Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla frysar suger ström!!  (läst 23730 gånger)

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #100 skrivet: 03 sep-15 kl 17:53 »
400 liter resp 292 liter, älg, dov, rådjur,  gås , kyckling,  lite  hare i en frys upp till kanten. Sedan en för lamm, köttlådor och korv till salu, den lär också bli full i höst. Kapaciteten viktig när man drar ner på antal frysar.



Ok.
Jag hade gärna haft lite av allt från din frys i min frys. ;)
Dock landar årets första dovhjort i vår box på söndag.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #101 skrivet: 03 sep-15 kl 19:42 »
Gamla frysen!

Säljes till högstbjudande miljöpartist!!

Den är portabel, den väger bara nästan 100 kg.

R12-stånkor har inte längre något existensberättigande. Sådana är det bättre att frakta till någon seriös återvinning än att lämna vind för våg eller skänka bort.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #102 skrivet: 03 sep-15 kl 21:58 »
Skulle du kunna förtydliga vad det är som gör du tycker att det är  "ganska tydligt att datamodellen saknar parametrar eller att felaktiga ingångsvärden använts"?
Det blir ju lite tydligare då i diskussionen...
Om man redan efter 1,5-4 år har gjort en miljövinst på att kasta ett fungerande skåp som redan finns för att tillverka ett nytt som man då skulle kunna kunna kasta enbart för en skillnad i årsförbrukningen av el på några hundra kWh så tycker jag det är uppenbart att det är något fel i den ekvationen.

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #103 skrivet: 03 sep-15 kl 22:50 »
Om man redan efter 1,5-4 år har gjort en miljövinst på att kasta ett fungerande skåp som redan finns för att tillverka ett nytt som man då skulle kunna kunna kasta enbart för en skillnad i årsförbrukningen av el på några hundra kWh så tycker jag det är uppenbart att det är något fel i den ekvationen.

Summasummarum, du förkastar resultatet pga resultatet?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #104 skrivet: 03 sep-15 kl 23:08 »
 ;D ...Här suger det datorkraft  ;D ... Jag har även sett pdf från privata affärer om frysar...hör och häpna...då har även en stor vitvarujätte även varit inblandad  ;D ... Den där kalkylen det snackas om typ släng din nya frys  :o ...Garanterar att det går att slå hål på deras räkning  om man lägger energikrävande resurser på det, krävs ju mat för att tänka djupt.... För egen del räcker det att titta på förbrukningssiffror, finns ingen chans att jag slänger ut en fungerande a+ frys... Tittar man på antaganden om gamla frysar så står det ju ofta typ kan dra så mycket liksom inget säkert och då friskriver dom sig...Känslan är ju att dom tagit det värsta scenariot med en trasig frys som går i ett och då är väl ägarna medvetna om det och agerar...
När det gäller återvinning typ man kör den söndriga frysen till tippen så tycker man sig se att där står mängder av frysar i ur och skur och rostar...Kanske samlas till stor mängd innan dom plattas ihop eller skickas utomlands i miljöns namn.
http://www.scancomark.com/Scandinavia-today/Sharp-expansion-of-illegal-waste-export-from-Sweden-but-the-police-up-their-antics-174106012013   

Från 2006 verkade det vara helt tillåtet i miljöns namn... http://www.svd.se/miljofarliga-kylar-skickas-utomlands
« Senast ändrad: 04 sep-15 kl 00:10 av Tännlappen »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #105 skrivet: 04 sep-15 kl 00:55 »
Summasummarum, du förkastar resultatet pga resultatet?
Japp, jag tycker det är orimligt. På samma sätt som om polisen stoppar mig och säger att jag har åkt i 200 km/h för det har de minsann mätt med sin fina utrustning, men jag vet att min bil inte gör mer än 160 km/h. Rimlighetsanalys och kritisk granskning är nyttigt. Naturskyddsföreningen refereras ofta till som en opartisk och kunnig, nästan helig, kunskapsspridare.

Usch vad du hittar otrevligheter, Tännlappen. Man blir deprimerad, bäst att gå och lägga sig.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #106 skrivet: 04 sep-15 kl 07:11 »
När det gäller återvinning typ man kör den söndriga frysen till tippen så tycker man sig se att där står mängder av frysar i ur och skur och rostar...Kanske samlas till stor mängd innan dom plattas ihop eller skickas utomlands i miljöns namn.
http://www.scancomark.com/Scandinavia-today/Sharp-expansion-of-illegal-waste-export-from-Sweden-but-the-police-up-their-antics-174106012013   

Från 2006 verkade det vara helt tillåtet i miljöns namn... http://www.svd.se/miljofarliga-kylar-skickas-utomlands

Den första länken går till en artikel om olaglig export av blybatterier.
All kommunal insamling av gamla kyl-och frysvaror går genom företaget El-Kretsen, som ägs av producenterna (vi har ju producentansvar på gammal elektronik i EU). De upphandlar sedan olika företag i Sverige som tar hand om och återvinner de olika sorternas elektronikavfall mot betalning.
Vad gäller att det ofta samlas större mängder på återvinningscentralerna, beror det på att grejerna hämtas med lastväxlarbil med kran och det måste vara minst en full container (gärna 3, alltså bil+släp) innan El-Kretsens entreprenörer kommer och hämtar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #107 skrivet: 04 sep-15 kl 08:22 »
För egen del räcker det att titta på förbrukningssiffror, finns ingen chans att jag slänger ut en fungerande a+ frys... Tittar man på antaganden om gamla frysar så står det ju ofta typ kan dra så mycket liksom inget säkert och då friskriver dom sig...Känslan är ju att dom tagit det värsta scenariot med en trasig frys som går i ett och då är väl ägarna medvetna om det och agerar...


Nej, det går utmärkt att räkna på och uppskatta utifrån de siffror som tillverkarna själva tillhandahåller för nya A+ frysskåp för att få samma resultat i jämförelsen med A+++ skåp.

Japp, jag tycker det är orimligt. På samma sätt som om polisen stoppar mig och säger att jag har åkt i 200 km/h för det har de minsann mätt med sin fina utrustning, men jag vet att min bil inte gör mer än 160 km/h. Rimlighetsanalys och kritisk granskning är nyttigt. Naturskyddsföreningen refereras ofta till som en opartisk och kunnig, nästan helig, kunskapsspridare.



Men om den sk. rimlighetsanalysen enbart bygger på ens egen magkänsla så är väl det knappast en kritisk granskning, utan mest bara allmänt tyckande.
Naturskyddsföreningen är en kunnig kunskapsspridare. Det skulle vara mycket intressant att ta del av en riktig kritisk granskning. Men även om de skulle ha räknat fel med en faktor 2 så skulle det ändå löna sig att byta de äldre frysskåpen...

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #108 skrivet: 04 sep-15 kl 09:54 »
Vi hade flera gamla frysar, en Electrolux som är ca 10 år gammal och ca 25 cm längre än de nya. När vi flyttat över i t o m korgar så har vi nästan 1/3 kvar på nya frysen.

Så bli inte imponerad av tjockleken på frysväggarna, det är vad som finns innanför som är intressant!





 

Gilbert

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #109 skrivet: 04 sep-15 kl 11:57 »
Ett effektivt frysskåp som är 70 cm brett, högt, lite ovanliga mått som gick att pruta en del på.

330 liter, A++, specat till 286 kWh. Automatisk avfrostning och låter lite.

Men best! Men plats finns på landet.




Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #110 skrivet: 04 sep-15 kl 18:09 »
Den första länken går till en artikel om olaglig export av blybatterier.
All kommunal insamling av gamla kyl-och frysvaror går genom företaget El-Kretsen, som ägs av producenterna (vi har ju producentansvar på gammal elektronik i EU). De upphandlar sedan olika företag i Sverige som tar hand om och återvinner de olika sorternas elektronikavfall mot betalning.
Vad gäller att det ofta samlas större mängder på återvinningscentralerna, beror det på att grejerna hämtas med lastväxlarbil med kran och det måste vara minst en full container (gärna 3, alltså bil+släp) innan El-Kretsens entreprenörer kommer och hämtar.
För mig det stod något om något kylaktigt....Som man brukar säga teori är en sak verklighet något annat...För mig det var ett stort engelskt företag som skickade dom till Ghana för något år sedan...Lämnar vi in i princip nya frysar så lär dom troligtvis få fötter...Snabba fötter ser till att dom hamnar på en båt driven av äkta råolja...kan ju även få för sig att spola tankarna till havs...Allt i miljöns namn  :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #111 skrivet: 04 sep-15 kl 19:30 »
För mig det stod något om något kylaktigt....Som man brukar säga teori är en sak verklighet något annat...För mig det var ett stort engelskt företag som skickade dom till Ghana för något år sedan...Lämnar vi in i princip nya frysar så lär dom troligtvis få fötter...Snabba fötter ser till att dom hamnar på en båt driven av äkta råolja...kan ju även få för sig att spola tankarna till havs...Allt i miljöns namn  :D

Av egen erfarenhet så vet jag att tullen ofta kontrollerar kontainers som exporteras till just dessa länder i jakt på just kylar och frysar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #112 skrivet: 04 sep-15 kl 20:15 »
Av egen erfarenhet så vet jag att tullen ofta kontrollerar kontainers som exporteras till just dessa länder i jakt på just kylar och frysar.

Kan så vara men dom som sysslar med skumraskaffärer brukar hitta vägar, kanske inte miljövägar  :D ...Vet jag sett någon typ dokumentär om smuggel där dom kriminella organisationerna har full koll på tullen, ju mer värde i produkterna desto större mutor kan man anta, och skriver andra destinationer som sedan ändras så varorna kommer fram till tänkt mål till slut...Sedan är väl tullarna rätt upptagna med menlösa saker typ personer som köper dricka,laglig mängd kanske...men då måste tullarna grunna länge på om personerna verkligen ska ha sin dricka själv  :D ...Medans frysarna försvinner utomlands  ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #113 skrivet: 04 sep-15 kl 20:31 »
Vill man undvika att en kasserad frys får fötter och hamnar i skumraskbranschen kan man ju se till att demolera skåpet så det inte ser onödigt fräscht ut, plocka bort dörr/lock och kasta det separat, osv. Se bara till att inte demoleringen gör att kylmedium läcker ut. Tänk på att kondensor och kylmedierör kan sitta direkt innanför sidoplåtarna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #114 skrivet: 04 sep-15 kl 20:34 »
Kan så vara men dom som sysslar med skumraskaffärer brukar hitta vägar, kanske inte miljövägar  :D ...Vet jag sett någon typ dokumentär om smuggel där dom kriminella organisationerna har full koll på tullen, ju mer värde i produkterna desto större mutor kan man anta, och skriver andra destinationer som sedan ändras så varorna kommer fram till tänkt mål till slut...Sedan är väl tullarna rätt upptagna med menlösa saker typ personer som köper dricka,laglig mängd kanske...men då måste tullarna grunna länge på om personerna verkligen ska ha sin dricka själv  :D ...Medans frysarna försvinner utomlands  ;D


Jag vet juh inte speciellt noga hur det ser ut i landet i stort.
När jag körde sidolastandekontainerbil så hämtade jag en hel del burkar som skulle neråt den afrikanska kontinenten och alla dessa burkar lossades på speciell plats i hamnen då samtliga genomgick något slags kontroll.
Hur ofta den genomfördes vet jag inte något om men det hände att vi fick köra ut burkarna och ställa dom på annan plats.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #115 skrivet: 04 sep-15 kl 20:54 »

Jag vet juh inte speciellt noga hur det ser ut i landet i stort.
När jag körde sidolastandekontainerbil så hämtade jag en hel del burkar som skulle neråt den afrikanska kontinenten och alla dessa burkar lossades på speciell plats i hamnen då samtliga genomgick något slags kontroll.
Hur ofta den genomfördes vet jag inte något om men det hände att vi fick köra ut burkarna och ställa dom på annan plats.
Det jag skrivet är ju ett antagande...men vissa miljönissar antar ju också...Om man tittar på den första kedjan så kallad miljöstation...Man får ju inget kvitto precis när man lämnar en frys...Finns väl ingen koll på frysarna där...Fina frysar kan man "anta" hamnar hos släkten till en del som jobbar där eller det egna hemmet...Tradera...Secondhandshop som bisyssla...Man kan ju tänka sig att kompressorerna skruvas väck och säljs till mindre seriösa tillverkare någonstans...putsas upp så dom ser nya ut  :D ...Tanken var  ju att frysarna skulle liksom återvinnas direkt enligt naturskyddsföreningens uträkningar vad jag förstod...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #116 skrivet: 04 sep-15 kl 21:02 »
Det jag skrivet är ju ett antagande...men vissa miljönissar antar ju också...Om man tittar på den första kedjan så kallad miljöstation...Man får ju inget kvitto precis när man lämnar en frys...Finns väl ingen koll på frysarna där...Fina frysar kan man "anta" hamnar hos släkten till en del som jobbar där eller det egna hemmet...Tradera...Secondhandshop som bisyssla...Man kan ju tänka sig att kompressorerna skruvas väck och säljs till mindre seriösa tillverkare någonstans...putsas upp så dom ser nya ut  :D ...Tanken var  ju att frysarna skulle liksom återvinnas direkt enligt naturskyddsföreningens uträkningar vad jag förstod...

Nu är det exportförbud på kyl och frys.
Precis som att du antar att det fuskas på återvinningen och i andra led.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #117 skrivet: 04 sep-15 kl 21:31 »
Min två frysar, en liten box och ett 120 (?) cm högt skåp har tillsammans dragit 2,5 kWh sen i igår morse. 19 grader just nu i källaren där de står.

Vi funderar på en frys till för att de räcker inte riktigt till när två lamm ska i frysen...


Edit: fel dag...
« Senast ändrad: 04 sep-15 kl 21:36 av Toll »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #118 skrivet: 04 sep-15 kl 21:34 »
Nu är det exportförbud på kyl och frys.
Precis som att du antar att det fuskas på återvinningen och i andra led.
Visst är det exportförbud...men det bryr sig inte ligor om... Om man vill vara bäst i klassen så kanske det bästa är att själv slå sönder den nästan nya frysen...Ta plåten och använda till annat...plasten eldas upp i en spilloljetunna...kompressorn knackar man ihop med en slägga och slänger i metallåtervinningen...Eller sortera upp allt själv och köra skräpet till tippen...Efter sådant hårt arbete ta flyget utomlands... :D  ...Uträkningskalkylen byggde väl på återvinning direkt...Personligen har jag inget mot att prylarna man slänger återanvänds av personal på tipparna eller andra tar dom...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gamla frysar suger ström!!
« Svar #119 skrivet: 05 sep-15 kl 08:29 »
Det jag skrivet är ju ett antagande...men vissa miljönissar antar ju också...Om man tittar på den första kedjan så kallad miljöstation...Man får ju inget kvitto precis när man lämnar en frys...Finns väl ingen koll på frysarna där...Fina frysar kan man "anta" hamnar hos släkten till en del som jobbar där eller det egna hemmet...Tradera...Secondhandshop som bisyssla...Man kan ju tänka sig att kompressorerna skruvas väck och säljs till mindre seriösa tillverkare någonstans...putsas upp så dom ser nya ut  :D ...Tanken var  ju att frysarna skulle liksom återvinnas direkt enligt naturskyddsföreningens uträkningar vad jag förstod...
Många antaganden här o:) .
Jag antar att den återvinningsarbetare som driver egen second hand-affär med grejer hen tagit hem från ÅVC:n, inte blir så långlivad på det jobbet...
...och varför i hela friden skulle återvinningspersonalen göra sig omaket att gå och skruva dän gamla kompressorer från kylmöblerna, när såna är värda noll och intet? Inte ens "nattskiftet" bryr sig ju, en läser mest om stölder av koppar och blybatterier från återvinningsanläggningarna (och diesel från anläggningarnas maskiner).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare
skräptanten, Andreas Wallin, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser