Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svagt bortsött lamm...hjälp?!  (läst 2235 gånger)

Annzis

  • Inlägg: 24
  • Nybliven fårägare
    • Bohuslän
Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« skrivet: 14 apr-13 kl 12:29 »
Tog över 5 stycken dräktiga gutefår i januari, så jag och min man är nyblivna fårägare, och nu har lamningen kommit igång, både glädje och sorg.

Tidigt i torsdags morgon (14 april) upptäckte vi att en tacka hade lammat, tvillingar. Bagglammet var pigg och åt och tacklammet låg för sig själv, ganska lealös. Vi tog in henne och började torka henne torr, värmelampa och började ge henne lammersättning i flaska. Hon piggnade till under dagen och fick komma ut och dia när en höll i tackan. Till kvällen fick hon ett litet eget hörne i lamningsboxen avskiljt från tackan och bagglammet. Och där är hon ännu. Hon får komma till och äta av tackan flera gånger per dygn med vår hjälp. Hon får även lammersättning i flaska, men det får vi tvinga i henne, för hon vill inte ha flaskan.

Tackan har ju stött bort henne och vill inte veta av henne. Vi försöker gnugga tacklammet med bagglammet så att de ska få samma lukt. Hon verkar så svag så vi tror inte att hon fixar att vara ihop med tackan ännu, utan vår övervakning.

Har ni tips på hur vi ska få tackan att acceptera tacklammet? Hur lång tid ska vi ge det?
« Senast ändrad: 14 apr-13 kl 13:08 av Annzis »

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« Svar #1 skrivet: 14 apr-13 kl 14:37 »
Håll i tackan så lammet får äta, så många gånger som möjligt under varje dag. Man kan även binda upp tackan om hon är alltför besvärlig mot lammet. Hon ska då bindas så hon kan äta. ligga och stå upp men inte stånga lammet. Det är värdefullt att slippa få flasklamm så det är värt besväret att försöka få tackan att acceptera lammet.
Åsenfår, hundar och katter

Annzis

  • Inlägg: 24
  • Nybliven fårägare
    • Bohuslän
SV: Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« Svar #2 skrivet: 14 apr-13 kl 15:09 »
Ja, det ska vi försöka göra.
Om vi ska binda upp henne, hur ska vi göra det på bästa sätt? Har ingen grimma.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« Svar #3 skrivet: 14 apr-13 kl 17:41 »
Sätt på henne ett halsband och bind sedan med ett rep, något som håller och är tillräckligt långt. Man får försöka knyta och greja så det sitter utan att skada. Som fårägare tycker jag man får trixa på alla möjliga sätt. Då är det ju bra om båda lammen är tillsammans med tackan. Tacklammet kanske går dit och får en liten smäll men hon lär sig snart att hålla sig undan och äta när bagglammet äter. Hon kan säkert passa på när tackan äter också. Det brukar kunna fungera.
Åsenfår, hundar och katter

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« Svar #4 skrivet: 20 apr-13 kl 12:09 »
Ni skall naturligtvis försöka allt som går med att få henne att ta tillbaka lammet. Tyvärr är gutefår stenhårda på att skilja på sina och egna lamm. Blir det något fel med doften på ett lamm stöter de bort lammet på en gång. Det är också mycket svårt att adoptera bort ett lamm till en annan tacka.
Tyvärr. En gång tog min fru tag i ett lamm med bara händerna och lade det i famnen. Sen stötte tackan bort det lammet. Efter den händelsen tar jag bara i lammen med rentvättade och nysköljda gummihandskar och hanterar dem bara så mycket jag måste. En burk adoptionsspray från LG produkter kan kanske hjälpa ibland.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Annzis

  • Inlägg: 24
  • Nybliven fårägare
    • Bohuslän
SV: Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« Svar #5 skrivet: 20 apr-13 kl 13:17 »
Nu har det gått 1,5 vecka och vi har gett upp. Hoppas hon klarar sig väl i livet ändå, liten som hon är.
Tack för infon om gutefår, visste inte att det var så stenhårda med sina och dina lamm, ska verkligen vara försiktigare nästa gång med att ta i lammen.
Men denna gången var det lite svårt eftersom lilla lammet fick bo inne första dagen för att överleva.

lena70

  • Gäst
SV: Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« Svar #6 skrivet: 21 apr-13 kl 07:15 »
Nu har det gått 1,5 vecka och vi har gett upp. Hoppas hon klarar sig väl i livet ändå, liten som hon är.
Tack för infon om gutefår, visste inte att det var så stenhårda med sina och dina lamm, ska verkligen vara försiktigare nästa gång med att ta i lammen.
Men denna gången var det lite svårt eftersom lilla lammet fick bo inne första dagen för att överleva.


Tack vare er, överlevde det lilla lammet!! ;D
Kan bli lite galet ibland, när tackor får tvillingar..Tackan kan få för sig, att ett av lammen inte är hennes, och sedan vill hon inte ha lammet..Är hon första gångs lammare?.Tackor som precis har fött, är väldigt känsliga för andra lukter på sitt lamm..Vi brukar ha plasthandskar och skyddsrockar (eller vad som hellst, som inte tar lukt) när vi hanterar lamm.
Du skriver att ni har givit upp, du tror inte tackan vill ha lammet? Är hon elak mot lammet eller bara ignorerar hon lammet? Hur beteer sig det andra lammet(syskonet), mot lammet som ni tagit hand om?
Har ni fortfarande tackan separerad ifrån de andra gutarna? Eller går hon med dom andra nu med sitt lamm?
Jag funderar, hur det blir, om ni släpper in lammet till de andra?.Får hon vara med?.
Fler som ska lamma?.Kanske nån som vill ta hand om den lille?. (oftast är gutarna väldigt noga med vilket/vilka lamm som är mina och vilka som defenetivt inte är mina, och som ska bort, MEN det finns undantag, tackor som struntar i det,och som "tar" andras lamm..Det kan ochså bli så att lammet helt enkelt letar rätt på en annan mamma eller en annan "mjölkbar", om lammet är på sig, kan den "tjuväta" av de andra tackorna, tex när du matar tackorna, kommer lammet och kollar allas juver, bakifrån..Kollar vart det finns mjölk, passar på när tackorna står still och äter, och på så sätt har du snart inget flasklamm alls och lammet får vara med..Detta kräver att lammet är lite fräck och på sig..Ge inte upp än, mycket kan hända än, även fast den riktiga mamman inte vill ta hand om sin lilla plutt..Ha fortsatt hopp! Avvakta och se vad som händer..Om inte, så får lammet iallafall lekkamrater och får vara med i gänget. Tycker det är viktigare, än var mjölken kommer ifrån..Du kommer att få ett väldigt kärvänligt får, lammet kommer se er som sina föräldrar!!! ;D
Att ha djur är alltid glädje och sorg, men mest glädje!! ;D
Hoppas de andra lamningarna går bra!! ;D
« Senast ändrad: 21 apr-13 kl 07:21 av Fru solvända »

Annzis

  • Inlägg: 24
  • Nybliven fårägare
    • Bohuslän
SV: Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« Svar #7 skrivet: 02 jul-13 kl 20:26 »
Fru Solvända!
Jag är ledsen att jag har missat vad du har skrivit i den här tråden. Har helt enkelt inte sett det.

Vi gav upp med att försöka få tackan att acceptera lammet för vi tyckte att vi hade försökt allt. Tackan knuffade bara bort henne och det var bara när vi var två stycken som höll i henne som tacklammet fick äta. Men sen gick inte ens det. Tackan vägrade stå stilla, bara sparkade och ville inte ha lammet nära sig. Och vi vågade inte släppa in tacklammet till de andra fåren för hon var alldeles för liten och svag för det. De andra skulle lätt kunna knuffa omkull henne eller så.

Men allt löste sig fint ändå. När det var dags för tackan och tvillinglammet att få vara med i flocken igen var tacklammet fortfarande för liten för att vara med i flocken så vi stängde in henne och en förstagångsföderska som förlorat sitt lamm en månad tidigare. hon hade ju sinat, men de gillade varandra och fick ha sällskap av varandra. Till slut fick de gå med i flocken.

Nu är flocken på bete och lilla flasklammet är pigg och glad och växer :)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« Svar #8 skrivet: 03 jul-13 kl 08:58 »
Så roligt att det löste sig så bra. Så klokt och bra av er att låta dem vara tillsammans. Lamm behöver ju en mamma, som tar hand om dem och lär dem "att vara får", det var ju helt perfekt.
Åsenfår, hundar och katter

Annzis

  • Inlägg: 24
  • Nybliven fårägare
    • Bohuslän
SV: Svagt bortsött lamm...hjälp?!
« Svar #9 skrivet: 10 jul-13 kl 23:13 »
Ja, så roligt att det löste sig till slut :)

Ja, det var jättebra att lillan fick sällskap så hon kunde få lära sig lite fårbeteende :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser