Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?  (läst 10643 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #80 skrivet: 10 nov-15 kl 07:57 »
Den där sista siffran om spärrgaller lär de få äta upp.

Ett dragbi lever 6-8 veckor på sin höjd sedan är vingarna i princip utslitna. Så är det i runda slängar hos alla flygande insekter som samlar.

Jag har ungefär 100.000 bin i de största samhällena och drar in runt 50 kg per kupa. När dragbina slutat så orkar de inte hem och dör eller blir mat åt fåglarna.

Det verkar som om man söker efter sensationer som bekräftar egna mystiska tankar på forumet. För att en länk skriver något jättekonstigt och 1000 andra länkar inte gör det behöver inte sensationslänken vara sann.

Varför är ni inte källkritiska?

Varför har du bin om du våndas så att de dör. Hela samhället dör naturligt varje år och genererar ett nytt. Bara drottningen lever något år.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #81 skrivet: 10 nov-15 kl 08:21 »
Spärrgaller är också en hygienfråga.

Allt över spärrgallret skattlådor, allt under yngellådor.

Utan spärrgaller lägger bina honung på loftet dvs de övre lådorna och drottningen går med upp och stiftar celler. Att slunga yngelramar för att få honung är lite äckligt. Svarta fula celler med honung!!

Jag invintrar en del på 2 lådor och en del på 3. Anledningen till 3:an är att den egentligen inte behövs. Det beror mera på vilken botten jag använder.

3 LN är galet mycke och skapar bara oreda i kupan. Förstår problemet.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #82 skrivet: 10 nov-15 kl 08:48 »
Den där sista siffran om spärrgaller lär de få äta upp.
...

Det verkar som om man söker efter sensationer som bekräftar egna mystiska tankar på forumet. För att en länk skriver något jättekonstigt och 1000 andra länkar inte gör det behöver inte sensationslänken vara sann.

Varför är ni inte källkritiska?

Varför har du bin om du våndas så att de dör. Hela samhället dör naturligt varje år och genererar ett nytt. Bara drottningen lever något år.
Vad har du för erfarenhet/kunskap/källor som motsäger påståendet i länken? Tycker du att spärrgaller inte skadar bina så kom fram med någon slags motmotivering eller motkälla till det som ämnet handlar om.

Bajsar björnarna i skogen? Menar du verkligen att bina kommer att dö  :o

Spärrgaller är också en hygienfråga.

Allt över spärrgallret skattlådor, allt under yngellådor.

Utan spärrgaller lägger bina honung på loftet dvs de övre lådorna och drottningen går med upp och stiftar celler. Att slunga yngelramar för att få honung är lite äckligt. Svarta fula celler med honung!!
...
Skriver? - Lyssnade du verkligen på Fatbeemans motivering till att inte använda spärrgaller kontra drottningens äggläggning? Och hur han löste det problemet?


The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #83 skrivet: 10 nov-15 kl 09:24 »
Jag läser inte en massa goja och tror på det. Det finns riktiga kanaler för att skaffa kunskap som fungerar i alla väder.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #84 skrivet: 10 nov-15 kl 10:16 »
Jag läser inte en massa goja och tror på det. Det finns riktiga kanaler för att skaffa kunskap som fungerar i alla väder.
;D Nä det var det jag misstänkte att du inte studerat länken utan bara sitter och tramsar, trollar och trakasserar andra medlemmar. Gå gärna nån annanstans och utför dina dåligt genomförda och lätt genomskådade tricks så att kunniga personer orkar diskutera och komma med argument för eller emot.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #85 skrivet: 10 nov-15 kl 13:00 »
Ett bi slår med vingarna 200 gånger per sekund, det sliter mycket mer än när de glider genom ett spärrgaller. Fatbeeman är kunnig, men han behöver inte ha rätt i allt.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #86 skrivet: 10 nov-15 kl 13:53 »
Jag läser inte en massa goja och tror på det. Det finns riktiga kanaler för att skaffa kunskap som fungerar i alla väder.

Det vore ju då enklare att hänvisa till dessa kanaler. Eller tala om vad de förmedlar i stället för att hålla på som du gör. För egen del har jag tröttnat på alla besserwissrar och forskar själv fram resultat som jag försöker förmedla på ett hyfsat sätt utan att nedvärdera andra personers åsikter.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #87 skrivet: 10 nov-15 kl 13:57 »
Det vore ju då enklare att hänvisa till dessa kanaler. Eller tala om vad de förmedlar i stället för att hålla på som du gör. För egen del har jag tröttnat på alla besserwissrar och forskar själv fram resultat som jag försöker förmedla på ett hyfsat sätt utan att nedvärdera andra personers åsikter.
Ofta är det ju så att det inte vara finns ett enda sätt som ger bra resultat utan det finns förmodligen många fler. Så att själv kolla av vad man tycker passar sig själv tycker jag är en vettig strategi. Så gör jag i princip med allt inom gården och mitt löneyrke. Lyssna/läs på/om så många som möjligt, försök att sålla ut de som verkar vara bäst underbyggda och så plocka delar eller hela konceptet från den/de som verkar bäst.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #88 skrivet: 10 nov-15 kl 14:43 »
Ofta är det ju så att det inte vara finns ett enda sätt som ger bra resultat utan det finns förmodligen många fler. Så att själv kolla av vad man tycker passar sig själv tycker jag är en vettig strategi. Så gör jag i princip med allt inom gården och mitt löneyrke. Lyssna/läs på/om så många som möjligt, försök att sålla ut de som verkar vara bäst underbyggda och så plocka delar eller hela konceptet från den/de som verkar bäst.

Just som med varoa som förvisso är farlig och besvärlig.
Helst skulle man försöka angripa problematiken i grunden istället för att bekämpa symtomen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #89 skrivet: 10 nov-15 kl 14:47 »
Janne Mårtenson skrev lite i Handboken som fungerar för den lille biodlaren, varför tar ni inte till er den informationen. Den är alldeles gratis!!
« Senast ändrad: 10 nov-15 kl 16:41 av Gilbert »

andtol

  • Gäst
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #90 skrivet: 10 nov-15 kl 15:01 »
Ofta är det ju så att det inte vara finns ett enda sätt som ger bra resultat utan det finns förmodligen många fler.

Det finns många experter - speciellt inom biodlingen. Det blir lätt som religion. Många anser sig ha rätt, speciellt äldre män som sysslat med biodling länge.

"Jag vet exakt vad som är rätt!" och ingen annan ska komma och säga något annat.

Många besserwissrar blir det.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #91 skrivet: 10 nov-15 kl 16:07 »
Jag är glad att jag är klar med min invintring. Jag har skaffat mig utbildning och umgås aktivt med biodlare. Flera av oss är sk näringsbiodlare dvs har biodling som en del av intäkterna.
Jag hade aldrig uppnått mina mål utan dessa kontakter. Nya rön och nya effektivare arbetssätt.
Idag har jag många kupor men inte flera än jag hinner med. Det blir en del honung.

Men hålla på och påta som man gör här fungerar inte ens med en kupa. En del biodlare får vad de förtjänar. Varje vår ser man resultatet av vad man hållit på med.

Lycka till!!

« Senast ändrad: 10 nov-15 kl 16:29 av Gilbert »

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #92 skrivet: 10 nov-15 kl 16:24 »
Varroan är inte bara elände. Den kan ge orsak att bilda sig en egen uppfattning om binas problem och därmed bli en erfarenhet rikare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #93 skrivet: 10 nov-15 kl 16:29 »
Janne Mårtenson skev lite i Handboken som fungerar för den lille biodlaren, varför tar ni inte till er den informationen. Den är alldeles gratis!!
Det är förståeligt om du inte förstår engelska eller andra språk som handlar om biodling men du förkastar och förringar andras kunskaper och/eller mångåriga erfarenheter utan att ens ha begripit vad de sagt eller skrivit - eller ens försökt sätta dig in i frågan. 
På Alternativ, Youtube och många fler sidor på internet delar människor med sig av sina kunskaper och erfarenheter, och de allra flesta gör det med ödmjukhet och glädje och utan avundsjuka, pekpinnar och mobbning. Du efterfrågar en källkritisk granskning men vilka släpps fram för att granska dina utsagor och i många fall uppenbart överdrivna resultat?
I Handboken, första stycket under Skaffa bin finns en mycket klok reflektion som speglar det jag ägnat mig åt sedan året innan jag skaffade min första kupa.
"Men som med allt annat är kunskap viktig, så den bör man skaffa sig först, t ex genom att läsa böcker, läsa och ställa frågor på forum på internet, skaffa sig en mentor och/eller gå en biodlingskurs. De två sista är också det bästa sättet att skaffa sig sina första samhällen".
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #94 skrivet: 11 nov-15 kl 16:25 »
Jag raderar lite urspårning här på slutet och ber alla att hålla sig till saken och med trevlig ton.  (:)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #95 skrivet: 30 nov-15 kl 18:26 »
Att bina blir stressade och upprörda när en river runt i deras hem och bland deras yngel försöker biodlaren oftast förebygga och bemästra med rök och/eller vatten. Den här filmen visar en metod för att dämpa binas stressnivå och för att förhindra dem att producera alarmferomoner.
https://www.youtube.com/watch?v=v7cshQc5RyY
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #96 skrivet: 30 nov-15 kl 19:12 »
Sen är vi en del som satsat på avel och inte har mördarbin som kräver rök o dylikt jämt och ständigt... Ska inte alla sträva efter att få kunna arbeta med "kortbyxebin" när möjligheten finns?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #97 skrivet: 30 nov-15 kl 19:59 »
Sen är vi en del som satsat på avel och inte har mördarbin som kräver rök o dylikt jämt och ständigt... Ska inte alla sträva efter att få kunna arbeta med "kortbyxebin" när möjligheten finns?
Jag tolkar inte det som att det handlar om att handha mördarbin utan att jobba metodiskt för att inte oroa bina, att stoppa ner den första ramen i mörker, den ram som en annars bara ställer åt sidan nånstans. Och sen stoppa undan de ramar som en ska ha till andra ändamål oxå i syfte att inte oroa bina.
Personligen använder jag alltid skyddskläder - oavsett binas kynne. Noterar varenda gång en bigubbe hanterar kupor iförd kortärmat och shorts att de nästan alltid blir stuckna - oxå oavsett binas kynne. Stick gör att bina utsöndrar alarmferomoner och stressas.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vilka metoder ska vi använda i biodlingen?
« Svar #98 skrivet: 30 nov-15 kl 20:19 »
 ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser