Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katterna är ALLTID hungriga?  (läst 17298 gånger)

chrisan

  • Inlägg: 1
Katterna är ALLTID hungriga?
« skrivet: 17 nov-09 kl 10:44 »
Vad kan jag göra för att få våra katter att jaga mer och inte sitta på trappen hela dagen och vänta på mat? Eftersom de är två (en hane o en hona) så kastar de sig över maten och äter så fort de kan för att få i sig mest. Vi matar dem på morgonen och på kvällen. De gnäller hela tiden efter mer mat. De får ej för lite och ej för mycket mat? Det är tråkigt att de bara tänker på mat, vi bor på en bondgård så de borde jaga mer möss, vad kan man göra åt det/ Chris

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-09 kl 10:56 »
Avmaska? Katter med mask är alltid hungriga! Kan vara värt ett försök.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Daaniel

  • Gäst
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 12:34 »
Min ena katt är också ALLTID hungrig... även att han är smällfet så vill han ha mer och mer. han går runt och mjauar på maten.. vad ska jag göra? ;o

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 20:46 »
Det sägs att en mätt katt jagar bäst. En hungrig katt är mer desperat och kastar sig efter mössen, istället för att vänta smart.

Har ni möjlighet erbjuda 3 mål om dagen istället för bara två? Kan även vara att de får sämre mat (med mycket kolhydrater), och ni kunde byta foder.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #4 skrivet: 17 nov-09 kl 21:16 »
Är de alltid hungriga så behöver de kanske mer mat? Om det finns torrfoder tillgängligt hela tiden så kan ni undvika beteendet att de kastar sig över maten. Katter äter gärna lite, men ofta.

Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Daaniel

  • Gäst
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #5 skrivet: 17 nov-09 kl 21:16 »
Är de alltid hungriga så behöver de kanske mer mat? Om det finns torrfoder tillgängligt hela tiden så kan ni undvika beteendet att de kastar sig över maten. Katter äter gärna lite, men ofta.


Min katt äter mycket och ofta.....

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #6 skrivet: 17 nov-09 kl 21:22 »
Min katt äter mycket och ofta.....

Uttråkad?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Daaniel

  • Gäst
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #7 skrivet: 17 nov-09 kl 21:26 »
Uttråkad?
tror jag inte han är då han håller till i våran ladugård och jagar råttor hela dagarna....

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #8 skrivet: 17 nov-09 kl 21:27 »
Mina katter har fri tillgång till torrfoder, och burkmat från kväll till morgon, ibland längre.
Dom är ändå ute och jagar en stor del av dygnet.
Det där med snacks stämmer bra, det är ett skåpätande alla tider på dygnet, men dom är inte tjocka.

najjie

  • Inlägg: 44
    • Dalarna
    • Palmkvist.nu
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #9 skrivet: 08 dec-09 kl 12:11 »
Mina katter blir galna om skålen är tom, men när jag fyller på den så vill de bara ha några tuggor. Jag tror också att de vill ha mat oftare.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #10 skrivet: 08 dec-09 kl 21:55 »
Då dom någon gång ändå tar en mus, käkar dom upp den då? Det är det inte alla katter som gör nuförtiden.
Att möss och sork är prima föda är något dom bäst lär sig av sin mamma, så om mamman inte jagade och åt upp bytena, eller kanske helt enkelt blev hindrad att släpa in bytena till sina ungar, så blev dom inte präglade på att käka naturlig mat. Det är ju jättestor skillnad på möss och köpt kattmat... En del katter har stark jaktinstinkt och jagar och biter ihjäl bytena ändå, andra inte.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #11 skrivet: 08 dec-09 kl 22:16 »
Verkar som att katter är lite olika.

Jag har en som alltid är hungrig och kan äta hur mycket som helst, om hon bara får. Är en trind lite katt.
Och en som tycker mat är ett nödvändigt ont. Och ser ut därefter ... väger ingenting, men är glad ändå.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #12 skrivet: 09 dec-09 kl 11:39 »
Mina katter har fri tillgång till mat alltid....förra ägaren av huset hade katter två stycken som alltid var ute och jag menar alltid men vi hade möss så det var nästan äckligt här när vi flyttade hit. Nu är mina katter här och jag kan säga att varken i vinter eller förra vintern har vi fångat en enda mus inomhus. Så jag tror inte på det där att man inte ska mata katterna för att få dom att ta möss, min hankatt äter sin mat inomhus men han tar mängder med möss! Stora feta äckliga sorkar har han oxå burit in till förbannelse sen vi flyttade hit men som sagt han har fri tillgång till mat och låda inomhus...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #13 skrivet: 17 jan-10 kl 23:14 »
Skojar ni - fri tillgång till torrfoder?!

Min katt skulle lätt äta ihjäl sig om han fick hållas.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #14 skrivet: 17 jan-10 kl 23:28 »
Fri tillgång. Jämt. Alltid.
Katter fångar små bytesdjur = små portioner mat o ofta.
Katter är proteinätare, = ju mer kolhydrater ett foder innehåller desto mer äter den, för att få i sig tillräckligt med protein. Ett överskott på kolhydrater kan sätta sig som fett..

Fri tillgång på tillräckligt proteinrikt foder. Jämt. Alltid.

ClaesMotKlass

  • Inlägg: 122
    • -
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #15 skrivet: 17 jan-10 kl 23:40 »
Min katt har fri tillgång till torrfoder och då äter han bara när han e hungrig.
Men finns det annat äter han bara för at det e gott. Ibland bara för att han har långtråkigt. Och han tigger. Som tur e ger han sig ofta ut och patrullerar reviret. Men ok här har vi inga fasta mattider.
Hannar har rykte om sig att vara sämre jägare. Och min katt jagar allt mindre än han gjorde de 2 första åren (han e nu 4)
alternativ light

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #16 skrivet: 18 jan-10 kl 07:52 »
Tycker mycket det handlar om att markera mot varandra (har flera katter) och äta bara för att de andra inte ska få något.

En sommar för några år sedan var vår katt hemma hos grannen och käkade i sig fyra stora potatisar - det var uppenbart för att grannens katt inte skulle få nått. Min katt låg sedan utslagen i flera timmar.

Han hade gått en säker död till mötes med fri tillgång. Däremot skulle vår honkatt klara av det.  :)

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #17 skrivet: 18 jan-10 kl 08:09 »
Avmaskning tror jag också på.

För övrigt ger jag inget torrfoder alls, bara spannmålsfri burkmat eller slaktrens morgon och kväll. Fungerar jättebra trots att katterna inte småäter hela tiden.
Relativt musfritt har jag också :)

Den yngsta kissen är väl iofs rätt fet men han städar gärna under köksbordet där barnen ätit, så han småäter  en del ;)
Landsflykting i storstan...

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #18 skrivet: 18 jan-10 kl 10:28 »
Hej!
Jag har det likadant, men det är inte bara av hunger mina katter kommer o jamar.
Dom har fri tillgång på torrfoder, får dessutom färsk mat på morgonen.
Däremot kan man uppleva att dom små djuren inte har någon "botten", men jag tror att jag matar fler katter än vad jag har.

mvh

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Katterna är ALLTID hungriga?
« Svar #19 skrivet: 18 jan-10 kl 12:45 »
Jag har två unga honkatter som har fri tillgång till torrfoder. De får också burkmat eller färskt kött 1-2 ggr per dag. Tycker också att de verkar föredra lite men ofta. De är små och slanka, men pigga och kniper en del möss.

Tidigare hade vi gott om möss inomhus på vintern. I år har det kommit in någon enstaka, men den tog katterna direkt. Annars - helt musfritt ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 5 användare
xaelanar, peterm, ärt, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser