Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2011  (läst 27752 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Lamning 2011
« Svar #100 skrivet: 09 maj-11 kl 19:05 »
Puh! Äntligen lammningen klar. Sista dräktiga tackan just nedkommit med 2 ungar. Resultatet i år: 49 lamm +3 döda. 1dödfödd och 2st troligen bortslarvade i en natts lamnings kaos,där alla ville lamma på samma plats inomhus!!!!. 31st tacklamm och 18 st bagglamm. klar övervikt på tacksidan alltså. I det stora hela så har det förflutit bra men lång tid. En dryg månad,inte så kul. Nu är det bara att hoppas på problemfri sommar. Hurra vad glad jag är för att det är klart. Lycka till ni andra. ;DD   Det är 28 st. Gutar. Underbara mödrar.
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 07:50 av hustran »

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Lamning 2011
« Svar #101 skrivet: 13 maj-11 kl 10:13 »
Nu har det kommit två lamm till. En svart med vit tofs på huvudet samt en liten brun. Båda flickor. Skall bli intressant att se om den bruna färgen kommer att vara kvar eller ändras när hon växer upp. :) Den här gången var det mamman till den förra tackan som lammade. Världens bästa mamma och det gick hur fort som helst. Nu är det 4 tackor kvar som skall lamma och enligt hur de blev "målade" av baggen med baggselen kommer det nog att pluppa ut lamm med ett par dagars mellanrum, vilket känns bra då det blir lite rotation i lammningsboxarna då "familjerna" får gå ut i hagen när lammen vuxit till.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Lamning 2011
« Svar #102 skrivet: 14 maj-11 kl 09:58 »



Litet tacklamm, 4 dagar här, hälsar och väntar på att sina kompisar skall komma ut nu när det är lite varmare på natten.

Anna i småland

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Lamning 2011
« Svar #103 skrivet: 14 maj-11 kl 18:57 »
Vill tacka Vallhunden för rådet att inte blanda sig i. Det här är vår första lamningssässong och man vill ju så gärna göra allt rätt. Har följt Vallhundens råd och lyckats få 22 lamm utan någon större inblandning (alla 12 tackor var förstagångslammare. :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamning 2011
« Svar #104 skrivet: 14 maj-11 kl 19:03 »
Vill tacka Vallhunden för rådet att inte blanda sig i. Det här är vår första lamningssässong och man vill ju så gärna göra allt rätt. Har följt Vallhundens råd och lyckats få 22 lamm utan någon större inblandning (alla 12 tackor var förstagångslammare. :)
Tackar!! ;D
(Så j-ä tur att allt funkade, då :o ;D)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamning 2011
« Svar #105 skrivet: 14 maj-11 kl 19:10 »
Fast det är ju så...: Tacka och lamm måste få vara ifred för att de ska kunna "lyssna" på sina instinkter :)

Jag märker bara när jag går ut i hagen för all öronmärka de nyfödda lammen... Trots att jag har klämt i 2 märken som måste göra skitont :o så "fastnar" lammen på mig ibland, och följer efter mig när jag går därifrån :-[
Lammen är förprogrammerade att leta efter parallella ben, och de ser mina ben gå därifrån och följer efter. Så bara de får vara ifred så letar de efter närmaste parallella ben och söker efter mjölk där ;D
Problemet är att de kan "köra fast" i fårhuset i springor etc. Man får vara noga med att det inte finns något parallellt (lodrätt) som de kan fastna i, i sitt letande efter mjölken...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

freeky

  • Gäst
SV: Lamning 2011
« Svar #106 skrivet: 16 maj-11 kl 19:36 »
Va trött jag blir, snart ger jag upp fårhållning. Första lammet fick svansen avbiten, nästa tacka som lammade fick 2 underbart vackra tvillingar, båda tackor. Dom kom i fredags. Har under helgen sett att dom verkar snutta jättemycke och spruinger runt tackan och byter spene hela tiden. Vägde dom idag, och den ena har gått upp lite grann, den andra inte ett dugg men inte gått ner heller. Jaha, nåt är fel. Försöker mjölka lite, och där var problemet. Ur den ena spenen en liiiten tunn stråle, ur den andra inget, nada, zipp, noll. Ner och fixa lammnäring och bägge klämde i sej 120 ml. var rätt upp och ner. Så nu bidde det 2 flasklamm.Och tackan är överbeskyddande till max och sticker med ungarna så fort man kommer i närheten.Hoppas den sista tackan får sina lamm snart och att det inte blir nåt galet där oxå. Det är inte utan att man undrar om man verkligen ska hålla på med får, det började med en massa problem och det har liksom fortsatt på det spåret. Och att vi köpte 4 tackor som aldrig haft lamm känns ju inte bättre precis.Hade vi fått veta det direkt hade vi inte köpt dom, men nu är det som det är.

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Lamning 2011
« Svar #107 skrivet: 16 maj-11 kl 19:56 »
Nu har vi klarat av årets lammning. 42 småttingar på 22 mammor, drygt hälften förstagångslammare men de har varit så duktiga allihopa  :-*

Det var första gången för baggen också, men han har jobbat på väldigt duktigt. Det var bara två gamla tanter som han inte fick till det med :D

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamning 2011
« Svar #108 skrivet: 16 maj-11 kl 20:24 »
Första lammet fick svansen avbiten,

Hur har det gått med lammet och svansen??!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

freeky

  • Gäst
SV: Lamning 2011
« Svar #109 skrivet: 16 maj-11 kl 20:30 »
Hur har det gått med lammet och svansen??!


Det återstår att se, vi slutade med penicillinet i torsdags förra veckan, hon är pigg och kör lammrace i hagen för fullt, svansen läker fint, ingen feber. Jag använder såndär sårspray "just in case". Men det känns för tidigt att säja att det har gått bra, håller tummarna och hoppas :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamning 2011
« Svar #110 skrivet: 16 maj-11 kl 21:28 »
Skönt att höra att det går bra så här långt. Och att hon race-ar!!! Sjuka lamm kör inget lammrace ;D :P
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

freeky

  • Gäst
SV: Lamning 2011
« Svar #111 skrivet: 16 maj-11 kl 22:13 »
Skönt att höra att det går bra så här långt. Och att hon race-ar!!! Sjuka lamm kör inget lammrace ;D :P



Nope det gör dom inte ;D, synd att jag inte kan lägga upp bilder på alternativ så lilla Nadja fick visa hur fin hon är. Fast(nu viskar jag så hon inte hör och blir ledsen ;D), dom där tvillingarna är sååå jäkla fina!Vackra om man kan säja så om får.Hoppas dom lägger på sej som dom ska  nu och blir stora och fina.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Lamning 2011
« Svar #112 skrivet: 19 maj-11 kl 10:16 »
Sådär, sista lammet kom igår, så vår lammning är över för i år :)
Sammanlagt 9 lamm på 6 tackor. 3 bagglamm och 6 tacklamm. Ingen som dött och alla verkar pigga och glada.
Det blev en tolig färgblandning, då baggen är en fläckig svärdsjö-blandning. Gotlandstackan fick "gotlandslamm" medan baggens färger slagit igenom mer på andra lamm :)

 
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

freeky

  • Gäst
SV: Lamning 2011
« Svar #113 skrivet: 25 maj-11 kl 21:06 »
Här är lammningen klar oxå, 5 lamm på 3 tackor, samtliga tacklamm ;D,hurra!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamning 2011
« Svar #114 skrivet: 25 maj-11 kl 22:15 »
 Nu var det färdigt här också :)
72 lamm på 44 tackor.
Lite ovanligt nog så var det bara 28 tacklamm, jag tycker det brukar bli fifty/fifty ungefär.
De sex ungtackorna har skött sig fint och det har gått bra i det stora hela, Skönt!
                                Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser