Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa recepten på buttnernut squash?  (läst 1422 gånger)

ebblord

  • Gäst
Bästa recepten på buttnernut squash?
« skrivet: 26 okt-15 kl 16:02 »
Hej! Är ny här på alternativ och en fundering dök upp. Om jag skriver under fel ämne/plats osv, lemme know!

Så, någon som har ett mumsigt recept som involverar butternut squash? Har en hemma och funderar på vad jag skall hitta på med den. Gärna vegetariskt, alternativt bra sidedish (som t.ex. potatisgratäng, i den stilen), gärna varmt.  :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bästa recepten på buttnernut squash?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-15 kl 07:55 »
Äter du mejeriprodukter? Vi har bara ätit butternut en gang och då ungsrostade vi den och fyllde med någon färskostblandning. Det var himla gott bara det, så man behöver inte alltid komplicera till det.

En snabbgoogling ger att det är antingen ungsrostad eller som soppa som är mest populärt, skall soppan bli riktigt god bör man dock ungsrosta innan man tillreder soppan.

MVH
Magnus

vävaren

  • Inlägg: 29
SV: Bästa recepten på buttnernut squash?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-15 kl 09:12 »
Ugnsrostad med rotfrukter. Till det en röra med fetaost och turkisk yoghurt kryddat med örter! Gott!
 Den är god att äta som den är också, små tärningar i en sallad...
 Kryddpeppar tycker jag passar till butternut...

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Bästa recepten på buttnernut squash?
« Svar #3 skrivet: 20 nov-15 kl 11:16 »
I helgen gjorde jag en fantastiskt god soppa på vintersquash med lite äpple, ingefära, vitt vin, grädde och citron. Krämig och med många smaker. Så gott!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

zarischka

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bästa recepten på buttnernut squash?
« Svar #4 skrivet: 14 jan-16 kl 10:57 »
Pumpa gör sig extra bra ihop med sälta, eller lite kryddhetta, tycker jag - iom att det har en så söt och fin smak i sig självt.
Jag rekommenderar varmt att göra en gryta med kokosmjölk, kikärter och röd currypasta - där pumpan är huvudrollsinnehavare. Har inga recept, jag höftar alltid, men det är oftast så enkelt som att bara slänga ihop allt och låta det puttra till spumpan är lagom mjuk.

En annan fantastiskt god sak jag brukar göra, är att helt enkelt fräsa kuber av butternutpumpa ihop med halverad brysselkål, och just när det börjar mjukna slår jag över lite balsamicovinäger, kryddar med något man tycker om, saltar litegrann och avrundar med pumpakärnor. Ätes omgående. Gör sig otroligt fint ihop med fetaost, om man äter mjölkprodukter, eller för sig själv. (Funkar på julbordet också! Då slängde jag i torkade tranbär eller lite granatäpplekärnor och kryddade med kanel, timjan och cayenne + salt.)

Bästa receptet jag testat är dock detta: http://minimalistbaker.com/vegan-thanksgiving-wraps/ (Bytte bara sötpotatisen mot butternutpumpa, jag byter rätt ofta den ena mot den andra, beroende på vad jag har hemma.)
Helt sanslöst gott, tyckte vi! :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 1 användare
Bröd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser