Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallträning med Lill-Puppisen  (läst 12369 gånger)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #20 skrivet: 21 jun-16 kl 12:08 »
  Beträffande koppelträning kan jag bara tipsa om leken "Den bortsprungna matten".  När valpen lufsar iväg efter någon intressant doft, passar Matte på att försvinna bakom ett träd, senare på svårare ställen.  En normal valp blir då först ängslig, ensam i stora världen, och vid återföreningen blir det stor ömsesidig glädje.

Javisst, Trollmor , är det en trevlig lek då valpen är lös. Leken passar bra vid övning av inkallning eller som "sök matte"  :).
« Senast ändrad: 21 jun-16 kl 12:22 av SussiloII »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #21 skrivet: 21 jun-16 kl 12:17 »
Ok, vallhunden, då använder vi samma "gamla tjatiga" modell för koppelträning :) Men den får modifieras litet för en 15-veckors valp. Jag använder ibland litet godis som förstärkning i början och fasar sedan ut det.
« Senast ändrad: 21 jun-16 kl 12:47 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #22 skrivet: 21 jun-16 kl 22:30 »
"Ge aldrig godis med eller utan beröm.  Ge alltid beröm med eller utan godis!"  De flesta vallhundar är ännu mer angelägna att vara föraren till lags än vanliga hundar - och det vill inte säga lite!  En gång fick jag tipset att "du behöver nog bara se nöjd ut, så får valpen sin belöning!"  Och det funkade faktiskt.  På den valpen.

  Och man kommer inte särskilt långt på de första promenaderna, nej ...   ;D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #23 skrivet: 22 jun-16 kl 11:12 »
Jag har lagt ner leken "Bortsprungna Matten" Detta sen flera valpar drabbats av panik och börjat springa okontrollerat bort från mig. Eller så har de totalt skitit i att jag har varit borta och fortsatt med det som intresserar dom...
Litar hellre på inkallning med krav på liten yta.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #24 skrivet: 22 jun-16 kl 11:46 »
...

Jag använder inte godis, tycker att det bara blir trams av det, när hunden tycker att det finns viktigare saker att göra än att längta efter godis. Göra utfall mot andra hundar t ex.
Om hunden får till (inövad) uppgift att bära nåt i munnen tex en hoprullad tidning är det svårare/tar längre tid för den att göra utfall och det kan vara något lättare att stävja ev tilltag?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #25 skrivet: 22 jun-16 kl 12:36 »
Apportörer bär gärna i munnen, men vallhundar brukar inte gilla den övningen.

  Men oj, valp med panik, då var leken för svår!  Stackars valp, den inlärningen gick nog inte så bra...  Hade du tränat inkallning på nära håll först?

  Krav kan man inte börja med på små valpar.  SussiloIIs valp är t ex för liten - än så länge! ;)

  För min del tränar jag koppel först när inkallningen på friland fungerar.  Jag är allergisk mot hundar som drar i kopplet!  Om det inte hjälper att förrädiskt släppa efter på kopplet så att hunden mister balansen, så börjar jag från början med Fot utan koppel, och sedan med koppel.

  Men det är ju jag, det.  Jag har nästan bara haft vallhundar, och de MÅSTE lyda utan koppel!   ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #26 skrivet: 22 jun-16 kl 12:43 »
Apportörer bär gärna i munnen, men vallhundar brukar inte gilla den övningen.
...
Nej, det gör de nog inte, men det är en bra övning för dem, liksom att lägga nåt litet tex godis på den långa nosen, hunden ska sitta rakt med nosen, ha munnen stängd och sitta still tills den får signal att det är ok att ta godiset.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #27 skrivet: 22 jun-16 kl 13:03 »
Jajamän, en trevlig "cirkuskonst", som stärker ledarskapet!  Det finns massor av trevliga cirkuskonster, min favorit är Leta Nycklar - eftersom jag ideligen förlägger mina!  Men detta är för hundar som genom träning har lärt sig konceptet "Människan säger något/ger ett tecken => Hunden utför en handling => Belöning inträffar i någon form"

  Valpar får man börja med att träna på själva detta koncept!  SussiloIIs valp kan säkert lära sig detta koncept, och man brukar börja med "Sitt", eftersom de flesta valpar sätter sig självmant när de inte genast får godiset som föraren håller fram.

  Lill-Puppisen är nog av annat virke.  Här kan man kanske vänta sig en kamp om bestämmanderätten, iaf i somliga lägen.  Och sånt är lättare förebyggt än behandlat i efterhand!!!   :o

  Jag har för övrigt träffat en stackars hund, som (oavsiktligt, får man förmoda) tränats till "Människan säger något/ger ett tecken => Hunden förstår inte => Bestraffning inträffar i någon form"  Den hunden kunde inte lära sig något alls enligt de vanliga metoderna. :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #28 skrivet: 22 jun-16 kl 13:18 »
Har haft olika raser genom livet men aldrig att någon ras har kunnat förstå så många ord och kommandon som en bc. Ibland baxnade en när en förstod att hunden förstod hela meningar, minns en gång särskilt när jag sa åt dottern att gå upp och väcka pappa, dottern hann inte ens uppfatta meningen förrän hunden var på väg uppför trappan och kastade sig över husse. (hunden fick aldrig ligga i våra sängar så det var ett ypperligt tillfälle att åtminstone få stå med framkroppen i sängen  8)).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #29 skrivet: 22 jun-16 kl 14:35 »
;D ;D Jag tror att det finns många liknande historier här på forumet.  En tråd om bara sånt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #30 skrivet: 22 jun-16 kl 16:49 »
konceptet "Människan säger något/ger ett tecken => Hunden utför en handling => Belöning inträffar i någon form"

  Valpar får man börja med att träna på själva detta koncept!  SussiloIIs valp kan säkert lära sig detta koncept, och man brukar börja med "Sitt", eftersom de flesta valpar sätter sig självmant när de inte genast får godiset som föraren håller fram.

  Lill-Puppisen är nog av annat virke.  Här kan man kanske vänta sig en kamp om bestämmanderätten, iaf i somliga lägen. 


Konceptet har valpen klart för sig och verkar tycka är kul. "Sitt" och "kom" funkar hjälpligt men som kan förväntas så slirar det ofta på "kom". Harar, fågel och andra människor är ännu för svåra störningar.

Det vete 17 vilket virke denna valp är av, för kamp om bestämmanderätten har vi varje dag  ;D!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #31 skrivet: 22 jun-16 kl 21:48 »
Ojdå, två viljestarka valpar i samma tråd, plats för envisa mattar!!  Men du får väl försöka hitta någon lugnare plats för de närmaste "Kom"-övningarna, utan så mycket störningar.  Inne förstås, men det har du väl redan gjort, antar jag.  I många bostadsområden finns hagar för hundar, där man kan släppa sin hund inom staket.  Det är inte alltid andra hundar där.

  Fast valpen måste ju vara färdigvaccinerad förstås.  Men ute på landet, där det inte finns lika många hundar och människor åtminstone?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #32 skrivet: 23 jun-16 kl 08:59 »
Jo, jag har kanske spårat ur vallhundens tråd som ju handlar om Lill-Puppisens vallträning och det är mycket intressant läsning. Jag får kanske öpnna en  ny tråd  :).

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #33 skrivet: 26 jun-16 kl 11:30 »
Nej, det behöver du inte!!! :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #34 skrivet: 26 jun-16 kl 14:37 »
Ok, tack!  :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #35 skrivet: 05 jul-16 kl 21:02 »
Jag har inte vågat valla med Paeg mellan kurstillfällena.... Detta för att jag är rädd att "tappa" henne. Har nu fått stränga order från min instruktör att jag måste träna mellan kurstillfällena..
Paeg är en mycket intensiv hund, som inte har något eget lugn ihop med djuren. Jag har lätt för att gå upp i varv och bli högljuddare och högljuddare. Men vi ska träna med "lina-på" i veckan så får vi se om det ger resultat. Suck, hoppas att det funkar...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #36 skrivet: 05 jul-16 kl 22:03 »
Verkar som om du behöver all din mentala kraft till det ...   :P  Någon har sagt att "hunden strävar efter att komma i samma grad av upphetsning som du.  Om du vill ha hunden lugn, måste du alltså vara en filbunke själv."

  Vilket inte alltid är så lätt.  Tro mig, jag vet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #37 skrivet: 06 jul-16 kl 17:36 »
Ja, träna själv, ja >:D Det gjorde jag idag
Men Paeg bär sig så illa åt mot fåren, jag får hjärnblödning, bara. Till slut tog jag in henne i en liten 9-grindars fålla med 6-7 får i. Jag vågade aldrig släppa kopplet!!
Min kompis och Paegs förra ägare (som lämnade bort henne för att hon inte rådde på henne) menade att jag inte fullföljde när jag skällde på henne. Hon tog in Paeg i fållan och dumt nog så släppte hon kopplet. Paeg satte sig fast som en kardborre i ett av fåren. När hon höll på att bli infångad så släppte hon taget om det fåret och tog ett nytt får, i halsen denna gången >:D >:D (:) Jag svär hundjäveln försökte både att morra och skälla samtidigt med det gick dåligt eftersom hon hade munnen full av ull och hon hade ju riskerat att tappa taget oxå!!!
Två pers för att fånga henne inne i 9-grindarsfållan!!
Då fick jag se vad kompisen menade med att fullfölja utskällningen. De var 2 pers som låg ovanpå henne och skällde och väntade på att hon skulle ge sig (slappna av och ge upp).
Behöver jag säga att de inte heller lyckades till 100%?!

Nu blir semesterns projekt att få ordning på hundrackarn, för jag tror mitt i allt detta att hon har en stor potensial :-[ :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #38 skrivet: 06 jul-16 kl 19:37 »
Lill-Puppisen var omöjlig att påverka "privat", hon bad aldrig om ursäkt för någonting hon gjort, inte ens när hon låg på byrån och sov!!! Däremot var hon alltför känslig med fåren, tog illa vid sig och slutade att valla om hon fick en för skarp tillrättavisning (som var befogad).
Paeg är tvärt om, hon ber om ursäkt privat, men skiter fullkomligt i tillrättavisningar runt fåren... Suck. Jag vill trots allt ha en vallande hund så jag satsar på Paeg. :o

Jag upplever att Paeg samlar "rabatt-stämplar", ni vet sådana där rabattkort, stämplar som gör att 6.e biltvätten är gratis...
Varje gång jag inte går på henne tillräckligt mycket för en dålig vinkel, eller en slarvig start, eller ett segt ligg, så får hon en stämpel. När hon anser att kortet är fullt så löser hon in det i ett "lång-häng" i fåren.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #39 skrivet: 06 jul-16 kl 22:03 »
Jag har sett Paegs släkt genom åren... Hennes mormor var förjävlig på att bita. Mamman likaså + hennes halvsyster. Men de har alla blivit riktigt bra hundar!!!!
Hon ska fan inte få vinna över mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser