Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunn i åkerdike.  (läst 2199 gånger)

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
Brunn i åkerdike.
« skrivet: 06 sep-17 kl 18:40 »
Nån som vet om det går att handpumpa vatten 1-2 meter stigning ca: 80-90 meter? Om det går vad behöver jag för pump?
Hittat en brunn vid torpet. Den ligger i ett dike invid en åker. Förstår att man inte bör dricka det men till disk, vattning och att blaska av sig borde det väl duga till... eller?
Självklart frågar jag markägaren om lov först.

Mvh

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #1 skrivet: 06 sep-17 kl 18:46 »
Jag gissar att det inte är en brunn att ta vatten ur utan en brunn som är till för att föra in vatten från åkerdiket (gissningsvis ett kantdike som är öppet) in i ett täckdike för vidare transport bort. Är det vatten i brunnen även vid torka? Det betyder ju inte att det är dåligt vatten, men det är nog ytvatten, kanske med gödsel och bekämpningsmedel i.


Bara en tanke, din fråga har jag inga svar på.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #2 skrivet: 06 sep-17 kl 20:31 »
Satsa på regnvatten, tycker jag. Men till din fråga; det borde gå alldeles utmärkt, i alla fall med tryckande pump. Alltså att du har pumpen invid brunnen.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #3 skrivet: 06 sep-17 kl 20:50 »
På mitt gamla ställe fanns en brunn i åkerdiket. Jag har fått berättat för mig att den användes för att vattna hästen när det jobbadess på åkern.

Att hitta en pump som klarar det bör inte vara några bekymmer. Se bara till att ha lite "grovlek" på slangen på trycksidan.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #4 skrivet: 06 sep-17 kl 20:52 »
Förlåt, missade "handpump" i frågan... glöm mitt svar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #5 skrivet: 06 sep-17 kl 21:22 »
Visst kan du suga upp vatten med en handpump därifrån, även med pumpen monterad på diskbänken, men du behöver en backventil för det är inte roligt att behöva suga luften ur 80-90 m slang om vattnet runnit tillbaks.

En sådan här går bra:  https://www.gustavsberg-ror.se/sv/produkter/handpumpar/klaffpump-utforande-a-b.aspx


Kolla så vattnet är värt att pumpa. Kan vara trevligare att gräva en egen brunn närmre.

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #6 skrivet: 09 sep-17 kl 21:47 »
Visst kan du suga upp vatten med en handpump därifrån, även med pumpen monterad på diskbänken, men du behöver en backventil för det är inte roligt att behöva suga luften ur 80-90 m slang om vattnet runnit tillbaks.

En sådan här går bra:  https://www.gustavsberg-ror.se/sv/produkter/handpumpar/klaffpump-utforande-a-b.aspx


Kolla så vattnet är värt att pumpa. Kan vara trevligare att gräva en egen brunn närmre.

Har nu införskaffat en liknande pump som i länken. Den hade kärvat ihop och funka inte enligt säljaren men jag köpte den ändå för 200 spänn. Hällde rapsolja i båda ändar och lät ligga ett par dygn. Skruva sen fast den ordentligt i en flaggstång och tog i utav helvete och den börja ge med sig. Nu funkar den klockrent :)

Har dock gått runt på torpet och funderat lite. Visst måste de haft en brunn i närheten av huset?
Ligger kvar en massa stenblock efter uthus, stall eller kanske svinstia eller ladugård. Så vatten måste ju funnits. Var ska man leta efter en gammal brunn? Lägsta punkten eller? Visserligen kan ju tomten varit större och sett annorlunda ut men nånstans i närheten borde väl brunnen ligga? Har en sluttande tomt och torpet ligger nedanför ett berg och sedan åker på andra sidan. Ligger förövrigt en jordkällare ovanför huset mot bergsidan. Nåt samband mellan jordkällare och brunn? Den kanske rent av ligger under åkern nedanför torpet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #7 skrivet: 09 sep-17 kl 22:42 »
Brunnen har förmodligen varit placerad så att det inte har varit någon risk att ytvatten från t ex gödselstack eller utedass kan komma i närheten av den.  Så leta långt från platser där sådana saker kan ha funnits, och i första hand "uppströms" från dem.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #8 skrivet: 10 sep-17 kl 11:10 »
Om det är ett berg i närheten, kan inte vattnet komma därifrån?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #9 skrivet: 10 sep-17 kl 15:50 »
Det är vanligt att bergsprickor år vattenförande, så kan det mycket väl va.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #10 skrivet: 19 sep-17 kl 19:57 »
Brunnen för folket på mitt förra boende var placerad alldeles utanför fähusdörren. Jag vet fler exempel på gårdar som haft hygieniskt tveksamt placerade brunnar. Så det ska definitivt inte uteslutas att man kan hitta brunnen på i en modern människas synssätt fel ställe.

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #11 skrivet: 20 nov-17 kl 13:50 »
Hej igen!
Har nu fått reda på var det togs vatten till mitt torp.
En äldre person med anknytning till platsen har berättat att det låg en naturlig källa på torpet där togs allt vatten som behövdes till både djur och människa. Nu ligger den precis i åkerkanten utanför min tomtgräns.
Någon har nån gång dikat ur rakt genom källan för att dränera bort vattnet :( Antagligen för att göra mer odlingsbar mark omkring.
Någon som vet om man kan återställa en naturlig källa?
Man kan se att det varit stenlagt omkring källan med stora flata stenar som nu ligger huller om buller runt omkring.
Nu slår det mig att det brukar växa lite vass just där i diket där källan låg.
Kan jag kanske gräva några meter in ovanför på min tomt och anlägga ny källa där? Eller gräva brunn ovanför på min mark?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #12 skrivet: 20 nov-17 kl 14:48 »
Utdikningen har ju säkerligen sänkt grundvattennivån närmast omkring diket, så man måste gräva minst ner till dikesbottens nivå för att hitta vatten nu. Ur hygiensynpunkt är det nog bra att gräva den nya brunnen minst 10 meter från diket, för att minska risken att få ner ytvatten i brunnen.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Brunn i åkerdike.
« Svar #13 skrivet: 22 nov-17 kl 19:05 »
Ja tror det går utmärkt att få till en bra brunn inne på din mark en bit ifrån källan. Du får nog bara gräva betydligt djupare än den gamla källan.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser