »
Den ser utmärkt fin ut!!!
Har du funderat på lasyrolja!?? Färglös, där du kan blanda i torra pigment efter tycke och smak.
Jag gjorde det på en byrå för cirkus 25 år sedan. Blev väldigt vacker. Men den blir förstås lite ömtålig. Inget för vardagsslitage.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #9 skrivet: 20 jul-16 kl 21:19 »
Blev riktigt fin i slutändan!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #10 skrivet: 25 jul-16 kl 17:12 »
Målat lådfronterna och skivan. Har tänkt att bara olja in resten. Får se hur det blir. Målat med äggoljetempera och på bilden va det nymålat så den kommer bli blankare :).

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #11 skrivet: 01 aug-16 kl 14:27 »
Klar nu med byrån! Äggoljetempera är en ganska underlig typ av färg, kan se ut som totalt skit sen jämnar det ut sig :D.

Före borstning och polering med vax:


Efter:
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #12 skrivet: 01 aug-16 kl 15:13 »
Så fin den blivit  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #13 skrivet: 08 aug-16 kl 12:58 »
Hoppas inte mitt skojsamma inlägg ovan misstolkades...  :-[

Gillar verkligen kombinationen av trä och målat.

Har bara målat en enda möbel med äggoljetempera, det blev bra men det var lurigt, både att blanda rätt kulör och att få till den yta vi ville ha.

Ytan är oslagbar både vad det gäller tålighet och lyster tycker jag.


Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Renoverar gammal byrå
« Svar #14 skrivet: 08 aug-16 kl 14:33 »
Hoppas inte mitt skojsamma inlägg ovan misstolkades...  :-[

Gillar verkligen kombinationen av trä och målat.

Har bara målat en enda möbel med äggoljetempera, det blev bra men det var lurigt, både att blanda rätt kulör och att få till den yta vi ville ha.

Ytan är oslagbar både vad det gäller tålighet och lyster tycker jag.
Ingen fara :D. Det lurigaste är att låta bli att "fixa till" det man målat för sådär 20 sekunder sedan, blir mörkare då. Gjorde det på några ställen och trodde jag kom undan med det men det är lite mörkare faktiskt trotts jag va riktigt snabb på att fixa till...

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser