Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.  (läst 12295 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« skrivet: 10 dec-11 kl 11:48 »
Jag skall ställa 4 telefonstolpar rätt upp 6 meter i luften när jag skall bygga mitt vedtorn och funderar på hur jag skall få fast dom i marken.

Kan man gräva ner en 200 liters plåttunna och sedan ställa ner telefonstolpen i den. Lägga i armering och hälla i betong.
Vad händer då med stolpen? Kommer den att ruttna snabbt eller klarar den sig i 20 år framåt.

Alternativet är att gjuta ner järn och skruva fast stolpen. Men tycker att det verkar bli lite väl rangligt med så höga stolpar.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #1 skrivet: 10 dec-11 kl 11:56 »
Det är nog lättare att svara om du förklarar vad ett "vedtorn" är för något? De utsiktstorn jag har sett som byggts av  kraftledningsstolpar har inte varit fastgjutna speciellt mycket i backen, i stället är tornet väl stabiliserat mellan stolparna, då kan det i princip tå på marken utan förankring.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #2 skrivet: 10 dec-11 kl 11:59 »
Ett vedtorn i lösvirke.



Neiklot

  • Gäst
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #4 skrivet: 10 dec-11 kl 12:08 »
Är det impregnerade stolpar?

 

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #5 skrivet: 10 dec-11 kl 12:09 »
Fördelen med vedtorn är att veden torkar snabbare eftersom det kan blåsa på den från alla håll och att tornet är högt och smalt.
Den torra veden ligger i botten där man plockar veden. Den sura ligger längst upp där man inte plockar någon ved.

I ett riktigt vedtorn har botten av granslanor med några cm mellanrum och botten skall ligga ca 50 cm över marken så att bark och skit kan ramla rätt igenom.
Sedan ligger det under tornet och det är lätt att kratta bort istället för att man släpar in skiten i pannrum eller kök.

Vedtornet skall ha en dörr på varje sida så att ingen ved hamnar i ett hörn och blir liggandes där.
Idag så har jag den torraste veden längst in i vedboden och den suraste längst ut där jag hämtar den.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #6 skrivet: 10 dec-11 kl 12:10 »
Är det impregnerade stolpar?
Man kan nog säga att telefonstolpar är impregnerade. ;)

Neiklot

  • Gäst
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #7 skrivet: 10 dec-11 kl 12:13 »

Det finns naturella telestolpar också! ;)

Jag har varit med om att sätta kraftledningsstolpar. (Både stora och mindre för lågspänning).

Dom har bara körts ner i marken en meter eller så.
(Dom har "spettat" först med traktorgrävaren)

Enda gången dom förankras är om det är en kraftig vinkel eller om dom står på berg.
Då fästs dom med 3-4 järn runt nere vid "foten"..


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #8 skrivet: 10 dec-11 kl 12:16 »
Det finns naturella telestolpar också! ;)

Jag har varit med om att sätta kraftledningsstolpar. (Både stora och mindre för lågspänning).

Dom har bara körts ner i marken en meter eller så.
(Dom har "spettat" först med traktorgrävaren)

Enda gången dom förankras är om det är en kraftig vinkel eller om dom står på berg.
Då fästs dom med 3-4 järn runt nere vid "foten"..
Men blir det någon skillnad om man gjutar fast dom i en tunna?
Finns det risk att dom ruttnar fortare mot att dom står nerkörda i sandjord??

Neiklot

  • Gäst
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #9 skrivet: 10 dec-11 kl 12:31 »
Jag tror bara det blir onödigt arbete.

Jag förmodar att dom ska stå på platsen när du väl kört ner dom?
4 hörnstolpar som inte är längre än 6meter lär nog stå sålänge att dina barnbarn kan använda vedtornet.. :)

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #10 skrivet: 10 dec-11 kl 12:39 »
Men blir det någon skillnad om man gjutar fast dom i en tunna?
Finns det risk att dom ruttnar fortare mot att dom står nerkörda i sandjord??
Tror nog att det faktiskt är sämre att gjuta fast i betong. Man brukar ju alltid undvika trä och betong i direkt beröring i alla konstruktioner eftersom det ruttnar direkt. En dränerad grop är troligen mycket bättre för trävirke. Vi har två kraftledningsstolpar (10 och 12 m långa) som lyktstolpar vid ridbanan. De sitter nedgrävda. Vet faktiskt inte hur långt ner, jag var inte hemma när grävaren gjorde det.

anders50

  • Gäst
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #11 skrivet: 10 dec-11 kl 12:48 »
Gjut inte ner dem i cement, gräv ner som vanliga telestolpar brukar vara satta och krysstaga, så står det. Och det stagas ju även när du fått på glespanelen.

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #12 skrivet: 10 dec-11 kl 13:09 »
Gjut inte ner dem i cement, gräv ner som vanliga telestolpar brukar vara satta och krysstaga, så står det. Och det stagas ju även när du fått på glespanelen.
Helt rätt! Gjut inte, gräv ner och kila med sprängsten el. liknande, sitter som berget och området runt stolpen dräneras av stenfyllningen.
"Kärleken är livets bäste vän"

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #13 skrivet: 10 dec-11 kl 13:10 »
Många bönder använder telefonstolpar till diverse olika byggnader. Hur har dom satt fast dom?


Om jag gräver ner dom utan betong.
Hur djupt behöver dom stå om dom skall sticka upp 6-7 meter över marken?

Marken är sandjord. Vad lägger jag runt stolparna? (grus, sten eller något annat för att få dom att stå still?)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #14 skrivet: 10 dec-11 kl 13:12 »
Helt rätt! Gjut inte, gräv ner och kila med sprängsten el. liknande, sitter som berget och området runt stolpen dräneras av stenfyllningen.
Det är ingen risk att det blir tvärt om. Att gropen med sprängsten vattenfylls så att stolparna står i vatten hela tiden?
Hur blir det med tjälhävningar?

Existens?

  • Gäst
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #15 skrivet: 10 dec-11 kl 13:22 »
När man bygger maskinhallar så gjuter man ju fast stolparna, men då är det ju lite mer vindfång, så man vill inte att hela alltet ska blåsa iväg. Ditt vedtorn blir ju inte riktigt så vindfångande, det blir ju inte samma lyft, som under ett tak.

Jag ser heller inte riktigt vitsen med cementtunnor när du bygger ett så högt torn..det känns som att vill det välta, då gör det det i vilket fall.

Gräv ner stolparna 1,5- 2 meter, om de räcker till för det, så lär det stå. Packa i bergkross runt, om det är en extremt lerig jord runt så skulle man ju kunna tänka sig den effekten du beskriver med vattnet, och då kan ju en gjutning vara bättre. Men i en hyfsat dränerad jord så lär det inte bli farligt.

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #16 skrivet: 10 dec-11 kl 13:22 »
Hur djupt behöver dom stå om dom skall sticka upp 6-7 meter över marken?

Marken är sandjord. Vad lägger jag runt stolparna? (grus, sten eller något annat för att få dom att stå still?)
Hur djupt du skall gräva beror på stolplängden. På stolparna sitter en liten rund plåtbricka med serienummer och längd på stolpen fastspikad, när du grävt ner stolpen skall brickan vara i ögonhöjd dvs ca 160 cm ovanför markytan. Är det sandjord är det bara att återfylla ock packa, stolpen kommer att hålla i minst 50 år.

Lasse

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #17 skrivet: 10 dec-11 kl 13:35 »
Det är ingen risk att det blir tvärt om. Att gropen med sprängsten vattenfylls så att stolparna står i vatten hela tiden?
Hur blir det med tjälhävningar?
Är det sandjord sjunker väl vattnet undan relativt fort om inte området är vattensjukt, är det det bör du nog inte lagra veden där utan att dränera.
Min erfarenhet är att stolpe i vatten eller stolpe som står torrt är inget större problem, men när stolpen ständigt tillförs fukt förstörs den. Rätta gärna om jag har fel, har byggt så här för ca. 30 år sen och då kanske det är dags att börja oroa sej?
"Kärleken är livets bäste vän"

Huggorm

  • Gäst
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #18 skrivet: 10 dec-11 kl 13:40 »
Är det sandjord sjunker väl vattnet undan relativt fort om inte området är vattensjukt, är det det bör du nog inte lagra veden där utan att dränera.
Min erfarenhet är att stolpe i vatten eller stolpe som står torrt är inget större problem, men när stolpen ständigt tillförs fukt förstörs den. Rätta gärna om jag har fel, har byggt så här för ca. 30 år sen och då kanske det är dags att börja oroa sej?
Men uppe vid marknivå kommer det ju hur som helst att bli så att det torkar och blir blött hela tiden

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Gjuta ner telefonstolpar till vedtorn.
« Svar #19 skrivet: 10 dec-11 kl 13:48 »
När man bygger maskinhallar så gjuter man ju fast stolparna, men då är det ju lite mer vindfång, så man vill inte att hela alltet ska blåsa iväg. Ditt vedtorn blir ju inte riktigt så vindfångande, det blir ju inte samma lyft, som under ett tak.

Jag bor mitt ute på slätten så jag har minst 1 km öppen åker åt alla håll.
Så det var därfär som jag var orolig för vindfång.
Tornet blir max 4 meter i fyrkant och 6 eller 7 meter högt.

Stolparna som jag har är 12 meter långa men vill gärna kapa dom en bit då dom är tunga som bly.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser