Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Full" älling  (läst 873 gånger)

cinso75

  • Inlägg: 17
    • -
    • CiNsO
"Full" älling
« skrivet: 11 jun-13 kl 15:26 »
Har fått ällingar och de verkar alla må bra utom en.
Den är sen och har problem med balansen. Är 1,5 dygn gamla. Har vakat över den i natt då jag inte ville lämna den med vattensköljt med risk för att den skulle drunkna. Den anstränger sig så kraftigt att den skakar när den försöker stå.
Vad kan det vara? Någon som upplevt ngt liknande?
Kan det ge med sig eller gör jag bäst i att ta bort den?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Full" älling
« Svar #1 skrivet: 12 jun-13 kl 09:14 »
Är den kläckt med motoriska störningar som inte går bort av sig själv på 1-3 dagar så är det nog så att den har någon medfödd svaghet. Vitaminbrist kan ge symptom som du beskriver men det är ovanligt på nykläckata och ses som regel bara när de är några veckor och äldre.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

cinso75

  • Inlägg: 17
    • -
    • CiNsO
SV: "Full" älling
« Svar #2 skrivet: 12 jun-13 kl 11:21 »
Tog bort den idag.
Den var så klen när jag inte stöttat den för mat och vatten, och det känns som en viktig del att kunna ta sig till Mat/vattenskål.
Verkar ändå så himla skumt bara, att den är tillräckligt stark för att ta sig ur ägget... Men inte kan klara sig efter det. Liksom, hur lyckades den med det?

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: "Full" älling
« Svar #3 skrivet: 21 jul-13 kl 12:19 »
Har märkt att om man får upp många samtidigt och någon föds lite svagare, är det ofta för att den blivit för kall direkt efter födseln om man t ex inte låtit den vara kvar i kläckaren för att torka ordentligt. Får man många samtidigt brukar jag ha separata burar så att de har gott om utrymme och har bra med plats under värmelampa och noga med torrt underlag. Brukar ha både tidningspapper och sågspån över för extra uppsugningsförmåga och torrhet. Blir de varmare snabbt piggnar den som fötts svagare på sig, 25-26 grader brukar de gilla. Driver man inte upp många kanske det inte märks, men blir det fler en sommar, då blir det alltid någon som avviker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, kloge74, eremit1, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser