Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Framfallsfrågor  (läst 1235 gånger)

Milla0

  • Gäst
Framfallsfrågor
« skrivet: 31 mar-07 kl 13:32 »
Upptäckte igår kväll att en av tackorna som ska lamma snart hade "något konstigt" i bak! Verkar vara ett framfall!
Jag har gjort rent och puttat in det igen några gånger.  Var och köpte en famfallsbåge idag för att prova om det funkar med den.
Men sen kl 06 i morses har allt hållt sig på plats oavsett om tackan står eller ligger. Nu vet jag inte hur jag ska göra!
1. Ska jag sätta på henne bågen ändå eller ska jag vänta ???
2. Hur svårt är det att få på den? Ska jag tänka på något speciellt eller hamnar den rätt ändå?
Jag är mest rädd  så jag inte skadar henne.
3. Hur påverkar framfallet själva förlossningen?
Tacksam för all info. jag kan få om detta, och gärna mer!
Har pratat med veterinär men är inte nöjd med de svaren.

Ica

  • Inlägg: 103
Re:Framfallsfrågor
« Svar #1 skrivet: 02 apr-07 kl 10:45 »
Nu må jag inte vara expert, men jag har råkat ut för ... inte jag, men en av tackorna! har råkat ut för slidframfall.
Har också ställt en del frågor här, läs http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=17148

Jag antar att det är slidframfall din tacka har drabbats av också eftersom du "enkelt" kunde stoppa tillbaka det.

Jag skulle rekommendera dig att sätta in bygeln.
Första gången vår tacka fick framfall så puttade vi in den igen och den höll sig kvar i en vecka, men till slut föll det ut igen. Tänk på att det blir en massa skräp och skit på det utploppade varje gång det åker ut och det kan ju aldrig vara bra.

Vi rengjorde utploppet och bygeln ordenligt först geggade in bygeln i glidslemm bara "ifall att". Sedan gjorde vi en sele av elastisk torklina. (har även fått tips om nylonstrumpor).
Ändarna av bygeln ska sitta på vardera sida "skinkan".
Självklart var vi lite nervös för om vi gjorde rätt, men vi visste inget annat än att bara stoppa in den och tydligen så fungerade det ju!

Vår tacka fick lamm igår. Vi hade våndats lite inför det, men det gick som smör i solsken. Inte det minsta problem. Bygeln åkte ut av sig själv med lammet.

Pusta ut lite grand men håll koll på om hon ska lamma. KAN vara bra att finnas till hands.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Milla0

  • Gäst
Re:Framfallsfrågor
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 21:32 »
Tack för ditt svar Ica!
Mina bekymmer var inte så långvariga som tur var! Inte de med slidframfallet i a f. :-\
Sista gången jag puttade int det igen var 06 på morgonen  sen höll det si på plats till tackan fick sina lamm vid 20-tiden.
Första lammet fick jag hjälpa till med och det andra bara "rann" ur henne hur lätt som helst.Så nu har jag tre gutar som jag måste göra mig av med sen eftersom det är ärftligt  oxå!
Men det finns ju en del som har får som naturvårdare bara!
Ska fundera på det lite.
När det ena bekymmret är löst så kommer nästa.
Igår em hittade jag ett tacklamm 1 v. bara, som hade brutit båda frambenen. Och har ingen aning om vad som kan ha hänt.
Så där hade jag inget val det var bara att låta det vandra vidare. Vad det svider!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, Stengrim, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser