Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakta getkilling  (läst 8165 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: slakta getkilling
« Svar #20 skrivet: 27 jun-08 kl 21:43 »
Är där någon här som har både kanin och get och har erfarenhet med att slakta båda ?

Jag har ju bara slaktad två kaniner i mitt liv, men  vad  då  är  KANINKÖRTELN  för nåt ?

(oj vad dum jag känner mig, men mina kaniner är glada och mår bra, men jag vet ändå inte vad Kaninkörtel är för nåt...  :-\ )
Du behöver inte känna dig dum,det finns ingen kaninkörtel.

Jag har inte slaktat get själv, var 14 år senast så jag minns inte mycket av det. Men förutom vommen hos geten och avsnörning av matstrupen kan jag inte se nån större skillnad vid urtagning och flåning.

Det skall väl vara snitten runt anus/känsorgan för att lossa ändtarmen.   ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: slakta getkilling
« Svar #21 skrivet: 30 jun-08 kl 00:51 »
Flåning gick faktiskt svårare (än hos kanin), tyckte jag. Och vid urtagning av geten hängde den ju (och det var jättemycket som bara vällde ut), men mina  kaniner ligger på vasken (och är mycket mindre) när jag ta ur dom. Jag har aldrig slaktad en Belgiskt Jätte, så den största skilnaden  är den mycket större storleken... mellan get och gotlandskanin.
 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: slakta getkilling
« Svar #22 skrivet: 30 jun-08 kl 07:30 »
Flåning gick faktiskt svårare (än hos kanin), tyckte jag. Och vid urtagning av geten hängde den ju (och det var jättemycket som bara vällde ut), men mina  kaniner ligger på vasken (och är mycket mindre) när jag ta ur dom. Jag har aldrig slaktad en Belgiskt Jätte, så den största skilnaden  är den mycket större storleken... mellan get och gotlandskanin.
 

Gör snittet lite kortare så väller inte maginnehållet ut så fort nästa gång.

Det finns en mycket bra kniv för ändamålet, en sk buköppnare. Den är smidig om man inte har så stor slaktvana.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: slakta getkilling
« Svar #23 skrivet: 02 jul-08 kl 19:07 »
Jaha, foderstrupen glömde Du en gång och aldrig mera, jättefint!  Nu vet alla som läser tråden det, de tackar Dig!

Knepet med att låta huvudet tynga ner halsen är ju mest kosmetiskt, kanske lite opraktiskt att ha nacken spretande om man ska flytta köttet före styckning.  Men det spelar ingen roll för köttkvalitén.  Ett annat sätt är att sticka in en kniv och skära av nacksenan, men det blir ju ett hål då, som syns för den som är insatt.

Kul att Du kan använda skinnet även med hål.  Hoppas de inte kom för nära mitten.  När Du sträcker ut skinnet blir varje hål allt större...

Hål i skinnet, hål på våmmen bara för att Du lyfte i den, tyder på ungt djur!  Men bröstbenet??  Ja, ja, vi lär oss alla något nytt hela tiden här på alternativ.nu.  I framtiden ska Du se upp för foderstrupen:  Den håller INTE för att lyfta i, Du måste lyfta i själva våmmen när Du flyttar den bort från slaktplatsen.  Om det är risk för flugor rekommenderar jag att Du flyttar bort magar och skinn från köttet så snabbt som möjligt, och täcker över blodet.  Då förlänger Du tiden det tar för flugor och getingar att hitta köttet.

Nej, varför svälta dem den sista stunden?  Om Du vill underlätta slakten så försök locka honom att dricka ordentligt några timmar före.  En torr kropp är mycket jobbigare att flå.

Om slaktaren går med på det, så låt killingen äta något riktigt gott när han skjuts!  Själv njuter jag storligen av att hitta havre i hela munnen och foderstrupen.  Jag föreställer mig att killingen dött lycklig.  Om det finns höns i närheten kan de få ett fint mål innan Du slänger magpaketet.

Lever till lunch?  Låter jättegott!  Tunga och hjärta kan kokas samtidigt; de tar ungefär lika lång tid.  Efter kokning skalar Du tungan som en potatis.  Om Du använder saltat vatten kan Du förvara "korvarna" i kylskåpet tills Du vill skära några skivor till smörgåspålägg.


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser