Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta smutsig ull innan kardning?  (läst 42794 gånger)

Ynja

  • Inlägg: 22
Tvätta smutsig ull innan kardning?
« skrivet: 20 aug-08 kl 18:55 »
Har fått en hel säck fin lammull av en snäll dam, och jag tänkte genast sätta igång och tova hattar så det stänker om'et. Men - här och där är ullen skitig. Borde jag tvätta ullen före eller efter jag kardar? Hur går man till väga på bästa vis, är det bara att handtvätta och lufttorka eller kommer jag trassla till något då?  ???

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-08 kl 20:00 »
Om ullen skall  kardas föredrar jag att tvätta ullen innan för att undvika smuts i kardorna. Ofta behöver man bara tvätta ullen i handvarmt vatten utan något rengöringsmedel. Ullfett och svett bildar tillsammans med vattnet ett tvålämne som rengör ullen utan att avlägsna allt ullfett.
Lite extra såpa (om så behövs) kan du använda när du tovar.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Ynja

  • Inlägg: 22
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #2 skrivet: 20 aug-08 kl 20:07 »
Ah, tack så mycket för svaret! Då ska jag ge mig på ullen i tvättbaljan genast.

Spinn dimma

  • Inlägg: 74
    • Gästrikland
    • Assint Rämmil
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-08 kl 11:13 »
Någon som har tips på hur tvättad ull (som skall kardas) torkas på lämpligaste/snabbaste sätt?

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-08 kl 22:42 »
Någon som har tips på hur tvättad ull (som skall kardas) torkas på lämpligaste/snabbaste sätt?

Centrifugera ullen och lägg den att torka utbredd på ett galler (eller på tidningspapper) i ett tunt lager och plocka i den ofta under torktiden.  OBS! använd inte en modern maskin med utjämningssystem innan centrifugering.

Ett annat sätt som jag använder är att fördela ullen i s k champinjonbackar - kan ställas på varandra. Också här gäller att plocka i ullen under torktiden (plocka isär lockarna från den klippta ändan = tesa ullen).
« Senast ändrad: 13 sep-08 kl 22:44 av lammemma »
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #5 skrivet: 17 sep-08 kl 10:56 »
jag tvättar alltid ullen innan kardning och spinning. Fy vad äcklig den är annars, det stinker ju får!
och det blir såå fint när man tvättar! :)

Jag tvättar med YES diskmedel. Det går fort och bra,badar ullen 3 gånger i ca 30 grader vatten, sen har jag i ättika i sista sköljvattnet och låter det ligga en liten stund.

Ullen delar jag på och brer ut på en frottéhandduk, sen rullar jag ihop och lägger den över ett element. Torkar över natten!
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Ior

  • Inlägg: 1807
  • I am a happy gal.
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #6 skrivet: 17 sep-08 kl 13:57 »
Om ullen ska tvättas före tovning beror helt på kvaliteten.
Är det mycket avföring i ullen så tycker jag nog att du ska sortera bort den.
Skräp i form av torkat gräs, jord, småpinnar och dyl. försvinner av sig självt när du kardar.

Om du ändå väljer att tvätta ullen, så kan du centrifugera den genom att lägga den i ett stort lakan, göra ett knyte, gå utom räckhåll från byggnader och känsliga personer  ;) och slunga runt, runt, runt. Tänk bara på att lakanet kanske blir obrukbart efter användningen, det beror helt på ullen! När ullen är "färdigslungad" så totrkar den lätt om du lägger den på en torr plats.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #7 skrivet: 17 sep-08 kl 14:00 »
Jag har problem med att ullen blir flygig och statisk efter tvätt. Men jag kanske tvättar ur för mycket fett?

Ior

  • Inlägg: 1807
  • I am a happy gal.
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #8 skrivet: 17 sep-08 kl 14:18 »
Jag har problem med att ullen blir flygig och statisk efter tvätt. Men jag kanske tvättar ur för mycket fett?

Kanske. Hur gör du?
Ett tips är att ull alltid ska behandlas med något surt i sista sköljvattnet. Tvål och såpa är basiskt, alltså motsatsen till surt, och är inte bra för ullen.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #9 skrivet: 17 sep-08 kl 14:29 »
Kanske. Hur gör du?
Ett tips är att ull alltid ska behandlas med något surt i sista sköljvattnet. Tvål och såpa är basiskt, alltså motsatsen till surt, och är inte bra för ullen.

Tvättar för hand i ljummet vatten med ett par droppar diskmedel. Torkar liggande luftigt på handduk e.d.

Ska kanske ha lite ättika i sista sköljvattnet? Eller prova att tvätta med bara vatten?

Ior

  • Inlägg: 1807
  • I am a happy gal.
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #10 skrivet: 17 sep-08 kl 15:01 »
Tvättar för hand i ljummet vatten med ett par droppar diskmedel. Torkar liggande luftigt på handduk e.d.

Ska kanske ha lite ättika i sista sköljvattnet? Eller prova att tvätta med bara vatten?

Jag skulle tro att diskmedel löser lite för mycket fett. Att lösa fett är ju diskmedlets jobb, men ullen mår bäst av att behålla en viss fettandel. Jag har själv aldrig provat diskmedel till ulltvätt, för mig är (var) universalmedlet grönsåpa och, som sagts, ättika i sista sköljvattnet.

Prova något annat än diskmedel och berätta om du får ett annat resultat, vettja!
Om ullen nu är statisk och flygig så kan det ju bara bli bättre! :D

gröten

  • Inlägg: 39
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #11 skrivet: 18 sep-08 kl 21:29 »
det är helt meningslöst att tvätta ullen innan du tovar för då tvättar du ju den jättemycket.
det är bara att karda och städa efteråt.

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #12 skrivet: 19 sep-08 kl 08:40 »
Tvätta eller inte - det beror helt på ullens tillstånd. Mycket smuts och elände - jamen DÅ tvättar man.  Ull som är benägen att tova tovar även när den är supertvättad, det är värme gnuggning och rätt pH d v s såpa som gör att det tovar.

textileri

  • Inlägg: 94
    • Västergötland
    • textileri.net
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #13 skrivet: 21 sep-08 kl 13:01 »
Jag lägger ullen i kallt vatten över natten, eller i ca 40 grader i 30 minuter - enbart vatten.
Ullfettet bildar tvål som renar ullen "lagom" för kardning, jag kramar igenom ullen i vattnet och sköljer den sedan, behövs inte så mycket om man vill spara på vattnet :)  När ullen torkat luftigt kollar jag igenom den för att se om det finns annat än ull i den... sådant som varit svårt att se före tvätten.

/Eva


Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #14 skrivet: 30 sep-08 kl 18:58 »
Oj vad många som håller på med ullberedning. Så sugen man blir.

koko

  • Gäst
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #15 skrivet: 30 sep-08 kl 20:32 »
Och om man har hårt vatten? Vad gör man då då  ::)

 

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #16 skrivet: 02 okt-08 kl 12:07 »


Och om man har hårt vatten? Vad gör man då då  ::)
   
Då kan man gå tillväga som jag beskrivit i detta inlägg:
   

Kalktvål är en fällning som bildas när ullfettet reagerar med den svett som finns i ullen (förtvålas) och vattnet är hårt(alkaliskt). Ullfettet löses bara upp vid en temperatur mellan 40  och 45 grader C och förtvålningen i sig verkar som ett ulltvättmedel och löser upp den smuts som finns knuten till ullfettet.
Vid hårt vatten kan "tvålen" reagera med kalken i vattnet och fällas ut som en gråaktig hinna på ullen eller garnet som blir strävt och näst intill oanvändbart.

Detta kan förhindras om man inte låter garnet ligga mer än 20 minuter i det varma vattnet. Skölj garnet i flera vatten med samma temperatur tills vattnet  är klart. Ättika kan tillsättas i sista sköljvattnet men behövs bara om man använt t ex diskmedel eller schampo vid tvätten. Ättikan neutraliserar eventuella rester av det basiska tvättmedlet.
Det bästa är att använda regnvatten eller vatten från egen brunn som åtminstone här i Västsverige inte brukar vara hårt.
Om ullen får ligga i vattnet tills det kallnar, stelnar ullfettet på nytt och lägger sig åter på ullen. Det kan bara med svårighet tvättas bort och resultatet blir som med kalktvålen, en dålig kvalitet.
Kallt vatten kan användas för att fräscha upp ull som t.ex legat ett tag men tar inte bort den smuts som är bundet till ullfettet.

Birgith
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

koko

  • Gäst
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #17 skrivet: 02 okt-08 kl 18:33 »
Kanon, tack.

Inge13

  • Inlägg: 2
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #18 skrivet: 26 maj-09 kl 21:26 »
Jag är nybliven fårägare och nu har vi precis klippt dem. Ullen är väldigt skräpig och mycket smutsig på vissa ställen. Kan man bara klippa bort det som är skitigt och tovigt eller förstör man ullfibrerna då?

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #19 skrivet: 26 maj-09 kl 23:50 »
"Sitter ullen ihop" som en fäll går det väl att plocka bort de bitar som är extra smutsiga och ta dem senare för sig... jag skulle inte klippa i det för då kan ullen bli väl kort...och den blir väl stixigare eftersom den är avklippt i båda ändar...
Fast du kanske menade att klippa bort de bitarna först?
När du klipper så låt inte pälsen komma på underlaget om det är halm eller så utan ha en pressenning under, skulle jag göra i allafall om jag hade får. Det är nog väldig skillnad med på vad dem ligger på. Fick ull men den har typ timotej och säd och hö i den, bökigt att plocka bort så mycket finns kvar i den. Har bara tvättat i kallt vatten det är visst inte så bra läste jag här och ja, den ser fortfarande rätt skitig ut.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

855 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser