Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt  (läst 24028 gånger)

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« skrivet: 23 maj-14 kl 16:55 »
Jag har kollat runt och inte hittat någon om detta, om jag missat ber jag om ursäkt.

Min katt uppmanar mig att dela lite info om hans sjukdom och behandling, och det är säkrast att lyda.

Katten ifråga är i övre medelåldern och då är det lätt att skylla på ålder. Katten kräktes magsaft ganska ofta och folk sa då till mig det är vanligt att äldre katter gör det pga magkatarr. Sedan magrade han, igen så var det "åldern".

Typiskt avmagringsmönster för hypertyreos är att muskler och fett runt ryggraden försvinner först medan allt annat kan se normalt ut. (Katter med annan orsak till magerhet tappar ofta både rygg- och bukfett samtidigt jämt över hela kroppen.) Med tiden kan katten dock tappa mer muskler och mycket fett. När min katt kom under behandling vägde han 3,2!! Han vägde normalt 3,9 så det var en kraftig viktförlust men jag tyckte ändå inte han såg så smal ut. (Har googlat på katter med denna sjukdom och de kan verkligen bara vara skinn och ben! Min hann aldrig bli så mager.)

Andra symptom är att pälsen blir "piggig" som en igelkott nästan och inte vill platta ner sig, trots att katten tvättar sig. Så blev min katt men det skedde långsamt så jag reagerade inte. Andra symptom är ökad törst, ökat kisseri (kan testa falskt positivt på snabbprov på blod för diabetes) och ökad hunger. Även kan katten bli hyperaktiv. Min katt åt dock inte mer än vanligt och blev inte hyperaktiv men mer spinnig och kelig.

Vilopulsen går upp med, men det går inte ta hemmapuls på min katt för så fort man lyssnar på honom så börjar han spinna så man hör inte. Annars är det bra att veta sin katts vilopuls hemma eftersom vissa katter stressar upp sin puls väldigt mycket hos veterinären.

Detta är en sjukdom hos medelålders och äldre katter. Vad den beror på vet jag inte och ingen annan verkar veta heller. Tydligen växer sköldkörteln och producerar för mycket hormon som sedan skruvar upp hela ämnesomsättningen. Jag blev ganska förvånad att vetten sa att det är en väldigt vanlig kattsjukdom.

Iallafall så fick han medicin, Felimazole som hindrar bildningen av sköldkörtelhormon, ges två gånger dagligen om man verkligen kan hålla det med regelbundna tider, annars hela dosen en gång om dagen på samma tid på dygnet. Sedan återbesök efter sex veckor med provtagning.

Min katt ligger perfekt nu på sitt hormonvärde. Han förändrades nästan från första pillret. Han kissade mindre, var litegranna urvätskad innan tror jag, pälsen blev len som siden och det han åt blev lagrat. Väger just nu 3,4. Ser ut som en ungkatt! Jag är verkligen förvånad av den positiva förändringen eftersom jag läst på nätet att Felimazole är en dålig medicin. Kollar ofta hans öron för om de får allergi börjar det ofta i örat.

Om man avstår medicinsk behandling (min katt är snäll att ge piller) kan man tydligen ge specialkost istället eller själv laga helt jodfri kattmat. Utan jod har sköldkörtelhormonet svårt att bildas och katten blir på så sätt bättre. Man väljer dock den ena eller andra metoden, inte båda.

Kattens njurar och lever mår bra, fått ett litet blåsljud på hjärtat pga den ökade belastningen under flera år av vag sjukdomstid, även lite exoftalmus (man märker att han inte alltid stänger ögonen helt för att sova). Väldigt glad katt med hull och muskler som kommer tillbaka. Glad ägare!

Hoppas nu katten tyckte jag skrev lagom mycket och om rätt saker. :)



Internet, katter, te och mysiga sockar!

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #1 skrivet: 23 maj-14 kl 18:38 »
Hoppas det är okej om jag inflikar min egen erfarenhet, för våran katt har också detta. Han är en gammal herre på 15 år. Det började med att han vankade omkring och jamade högt, han hade ingen riktig ro i kroppen. Pulsen var snabb, och bankade nästan mot bröstkorgen, man kunde känna den tydligt när man höll honom runt bröstet. Han magrade också av och fick en stor klump på halsen. Detta var den förvuxna sköldköreln berättade veterinären. Veterinären sa att dom ofta blir aggressiva eftersom dom blir så rastlösa, men våran katt var snäll även mot veterinären.

Eftersom han är så gammal så tyckte veterinären inte att det var någon bra ide att ge honom medicin. Hen sa att man måste testa sig fram till rätt dos med täta besök i början, och det skulle ha blivit många långa resor in till veterinären. Så vi behandlade honom med specialmat och det funkade bra för oss! När vi var på återbesök en vecka senare var han mycket lugnare och halsklumpen hade krympt. Maten är inte billig, och det är viktigt att katten inte äter något annat, så för en aktiv jägare kanske det inte funkar. Dessutom är det ingen bot, utan katten måste fortsätta äta den livet ut. Men han har blivit så mycket lugnare och ligger nu och sover länge och tryggt.

Intressant att läsa om din katt, elenin. Bra att medicinen fungerar bra för er och hoppas ni får många fina år tillsammans!

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #2 skrivet: 23 maj-14 kl 20:48 »
Tack!

Jättebra att få mer inlägg med erfarenhet just för att alla katter inte visar samma symptom. Min visade ingen rastlöshet, aggression vet min katt inte vad det är, utan han vände det inåt och försökte trösta och lugna sig själv istället för att ta ut det i aktivitet.

Er katt måste haft det jobbigt med hjärtat, så mycket blev det inte med min, men ja hög puls är ju ett tecken. Var det detta och rastlöshet som fick er till vetten, eller visste ni redan innan vad katten led av? Jag trodde själv min katt eventuellt hade diabetes.

Jätteskönt att höra att maten funkar. Då är det ju som sagt inte så dosanpassat heller utan katten äter vad den äter. En anledning till att jag valde piller till min katt är att han är överkräsen och varit det från dag ett. Skulle ha hata specialmaten fanns ingen makt i världen att tvinga i honom det, hellre svalt han! ;)

Vi väntar på att göra test nummer två nu, efter det kan man tydligen köra på samma medicindos ett bra tag om andra provet också var inom ramarna. Jag har äntligen hittat en veterinärstation som jag litar på till 80 % så det känns bra. Har även en veterinär inpå knuten som kan göra enkla saker som ta blodprov. :)
Internet, katter, te och mysiga sockar!

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #3 skrivet: 25 maj-14 kl 21:28 »
Hade aldrig hört talas om att katter kunde få hypertyreos. Det var intressant att läsa, symtomen är ju väldigt lika hos människor med sjukdomen. Tack för att du delade med dig.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #4 skrivet: 28 maj-14 kl 21:19 »
Såfin fick den dær sjukdomen då hon var nærmare 17 år. Hon fick Felimazole utskrivet och gick på kontroller som visade normalværden, men ændå gick hon inte upp i vikt igen utan blev ænnu tunnare. Hon blev i alla fall lugn av den och sov mycket. Veterinær sa inget om specialkost så det kænde jag inte till førræn efter att hon hade døtt. Hon var en riktigt jaktglad katt men børjade høra dåligt i samma ålder som hon fick hypertyreos och då blev det ju svårare att hitta byten så før den delen så kunde det nog ha gått bra med specielmat. Har læst att Iams har en bra sort. Å andra sidan så njøt hon ju av alla den goa maten jag gav henne så utan den hade hon haft ett glædjeæmne mindre på ålderns høst.

Helena68

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #5 skrivet: 05 mar-15 kl 17:58 »
Ser att detta är en gammal tråd men chansar. Jodfri kattmat, är det någon som vet något om det? Min kisse har fått hypertyreos och går på Hills y/d. Hennes värden är bra nu men jag tänkte om man någon gång kunde ge henne något annat än Hills. Bara någon gång då och då. Tips någon?

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #6 skrivet: 22 maj-15 kl 12:50 »
Jag har inget tips på jodfri kattmat. Såfins dotter Tissel som bor hos mitt ex har samma sjukdom. Hon får medicin och är lika pigg och busig som vanligt, men hon är mager. Hon äter alldeles för lite, spelar ingen roll vilken sorts mat hon får. Hon får b-vitamin för aptiten men det hjälper inte. Finns det något som kan vara aptithöjande för gamla kattor? Hon betyder mycket för honom.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #7 skrivet: 22 maj-15 kl 13:30 »
Jag vet om detta och undrar  om vår katt har det eller alltid haft det. Hon har alltid varit smal och liten, trots att hon nu är 10 så det vore något hon haft hela livet.

Jag har något minne om att sambon frågade veterinären om dom kunde kolla det och det var inte så me nu var det 5-6 år sedan. Hon spyr magvätska oftare också, fast det kommer ofta upp något hår eller skräp hon ätit från golvet/marken på samma gång så jag är inte där heller säker...

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #8 skrivet: 22 maj-15 kl 16:03 »
En del kattor äter lite och är små och smala utan att vara sjuka. Men det låter inte riktigt normalt att hon käkar gräs och spyr galla så jag tycker du borde rådfråga en duktig kattveterinär och antagligen kommer denna att vilja undersöka henne.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #9 skrivet: 25 maj-15 kl 15:33 »
 Hej DennisCA
" Hon spyr magvätska oftare också, fast det kommer ofta upp något hår eller skräp hon ätit från golvet/marken på samma gång så jag är inte där heller säker"

Katter äter gräs för att rensa tarmarna från katthår (och även för att få någon vitamin och mineraler). Med största sannolikhet har din katt hårbollar i tarmarna som hon försöker kräkas upp.
På apoteket säljs paraffinolja särskilt avsedd för katter, blandas i mat eller sprutas in i munnen, bollarna glider ut så småningom.
 Det skall vara paraffinolja, aldrig vanlig matolja.
Det kan finns även något annat i tarmarna. Min lilla kattdam har spytt upp bla, en öronpropp och en gång en stor svart spindel.
Är din katt avmaskad ?

Hälsningar Paula

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #10 skrivet: 25 maj-15 kl 16:34 »
Ser att denna tråden poppat upp igen, så om det är intressant så svarar jag på några frågor om våran katt.  :)

elenin, våran katts sjukdom var nog mycket riktigt längre gången än din, veterinären var inte jätteoptimistisk att vi skulle se nån förbättring när vi kom in. :-\ Det som fick oss att gå till veterinären var delvis rastlösheten, och delvis att hans sköldkörtel hade vuxit och låg som en klump under hakan på honom. Hur har det gått för dig med medicinen, fungerade den bra?

Helena68, jag har gjort ett försök att googla runt på naturligt jodfri mat. Det verkade lite för komplicerat, och det verkar inte finnas några andra färdiga alternativ än Hills. Så våran katt äter uteslutande Hills torr- och mjukmat, även om han sneglar lystet på de andra katternas "vanliga" mat. Dock så märker man direkt på hans humör om han lyckas stjäla av dom, han blir mycket mer rastlös efteråt, så det är värt att hålla ett öga på dom om du har mer än en katt.

Vår katt mår bra på specialmaten än så länge. Dock har han börjat dricka mycket och veterinären säger att antagligen har hans njurar tagit stryk av hypertyrosen. Men så länge han håller hullet och mår bra så får han fortsätta äta specialmat och leva vidare.

DennisCA, utan att veta mer än vad veterinären sagt om vår katt så låter det inte riktigt som att det är samma sak som din katt har. Våran katt har aldrig haft några särskilda problem med spyor, och hans symtom kom ganska snabbt, inom ett år eller så och innan dess hade han gott hull. Dock kan veterinären testa för hypertyros, så att ta med katten dit är nog det säkraste kortet.

Önskar er alla lycka till med era katter!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #11 skrivet: 25 maj-15 kl 17:28 »
Ja den här katten har varit inomhuskatt nästan hela livet, men nu får hon gå ut då hon vill, det är väl runt samma tid on började spy oftare, så jag tror hon äter saker utomhus. Men det blir nog att kolla med veterinär.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #12 skrivet: 23 jun-15 kl 00:02 »
Tack snälla för att ni delar med er!

Min katt spyr och magrar men har fått friskintyg av veterinär - nu skall jag be att de kollat sköldkörtel!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

snösnäcka

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #13 skrivet: 12 jul-15 kl 23:15 »
Har precis fått besked att vår femtonåriga katt har hypertyreos.
Vi  fick reda på det av en slump när vi var på seniorkontroll, då ville veterinären ta ett sköldkörtelprov för att hon menar att det inte är ovanligt hos äldre katter.
Vi fick rekommendationen att ta tabletterna(felimazole) 2 gånger om dagen, men får vi inte i henne tabletterna så blev vi rekommenderade att skaffa in Hills y/d.
Så jag fick uppfattningen att man kunde ge tabletter och vanlig mat alternativt en tablett och Hills y/d mat blandat.men efter tabletter ett par veckor pratade veterinären om att katten skulle få sprutor med radioaktivt jod så att hon skulle kunna bli frisk. Har inte sett att någon av er fått det beskedet om att få sprutor?
Men vi upptäckte att katten gått ner i vikt under en längre tid, har även fått besked att tänderna blivit dåliga(Forl) när vi läst genom vad ni har skrivit om sjukdomen så börjar vi fundera på om forl är en vanlig biverkning.


elinin tack för att du började med den här tråden.
Tack er andra för intressanta inlägg.
Ni har gjort så att vi förstått vår katts sjukdom bättre.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #14 skrivet: 14 jul-15 kl 10:07 »
Det låter ju bra om katten kan få radioaktivt jod och sedan leva som vanligt! Dom får inte dåliga tänder av sköldkörtelproblem. Forl är smärtsamt för katten och innebär att du måste operera bort de angripna tänderna och då undrar jag om det verkligen är värt det- katten är ju trots allt gammal.

Loffe-2015

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #15 skrivet: 27 sep-15 kl 20:53 »
Hej och tack för bra inlägg om hypertyreos. Kom hem från Djursjukhuset i Helsingborg för 1 timme sedan. Vår 15-åriga katt Loffe blev helt plötsligt förlamad i bakbenen. Fick träffa en underbar veterinär som var väldigt kunnig, medmänsklig och trevlig! När Loffe kom ut ur buren (efter 13 mils färd) gick han nästan som vanligt! Snacka om underbart. Vi har medicinerat Loffe i ca. 2 år med Felimazole. Enligt vet. kan det leda till högt blodtryck, som i sin tur kan leda till proppar i bakdelen. Har faktiskt aldrig hört talas om detta. Nu hade tydligen denna propp lösts upp av sig själv. För 1,5 år sedan fick vi avliva Loffes mormor som var 15,5 år. Även hon hade fått Felimazole i ca. 4 års tid. Hon fick någon autoimmun sjukdom som det inte fanns någon bot för. Ingen vet vart det satt i kroppen.  Min fråga är om någon har varit med om liknande vid medicinering med Felimazole?? Alltså proppar i bakdelen. Hjärta och lungor var helt ok. Hösthälsningar från gunilla i småland.

amia

  • Inlägg: 4
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #16 skrivet: 02 apr-16 kl 11:45 »
Hej och tack för alla berättelser....tänk så olika symptomen är på Hyperthyreos.
Min katt Dodo 13år snart fick diagnosen för 3 dagar sedan. Jag har varit hos veterinär redan för 2 år sedan, för att han magrade, drack mycket o jämrade sig när jag vill borsta honom eller bara klappa honom. Då blev det konstaterad att han hade Fol (tror det heter....tandsjukdomen). Undersökt övrigt också med blodprov urinprov.....allt annat var bra, lite förhöjd levervärde. Jag påtalade att han drack så himla mycket...trodde ev. diabetes....men nej han var frisk för övrigt. Han blev opererad men fortsatt att gå långsamt ner i vikt fast han åt allt som han fick tag i, han ser frisk ut, glansig päls, friska ögon inte allt för mager heller, duktig jägare 
Till slut tänkte att det måste vara nåt fel och gick till veterinären den 30:e. Nu blev konstaterad att hans hjärta slår ojämnt, njurvärdet är dåligt, höga vita blodkroppar.... Han fick Felimazole och tycker redan att han äter och dricker lite mindre (normalt). Vi bor på landet och mina katter (2st) kommer och går som dom tycker genom en kattlucka.
Undrar om det finns något ALTERNATIV BEHANDLING för vad jag förstått Felimazole har rätt så allvarliga biverkningar och annars är bara radioaktiv jod behandling som kan bota definitivt om hen lyckas få rätt dos av radioaktiv jod. För mycket radioaktiv jod kan slå ut sköldkörteln helt med följd av en livslång medicinering, för lite gör att sköldkörteln fortsätter att växa o behandlingen måste göras om. Katten måste stanna i djursjukhuset ca. 1vecka pg.av strålningen. En sådant behandling kostar ca. 20 000:- och som sagt inte alls garanti att katten blir bra.
Tacksam för tips
Annamaria Nelson

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #17 skrivet: 10 feb-17 kl 08:39 »
Lite gammal tråd nu men kisse gick upp bra i vikt av Felimazolen men efter några år så gick han ner. Har lite problem att hålla hullet men är inte skrämmande smal. Så först var det som en undermedicin men sedan så håller det mer i styr saker som att hjärtat inte ska gå för snabbt, att han får sova normalt utan stress. Även när han numera lägger på sig lite ibland så ser han ut som en hypertyreoskatt, dvs omusklad och inget fett på ryggen. Fettet hamnar enbart under magen.

Man kan på något ställe i landet behandla med radioaktivt jod, vad jag förstår är det ganska dyrt både behandlingen och karantänen som sedan följer. Men det är kanske värt om man har en UNG katt med hyper. För då blir katten botad. Har man en äldre katt så kanske det inte är samma idé.

Inget fel på jodfri mat som också minskar hypertyreosen. Kan vara krångligt med utfodringen om man har fler katter så alla får rätt mat. Sedan ska man inte kombinera medicin med mat mot hyper, utan det är antingen eller.

Man kan även själv om man sätter sig in i det, tillverka jodfri mat till katten.

Utan jod så kan det inte omvandlas till sköldkörtelhormon i överskott, dvs katten blir bättre.

Jag tycker Felimazolen är smidigast eftersom min katt är lätt att ge tablett och han hatar verkligen specialfoder av alla de slag. Men det är självklart individuellt vad som blir bäst. Det som är en jobbig biverkan är att pälsen blir mjuk. Alltså väldigt mjuk. Jag måste kamma min katt nu annars blir det mjuka till tovor.

Men kisse lever iallafall och har firat sin 18-årsdag och är fortfarande en gosepelle som vill vara där man är. Tycker att det är ganska starkt att han varit pigg och glad trots sin sjukdom. Den verkar inte ha påverkat honom så mycket som tur är, det är nog olika hur tur man har med det. Men nu så kommer ändå ålderdomen och då kommer andra grejer till slut och det är tråkigt. Men det är ändå positivt att han inte kommer dö utav hyper utan av att han blir gammal och om han lider då i framtiden så måste han ju få hjälp över till andra sidan. Skulle gissa att det blir njurarna för det är så vanligt på gamla hannar.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #18 skrivet: 16 mar-17 kl 10:21 »
Hej. Bara en kort fråga, finns det någon som just nu behandlar sin katt med Felimazole?
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Lotta Karlsson

  • Inlägg: 1
SV: Hypertyreos hos katt... vanligt men rätt okänt
« Svar #19 skrivet: 22 apr-17 kl 20:50 »
Hej, jag behandlar min 13 -åriga kastrerade hankatt med felimazole 2,5 mg om dagen. Fick diagnosen januari-17.
Började med symptom som hyper, ökad aptit, lätt retlig och snabb viktnedgång. Nu 3 månader senare och två provtagningar senare.
Fortfarande mager som ett skelett, tappad aptit på maten som han alltid ätit. (fått gått över till blötmat bara för att få i honom något) ,
ökad törst och nedsatt aktivitet. Kan ligga i en hög mitt på golvet så man bara kan kliva på honom =/ Står rådvill och vet inte vad man ska göra. Veterinär bokad till veckan för ställningstagande. Låta somna in eller ta nya prover för att kolla T4 och njurar. Men sjukdomen i sig verkar svårbehandlad ...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser