Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka låg ihjäl lamm  (läst 2159 gånger)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Tacka låg ihjäl lamm
« skrivet: 18 apr-07 kl 21:24 »
Ja, tidigt imorse när jag kom ut i hagen hade en tacka fått trillingar! En tacka och två baggar. Jag tog in dem i lammbox och kollade så att alla fick äta och det gick bra. Tackan verkade dock lite klantig för rätt var det var så la hon sig rakt på ett av lammen. Jag fick upp henne illa kvickt så inget hände. Tittade till dem flera gånger under förmiddagen sen när jag kom ut på eftermiddagen var ett av lammet dött. Det låg konstigt så jag misstänker att hon legat ihjäl det. Är det vanligt att tackor gör det? Givetvis var det tacklammet som dog.  >:( Sen ikväll var maken ute och då hade hon lagt sig på ett av lammen igen.  ??? Men, eftersom han såg det kunde han hoppa in och lyfta upp henne. Nu har vi flyttat familjen till en box på 12 kvm. Den förra var på ca 3. Förhoppningsvis kan lammen lägga sig lite mer ur vägen nu, så det inte händer igen. Det är jobbigt att vara fårbonde...
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Tacka låg ihjäl lamm
« Svar #1 skrivet: 19 apr-07 kl 07:55 »
Usch vad tråkigt. Det där med djurhållning har ju sina baksidor. Speciellt skit att det var tacklammet.

Hur har natten gått för den decimerade familjen?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Tacka låg ihjäl lamm
« Svar #2 skrivet: 19 apr-07 kl 10:49 »
Nej, vad ledsamt.. :'( Hoppas att baggarna klarar sig.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Tacka låg ihjäl lamm
« Svar #3 skrivet: 19 apr-07 kl 11:19 »
Tackan verkade dock lite klantig för rätt var det var så la hon sig rakt på ett av lammen.
Det låg konstigt så jag misstänker att hon legat ihjäl det.
Är det vanligt att tackor gör det?
Sen ikväll var maken ute och då hade hon lagt sig på ett av lammen igen.

Friska tackor lägger sig inte på något lamm.
Och friska lamm lägger sig efter en vägg eller nått annat annat som avgrändar deras utrymme och blir inte ihjällagda.

Jag har på alla mina år med får aldrig haft en tacka som legat ihjäl lamm,
det gör i alla fall 625 tackor som lammat ....

Vi får se vad Henning o Charlotte har för erfarenhet  :)

Men lamm som ligger döda mitt i en box
har efter vad jag iaktagit trampats ihjäl av tackan då hon inte velat mata just det lammet.
Då lammet försöker dia snurrar tackan runt runt och tillslut trillar lammet utmattat,
och tackan trampar ner det i ströbädden . Final...

Men med det säger jag inte att just det hänt ditt lamm.
Mvh Rosa
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 11:26 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Tacka låg ihjäl lamm
« Svar #4 skrivet: 19 apr-07 kl 11:32 »
här händer de oxå att tackor ligger ihjäl lamm, eller trampar på dom.
händer nog på dom flesta ställe nån gång...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Tacka låg ihjäl lamm
« Svar #5 skrivet: 19 apr-07 kl 12:01 »
 Här har inget lamm blivit ihjäl-legat ännu, peppar, peppar....
 Men som Rosa säger så finns det tackor som trampar på lammen.
Vissa tackor är så rädda om sina lamm också att de snurrar runt så att de inte får dricka och riskerar att trampa på dem. Tackan verkar tycka att lammet kommer för långt bort när de är "ända borta" vid juvret och letar mat.
 Men sorgligt är det ju oavsett vad som händer med lammen...
                    Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tacka låg ihjäl lamm
« Svar #6 skrivet: 19 apr-07 kl 13:35 »
Natten hade gått bra för de två resternande lammen. Jag vet ju inte om tacklammet dog av att tackan lagt sig på henne. Gissade på det eftersom hon inte hade koll på var de var riktigt. Tackan hade två fina bagglamm ifjol så hon har ju kunnat förr.

Jag tycker att ena lilla bagglammet är lite klent borde vara piggare idag. Har dock sett honom äta men, inte vidare entusiastiskt. Börjar ju undra om vi har något i fårhuset som de blir dåliga av?  ??? Det större bagglammet är dock piggt. Kollade det lilla om det hade feber men, det hade det inte.

Hur är det med värmelampa? Jag hade den på till dem inatt. Kan det göra att de blir lite dåsiga och trivs lite väl bra under den istället för att gå till mamma och äta? Har ingen aning, tycker bara att den lille parkerat sig under den så fort den lagt sig ner.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tacka låg ihjäl lamm
« Svar #7 skrivet: 19 apr-07 kl 14:59 »

Jag tycker att ena lilla bagglammet är lite klent borde vara piggare idag. Har dock sett honom äta men, inte vidare entusiastiskt. Börjar ju undra om vi har något i fårhuset som de blir dåliga av?  ??? Det större bagglammet är dock piggt. Kollade det lilla om det hade feber men, det hade det inte.


Jag tror jag börjar bli smått hysterisk ifall de nya lammen inte är på hugget hela tiden och studsar runt.  ::) Det lilla lammet av de två resterande trillingarna verkar vid längre iakttagande helt ok.  :) Det har bara en matte som är smått nojjig.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Tacka låg ihjäl lamm
« Svar #8 skrivet: 19 apr-07 kl 17:46 »
Det är mycket ovanligt att tackor ligger ihjäl lamm. När det händer drabbar det oftast lamm till oklippta äldre tackor och när det är många i kullen. Är det för trångt i lamningsboxen kan det bidra också liksom mycket lös halm. Två kvadratmeter räcker till en tacka med tre lamm. Starka misstankar om att tackor legat ihjäl lamm har jag bara haft 4-5 gånger på ca 4000 lamningar. (Tunga Leicestertackor har varit lite överrepresenterade men jag kan inte dra några slutsatser av det, materialet är för litet.)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Tacka låg ihjäl lamm
« Svar #9 skrivet: 19 apr-07 kl 21:19 »
Om Matte blir lite nojig efter allt hon varit med om i år är väl inte så konstigt...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser