Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oväntad kalv med vissa implikationer  (läst 1647 gånger)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
Oväntad kalv med vissa implikationer
« skrivet: 30 nov-15 kl 22:03 »
Vänner till mig köpte för ett tag sen en dräktig ko med hennes knappt ettåriga dotter. Mamman väntar kalv när som helst, så när en liten kvigkalv plötsligt påträffades igår så antogs hon var mamman. Men hon hade inte fött någon kalv ännu utan tydligen har hennes dotter blivit betäckt bara några månader gammal och hon är inte alls intresserad av kalven. De har inte lyckats få mamman, denna väldigt unga ko, att ge di till kalven (kalven får råmjölk i nappflaska från en grannbonde tills vidare).

Tips på hur de bör hantera denna oväntade situation?

Bör de försöka få kon att ge di? Om de inte lyckas, vad händer då (mastit?)? Hur länge behöver en kalv råmjölk, när kan de börja ge vanlig mjölk eller mjölkersättning? Andra tips?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #1 skrivet: 01 dec-15 kl 04:04 »
Får man den inte att dia omedelbart, så kommer det inte heller att fungera. De flesta kalvar tas idag direkt från kon och ges råmjölk ett par dagar och sedan mjölk i ett par månader.

 

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #2 skrivet: 01 dec-15 kl 09:27 »
Juvret torde sina .Föd upp kalven som vanliga mjölkkalvar fungerar utmärkt.Kvigan som klvade exakt hur gammal är hon? Vilken ras?Mycket intressant att veta

novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #3 skrivet: 06 dec-15 kl 08:54 »
Hej, det är helt orimligt att ettårskvigan fått denna kalv. Som tidigast är en ungkviga fertil vid 6 mån. Vilket innebär att hon minst är 15 mån för att föda fram en fullgången kalv. Och det brukar va förenat med stora komplikationer.
Det är kon som kalvat tänker jag och det kan de sköta så snyggt så inget syns.. Annat än att juvret börjar fyllas i . Mitt tips är att mata kalven själv och börja mjölka kon. Vänligen Lena

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #4 skrivet: 06 dec-15 kl 09:50 »
Det är inte orimligt alls. Jag hade själv en femmånaders kvigkalv som blev betäckt av en lika gammal tjurkalv. Jag misstänkte det skett en parning innan jag delade av dem och hade ringde t.o.m veterinären som kom och gav abortspruta. Trots detta födde kvigan en liten tjurkalv nio månader senare. Allt gick jättebra och både kon och kalv mådde bra. Rasen var fjällnära.

Som andra skriver så sinar juvret på kon ganska snabbt om det inte mjölkas ut.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #5 skrivet: 07 dec-15 kl 13:16 »
skall enligt vet finnas dokumenterat bet med dr vid 4 mån .är nyfiken på om det varierar mellan raserna.Sen lanske den fötts tidigt  ,troligt eftersom kalvningen fungerade utan hjälp.Dessutomkanske moderns födelsedatum var inkorekt
« Senast ändrad: 07 dec-15 kl 22:44 av nordtravare »

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #6 skrivet: 09 dec-15 kl 19:08 »
Tack för alla svar! Ursäkta att jag inte svarade tidigare. Hon är exakt ett år, en månad och tre dagar gammal mamman. Minus 9 månader blir det 5 månader och tre dagar då. Så det var verkligen tur att det gick bra.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #7 skrivet: 09 dec-15 kl 19:10 »
Och det funkade efter två dagar! Så mamman diar kalven som är pigg och energisk. Så det har verkligen gått bra. Hennes mamma fick tvillingkalvar för några dagar sen också, så de har fullt upp.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #8 skrivet: 12 dec-15 kl 18:56 »
Kul att det gick bra  :) Vilken ras är det?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #9 skrivet: 16 dec-15 kl 11:05 »
med tanke på att kalvningen gick bra kanske hon inte gick fullt 9 mån heller.Men det är ett problem med brunstande kvigkalvar i dikoproduktionen som alltid måste bevakas
Ras?

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Oväntad kalv med vissa implikationer
« Svar #10 skrivet: 21 dec-15 kl 09:51 »
Halv jersey och halv fjällko.
Hon kalvade i och för sig bara dagar innan sin mamma, och de har förmodligen blivit dräktiga samtidigt, och hon ser ut att vara i samma storlek som sina morbröder. Att det gick så bra är ju verkligen tur...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 3 användare
GE202, tuslus, långfot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser