Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om värpreden  (läst 2663 gånger)

Per i Dala

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
Om värpreden
« skrivet: 28 nov-15 kl 12:27 »
Jag håller på att bygga ett nytt hönshus och undrar vilken höjd över golvet ett värprede ska ha.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Om värpreden
« Svar #1 skrivet: 28 nov-15 kl 17:24 »
Finns väl inget skall, jag har mina reden ungefär 110-130 över golvet inbyggda i väggen för utrymmesskäl och så man kan plocka äggen utan att gå in i hönshuset.

Hönsen gillar normalt att ha reden en bit upp och ganska djupa så de får lugn och ro.

Per i Dala

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Om värpreden
« Svar #2 skrivet: 29 nov-15 kl 15:56 »
Tack för svar. Jag förstår att det inte finns några bestämda mått. För min del vore det praktiskt att ha redena på ca 65 cm över golvet. (På grund av ett fönster.)
Men om det är för lågt får jag göra på annat sätt. Jag kommer att ha max 8 hönor och en tupp på en yta ca 6 kvadratmeter.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Om värpreden
« Svar #3 skrivet: 29 nov-15 kl 16:57 »
65 cm tror jag inte är några problem, om du bygger själv så gör dom lite djupare  50-60 cm.
Eftersom du har få hönor räcker det ju med 2-3 reden.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Om värpreden
« Svar #4 skrivet: 30 nov-15 kl 08:02 »
Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem med låga reden.  Hönor lägger ju gärna äggen på marken ute.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Om värpreden
« Svar #5 skrivet: 30 nov-15 kl 10:02 »
Det är inga problem, men de är praktiskt att plocka ägg om redena är lite högre upp så man slipper krypa på knäna, sen är det normalt ganska flaxigt i ett hönshus om man har några stycken så att sätta redena högre upp gynnar alla, är de på golvet så kan de bli störda av flax och bråk.

Utomhus har de större valmöjligheter.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Om värpreden
« Svar #6 skrivet: 30 nov-15 kl 22:37 »
jag har ett rede som är i tre våningar och där det första är ca 30cm från golvet och de används knappt.
nästa är på 60cm och det används flitigt
Och nästa nivå är på 90cm och detta används även det flitigt.

Och finn det en pinne på 50cm som de "mellan hoppar" till för att kunna ta sig på 90cm

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Om värpreden
« Svar #7 skrivet: 30 nov-15 kl 23:12 »
Får de själva välja så väljer de uteslutande reden som sitter högre upp, om alla reden är på samma nivå så har de ju inga val.
Höns av större ras kan man väl erbjuda reden lite lägre ner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser