Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm som förätit sig  (läst 4692 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
lamm som förätit sig
« skrivet: 17 apr-09 kl 19:41 »
Flasklamm på 8 veckor. 
Vi har nu lärt dom att använder hinken -dom ska ju senare dricka vatten ur hink.
Just nu efter kvällsmatningen har ett lamm lagt sig undan och darrar. Jag tror att hon fått för mycket mjölkersättning (som vi nu ger kallt) i sig -det är ju inte så lätt at dosera om alla dricker ur en hink..

vad göra ?



« Senast ändrad: 21 apr-09 kl 11:17 av Angelika »

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: lamm som förätit sig -hjälp !!
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 20:02 »
Denna tråd kanske passar in på dina symptom
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=60823.0

annars så funderar jag på gasbrand men då finns det ju inte så mycket att göra tyvärr men det känns väl mer som att lammet har ont i magen.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 20:05 »

Det gick nu över av sig själv, när gick ut till dom igen efter att ha skrivit inlägget stod hon där och mumsade hö med dom andra. Jag ska kolla efter henne tills jag lägger mig.

MEN om det nån gång är värre -hur gör jag då ?
Det är nämligen inte så att dom dricker långsammare bara för att mjölken är kallt -dom dricker som galningar vilken temperatur mjölken än har.



Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #3 skrivet: 17 apr-09 kl 21:25 »
Om hinken alltid är full så lugnar de ner sig.

Annars kan jag varmt rekommendera denna metod:
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/startsida/arkiv/14-lammproduktion/241-rationell-upp-foedning-av-napplamm-norsk-modell
Har provat det nu ett tag på lite napplamm och det fungerar perfekt.
De som var i samma ålder fick i hink men inte mer än 0,5 l/st fast samtidigt. Det är möjligt att någon drack lite mer men de såg ganska jämnmätta ut.
Vid sidan om hade de hackat ensilage, Lammpellets 503 från Lantmännen och en hink vatten. Nu är de 5 veckor och får ingen mjölkersättning. Magarna har varit mycket bra hela tiden.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #4 skrivet: 18 apr-09 kl 12:38 »

Lammpellets 503 från Lantmännen och en hink vatten.


Mina får Lammpellets 500 -det är det enda dom har hemma hos min Granngården -är det stor skillnad ? ?

Jag ställer bara fram 3 liter i två låga svarta hinkar åt 6 lamm (åt gången) -och dom dricker som galningar och skulle dricker ännu mer om det vore mer i det. jag vågar inte ge dom mer i hinkarna..
Har nu börjat tunna ut mjölken (mindre mjölkpulver i samma mängd vatten), men tror dom ska bara dricka lungt när det till slut är bara vatten i hinkarna...

 

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: inte blanda ut mjölken
« Svar #5 skrivet: 19 apr-09 kl 01:38 »
Man ska INTE blanda ut mjölken till lammen med mera vatten!

Utspädning leder till att löpmagen inte koagulerar mjölken tillräckligt,
vilket också kan orsaka diarré och sämre näringsupptag!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

agge

  • Inlägg: 231
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #6 skrivet: 19 apr-09 kl 08:02 »
När mina flasklamm är 8 veckor vänjer jag av dem.
Bäst är att sluta med mjölken tvärt. o sätta in öronproppar på sig själv för de skriker ganska högt o mycket första dagarna ;)

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #7 skrivet: 19 apr-09 kl 09:32 »
att de darrar då de ätit mat är ju ganska vanligt även på vuxna djur.... helst om de tex dricket kallt vatten... o är mycket törstiga..de dricker lite för mycket lite för tvärt.. antar att magen blir mer eller midre ner kyld... mende går ju över...

samma fenomen ser man ofta på småkalvar o lamm då de dricker varm mjölk o de är lite kalla.. efter ett tag börjar de skaka i musklerna...  men de går ju också över...

bäst är ju att mata dem ofta...
o har man lamm bar o de är slut o de är jätte hungriga kanske man skall ge dem bara lite i början o kanske varmt... för att sen då de inte är lika hungriga få kallt så att de kan äta när de vill..

har aldrig använt lammbar... :-\

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #8 skrivet: 19 apr-09 kl 17:36 »
Mina får Lammpellets 500 -det är det enda dom har hemma hos min Granngården -är det stor skillnad ? ?

Jag ställer bara fram 3 liter i två låga svarta hinkar åt 6 lamm (åt gången) -och dom dricker som galningar och skulle dricker ännu mer om det vore mer i det. jag vågar inte ge dom mer i hinkarna..
Har nu börjat tunna ut mjölken (mindre mjölkpulver i samma mängd vatten), men tror dom ska bara dricka lungt när det till slut är bara vatten i hinkarna...

Lamm 503 är pyttesmå pellets med hög smaklighet och smältbarhet så att väldigt unga lamm tycker om dem och har lätt att tillgodogöra sig dem. Jag kan inte säga hur stor skillnad i resultat det är men de äter 503 väldigt bra från späd ålder och ser fina ut - de får en bra start helt enkelt.
När det gäller vanliga lamm spelar det kanske lite mindre roll men när det gäller flasklamm så är det ju värt varenda öre att få bort dem från flaskan snabbt.
Att hålla på med flaska i 8 veckor i stället för fyra är ju ganska stor skillnad.
Mina små flasklamm accepterar snabbt att de ska äta ur byttorna med grovfoder istället för flaska, och de är en mycket mer harmonisk grupp än jag någonsin har haft flasklamm tidigare.
Sedan en tid har jag börjat att även blanda in vanliga lammpellets så att jag fasar över den på det.

Du får väl säga åt din Granngård att ta in lite 503  :)

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #9 skrivet: 20 apr-09 kl 12:35 »
Lamm 503 är pyttesmå pellets med hög smaklighet och smältbarhet så att väldigt unga lamm tycker om dem och har lätt att tillgodogöra sig dem. Jag kan inte säga hur stor skillnad i resultat det är men de äter 503 väldigt bra från späd ålder och ser fina ut - de får en bra start helt enkelt.
När det gäller vanliga lamm spelar det kanske lite mindre roll men när det gäller flasklamm så är det ju värt varenda öre att få bort dem från flaskan snabbt.
Att hålla på med flaska i 8 veckor i stället för fyra är ju ganska stor skillnad.
Mina små flasklamm accepterar snabbt att de ska äta ur byttorna med grovfoder istället för flaska, och de är en mycket mer harmonisk grupp än jag någonsin har haft flasklamm tidigare.
Sedan en tid har jag börjat att även blanda in vanliga lammpellets så att jag fasar över den på det.

Du får väl säga åt din Granngård att ta in lite 503  :)


Mina "lammbarslamm" är än så länge bara knappt 3 veckor gamla men jag undrar om du bara går på ålder eller även vikt på lammen (finull har jag. Kanske spelar roll.) De är inte så förtjusta i pelletsen överlag än. Är det mycket stor skillnad på den pelletsen du ger och den andra (som jag glömt namnet på!) för "vanliga" lamm?
En fråga till: Slutar du tvärt med ersättningen eller fasar du ut?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #10 skrivet: 20 apr-09 kl 15:48 »
Mina "lammbarslamm" är än så länge bara knappt 3 veckor gamla men jag undrar om du bara går på ålder eller även vikt på lammen (finull har jag. Kanske spelar roll.) De är inte så förtjusta i pelletsen överlag än. Är det mycket stor skillnad på den pelletsen du ger och den andra (som jag glömt namnet på!) för "vanliga" lamm?
En fråga till: Slutar du tvärt med ersättningen eller fasar du ut?

Jag har i år tagit hand om 7 flasklamm och fött upp enligt "den norska modellen":
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/startsida/arkiv/14-lammproduktion/241-rationell-upp-foedning-av-napplamm-norsk-modell
Jag har inte vägt dem utan gått på ålder men de som jag tyckte var lite "klenare" fick 2 ggr om dagen en extra vecka. Dessa lamm hade gått vid sina mammor första veckorna så de fick en övergång till flaskfoder vid ca 3 veckors ålder så de har ju fått en bättre start än rena napplamm men samtidigt en omställning av miljö och foder vid späd ålder men de är jättefina  :)
Det blir ju en succesiv avvänjning i och med att de får 2 ggr/vecka och sedan en ggr/vecka men sen är det slut.

Jag tror den vanliga heter 500 och jag tror verkligen att det lilla formatet på 503:ans pellets och smakligheten gör skillnad. De är liksom intresserade av att äta när man fyller på.
503:ans pellets är så små, som pellets till hamstrar  :D
Jag tror Svenska Foder också har en Start-pellets (tror faktiskt det var dem som började med det i Sverige...) om det är lättare att köpa från deras återförsäljare.


Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #11 skrivet: 21 apr-09 kl 08:51 »

Tack för svaret. Jag har läst om den norska modellen och vi kommer nog introducera den nästa år. I år är det första året med flasklamm så vi vågade inte "experimentera" för mycket.
Våra 5 lamm har kommit i olika omgångar till "baren" (förhoppningen var att vi skulle kunna adoptera bort dem men alla tackorna hade "fullt") men alla har varit hos tackan i minst 7 dygn så jag tror de fått en hyfsad start.
Som det är nu har de fri tillgång till ersättning (påfyllning morron och kväll), pellets (lamm 500), ensilage och vatten. Vi kommer nog att sluta tvärt med ersättningen som en del rekommenderar. Det sista lammet som kom in i gruppen kom i lördags och då har de äldsta redan varit där i drygt en vecka. Det känns som de kommer att vara väldigt "gamla" innan ersättningen är utfasad annars. Den som äter mest pellets är den som är yngst. :-) De andra kanske ger med sig tillslut oxå.

En sista fråga: Vad är din uppfattning om hur envisa lammen är när det gäller att kategoriskt INTE äta på lammbaren? Vi har ett lamm som stöttes från tackan (i en kull med 3) så hon fick nappflaska tillsammans med flocken onsdag-lördag (vi jobbar så vi ville inte flytta henne till stallet mitt i veckan). Sen fick hon flytta in i stallet med de andra småttingarna (nästan 2 veckor gammal). Men hon vägrar absolut baren så hon får flaska morron och kväll. Vi har inte hjärta att svälta ut henne. Men det är det så man "måste" göra eller? De andra har inte varit några problem med de andra 4. De har  bara varit en vecka gammla förståss.

Jag har i år tagit hand om 7 flasklamm och fött upp enligt "den norska modellen":
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/startsida/arkiv/14-lammproduktion/241-rationell-upp-foedning-av-napplamm-norsk-modell
Jag har inte vägt dem utan gått på ålder men de som jag tyckte var lite "klenare" fick 2 ggr om dagen en extra vecka. Dessa lamm hade gått vid sina mammor första veckorna så de fick en övergång till flaskfoder vid ca 3 veckors ålder så de har ju fått en bättre start än rena napplamm men samtidigt en omställning av miljö och foder vid späd ålder men de är jättefina  :)
Det blir ju en succesiv avvänjning i och med att de får 2 ggr/vecka och sedan en ggr/vecka men sen är det slut.

Jag tror den vanliga heter 500 och jag tror verkligen att det lilla formatet på 503:ans pellets och smakligheten gör skillnad. De är liksom intresserade av att äta när man fyller på.
503:ans pellets är så små, som pellets till hamstrar  :D
Jag tror Svenska Foder också har en Start-pellets (tror faktiskt det var dem som började med det i Sverige...) om det är lättare att köpa från deras återförsäljare.


Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: lamm som förätit sig -hjälp
« Svar #12 skrivet: 21 apr-09 kl 11:16 »
När mina flasklamm är 8 veckor vänjer jag av dem.
Bäst är att sluta med mjölken tvärt. o sätta in öronproppar på sig själv för de skriker ganska högt o mycket första dagarna ;)

För att byta till vatten serverade jag mjölken i dom vanliga svarta spannarna som vi använder till vatten i två dagar (så att dom skulle bli intresserade av innehållet i spannarna eftersom det ju luktade och var mjölk..) -och nu är det bara vatten, tvärt.
Ändå skriker dom när jag kommer för att byta ut vatten och när jag sätter in en hink med nytt färskt vatten (även om den andre fortfarande är halvfull) då kaster dom sig över det som om det vore mjölk...
Men dom fattar efter ett tag att det bara är vatten, och då tittar dom på mig "var det inte du som kom med mjölk alltid..??"  :D
Men nu har dom fattat att det är bara vatten, pellets och hö..
Och dom är bra allihopa.

agge

  • Inlägg: 231
SV: lamm som förätit sig
« Svar #13 skrivet: 21 apr-09 kl 12:56 »

En sista fråga: Vad är din uppfattning om hur envisa lammen är när det gäller att kategoriskt INTE äta på lammbaren? Vi har ett lamm som stöttes från tackan (i en kull med 3) så hon fick nappflaska tillsammans med flocken onsdag-lördag (vi jobbar så vi ville inte flytta henne till stallet mitt i veckan). Sen fick hon flytta in i stallet med de andra småttingarna (nästan 2 veckor gammal). Men hon vägrar absolut baren så hon får flaska morron och kväll. Vi har inte hjärta att svälta ut henne. Men det är det så man "måste" göra eller? De andra har inte varit några problem med de andra 4. De har  bara varit en vecka gammla förståss.


Är det samma typ av napp på lammbaren som på flaskan ?
Hade själv en som vägrade äta på en sorts napp, fick lära henne att suga på lammbaren genom att hålla den gamla nappen på baren för att sedan byta ut den mot orginalet.

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: lamm som förätit sig
« Svar #14 skrivet: 21 apr-09 kl 13:38 »
Ja det är det som är så underligt: Först var det inte samma napp. Sen bytte vi napp på flaskan till samma som på baren för att det skulle kännas bekant tänkte vi och hon tog då flaskan ändå utan att blinka. Sätter jag henne till baren och stoppar in den nappen i munnen så får jag henne inte att suga alls. Hon blir helt "hysterisk". Sprattlar och spottar och hoppar och har sig.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: lamm som förätit sig
« Svar #15 skrivet: 21 apr-09 kl 14:59 »
Det där med napparna är lurigt. Min farmor envisades med att nappa mina lamm med nappflaska, dvs med napp anpassade till barn. Att få dem att sedan ta nappen på baren, som är anpassad att likna tackans spenar, var jättesvårt och i vissa fall omöjligt. Det är en helt annan sugteknik som måste till, och det är svårt för dem att ställa om.

Sedan ett par år tillbaka köper jag därför lammbarsnapparna lösa, skär ut ovansidan på plastkorken på 1,5l PET-flaskor och trär igenom nappen och använder tillsammans med PET-flaskan att nappa första veckan. Sedan tar de lammbaren automatiskt, jag visar dem en gång och så är det klart.

Angelicas observation på lamm som darrar och går undan gör jag också på de som jag nappar, ÄVEN de som fortfarande får varmt. Jag har dock aldrig sett komplikationer som följd av det, så varför de gör det vet jag inte.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: lamm som förätit sig
« Svar #16 skrivet: 22 apr-09 kl 07:40 »
Enda skillnaden på flasknappen och lammbarsnappen var att flasknappen var mycket smalare. Men formen var lika.
I går kväll var jag dock envisare än "fyrtiotrean" så tillslut gav hon upp och fann sig i att det är nog lammbaren man ska äta i från. I morse gick det riktigt bra att få henne att suga där. Vi får väl se vad hon säger i kväll.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: lamm som förätit sig
« Svar #17 skrivet: 22 apr-09 kl 09:29 »
Det finns väl "djurnappar" att köpa. Bara att trä på en vanlig flaska. :)

Per L

  • Inlägg: 148
SV: lamm som förätit sig
« Svar #18 skrivet: 04 maj-09 kl 10:38 »
Vi använde en vanlig nappflaska, ( för bebisar), de första 2 dagarna.
Men det vet ju var och en som pysslat med lamm att har man fler än 2 flasklamm
så blir det en heltidsysselsättning :D
Så lilla Nobel-priset till uppfinnaren av lammbaren.

Vi tog bort flaskan efter 2 dgr som sagt.
Jag satte mig bakom lammet, in med lammbarsnappen i munnen på lammet som ville backa
men där satt jag så det var bara att snutta på.
Hon släppte nappen med jämna mellanrum för att andas ordentligt.
Nu springer alla tre Före mig till lammbaren när det är dags.

Vi ser alltid till att baren är full.
Börjar det sina så tar vi bort den.
Vill inte att dom ska präglas av en tom bar.

När lammen ökat till ca 10kg ska man sluta tvärt.

Vi har även sett till att släppa ut lammen till dom andra fåren så fort dom ätit sig mätta.
Ut genom luckan i ladugården, rätt ut i hagen :D

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: lamm som förätit sig
« Svar #19 skrivet: 04 maj-09 kl 21:02 »
Enda skillnaden på flasknappen och lammbarsnappen var att flasknappen var mycket smalare. Men formen var lika.
I går kväll var jag dock envisare än "fyrtiotrean" så tillslut gav hon upp och fann sig i att det är nog lammbaren man ska äta i från. I morse gick det riktigt bra att få henne att suga där. Vi får väl se vad hon säger i kväll.

Såg inte din fråga om hur envis man kan vara för att fasa över dem på hink men det verkar som om du har svarat på den själv  ;)

Det är bara att gå förbi några gånger om dagen och föra dem till hinken. Jag brukar klämma fast kroppen med benen så de inte kan backa och så ett stadigt tag runt huvudet så jag får in nappen i munnen och sedan håller jag. Man får vara lite försiktig så de inte sätter i halsen bara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 2 användare
xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser