Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frilandsgurka  (läst 2656 gånger)

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
Frilandsgurka
« skrivet: 26 maj-14 kl 19:21 »
Jag har några dyrbara små plantor av Murmansk Drue (fick fröna gratis från Nordgen). Nu vill jag försöka få egna frön till den.

Finns det någon som har praktiskt erfarenhet av egenodlade gurkfrön? Själv har jag bara teoretisk...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Frilandsgurka
« Svar #1 skrivet: 27 maj-14 kl 10:31 »
Följ receptet för tomatfrön, d v s fermentera fröna i vatten några dagar tills de sjunker och skiljer sig från fruktköttet.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Frilandsgurka
« Svar #2 skrivet: 27 maj-14 kl 10:36 »
Tack.

Räcker det med att lämna en gurka kvar på en planta, så att gurkan får växa till sig och bli gul (antar jag att den blir)? Medan man skördar de andra gurkorna på samma planta? (Och skyddar den för angrepp av fåglar....)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Frilandsgurka
« Svar #3 skrivet: 27 maj-14 kl 13:20 »
Tack.

Räcker det med att lämna en gurka kvar på en planta, så att gurkan får växa till sig och bli gul (antar jag att den blir)? Medan man skördar de andra gurkorna på samma planta? (Och skyddar den för angrepp av fåglar....)

Spara en gurka på varje planta!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
Rörsbjär, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser