Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man göra?  (läst 5193 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Vad ska man göra?
« skrivet: 18 feb-07 kl 19:19 »
Hej
Jag är väldigt kluven, har en jättfin värmlandstacka.
Problemet är att hon har nu 2 år i rad endast tagit ett lamm. Vi har båda gångerna hunnit stänga in henne, så ingen annan tacka har hunnit slicka det andra lammet, men hon tar ändå bara ett. Sammanlagt är det hennes tredje lamning så hon borde fatta vad som händer.

I övrigt är hon en av bästa tackorna jag sett. Väldigt mån och tar grymt bra hand om det lamm hon tar.
I början kunde ungtackorna gå ganska hårt åt lammen, stånga dem och knuffa undan dem ganska hårt, men det hon som har lärt ungtackorna och satt dem på plats. Så nu luktar de endast på lammen.
Många tycker att jag ska ta bort henne, i och med att hon stöter ett lamm, men hon är så fin i övrigt i hennes mammaroll.
Men å andra sidan är det jobbigt med flasklamm och sen är det fel att hon inte tar båda.

Vad gör man?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Florina

  • Gäst
Re:Vad ska man göra?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-07 kl 21:46 »
Ropa på Rosa här på forumet :)

Själv har jag bara haft tur. Men om min bästetacka hade gjort detsamma hade jag inte släppt på baggen mer :-\

Lycka till

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Vad ska man göra?
« Svar #2 skrivet: 19 feb-07 kl 00:36 »
I väntan på Rosa kan jag väl vikariera lite.
Det händer mig också ngn enstaka gång och de tackorna gallras bort. Det är ju dock ingen tröst när man står där med oönskade lamm. Det händer ju ibland att andra tackor som kanske inte ens har lammat tar hand om ett nyfött vinglande lamm medan modern klämmer ur sig nr två. Hon glömmer fort och vill inte ha tillbaka det första lammet som också har fått en annan lukt. Mitt råd är att ta bort älsklingslammet direkt så fort det har fått en slurk råmjölk, långt bort, utom hörhåll. Låt tackan vara i en box med det minst älskade lammet. Ev kan man få passa henne den första kvarten. Ta inte in det andra lammet förrän det etablerats en fin kontakt mellan mor och nr två. Jag brukar vänta i 2-3 timmar, då byter jag. Efter ett par tre byten kan man prova att presentera båda samtidigt. I de flesta fall går det att få ihop familjen med den metoden. Det går alltid lättare ju närmare lamningen man börjar. Det är också viktigt att tackan får vara i fred så mycket som möjligt. Nyfikna människoungar som hänger över boxkanten eller hundar i närheten är inte bra. Det bästa är om tackan får vara i en box lite avsides iaf helst inte vägg i vägg m andra lammande tackor.

leifhh

  • Gäst
Re:Vad ska man göra?
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 09:22 »
Jag skulle ge tackan en tredje chans. Funkar inte det så skulle hon hamna i frysen. Man behöver inte ge sig själv mer jobb än nödvändigt.....

queer

  • Inlägg: 195
Re:Vad ska man göra?
« Svar #4 skrivet: 19 feb-07 kl 09:52 »
Ja, ge tackan en chans till.

Om du inte vill ha flasklamm, så kan du väl ge bort det till nån som vill ha.

Eller försök få nån adoptivtacka.

Eller avliva det bortstötta lammet, men det kanske är oetiskt här på alternativ ...

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vad ska man göra?
« Svar #5 skrivet: 19 feb-07 kl 10:09 »
Apropå adoptivlamm, jag har ju en tacka som kastade sina lamm några veckor innan de andra lammade. Hur länge efter kastning skulle man kunna räkna med att hon hade mjölk tillräckligt för att kunna ta ett adoptivlamm? Nu kastade hon 3-4 veckor innan nästa lammade, och var då helt sinad, så det kändes inte aktuellt att försöka, men hade det funkat efter säg en vecka?

leifhh

  • Gäst
Re:Vad ska man göra?
« Svar #6 skrivet: 19 feb-07 kl 10:15 »
Eller avliva det bortstötta lammet, men det kanske är oetiskt här på alternativ ...

Får jag flasklamm i år igen så gör jag definitivt så..... Å andra sidan känner jag en osteolog (benexpert) som vill ha ben från lamm i olika ålder till sin referenssamling så den kommer ju till användning.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Vad ska man göra?
« Svar #7 skrivet: 19 feb-07 kl 12:20 »
Hej
Om man jämför i år mot förra året, så är det en enorm skillnad. Förra året fick hon 3 st och det var det sista lammet hon tog. Hon slickade rent alla 3 men stötte 1:an och 2:an. Och hon var enormt brutal mot 1:an och 2:an. En morgon låg ett lamm utanför båset. Då valde vi att plocka bort den och lämna de andra 2, men hon var för hård mot 2:an så för att undvika att den blev skadad tog vi bort den med.

I år har hon inte varit lika hård, hon har inte stångat det andra lammet så hårt, men inte heller låtit den dia. Vi har haft henne instängd i 2 veckor, faktiskt i ett avsides bås. Fördelen med henne är att du behöver inte med våld hålla fast henne så att den får dia, utan det räcker att du kliver in i båset och håller en hand på henne.

I år vet jag inte heller om det beror på att det var en sådan enorm skillnad på lammen. Det skiljde ca 10 cm i höjd vid födelsen. Det brukar vara olika men jag tycker att det var nästan för stor skillnad i år.

I övrigt med lamningen så har vi båda gångerna hunnit stänga in henne i god tid och har inte behövt ingripa för att hjälpa henne. Och barnen får inte komma till ladugården under lamning, om något skulle gå snett så vill jag inte att de ska behöva se sådant, så hon har också fått lugn och ro.
Det sjuka med i år var att jag tyckte hon tog båda lammen på kvällen, jag tyckte att de båda fick dia. Men på morgonen var det klart tydligt att hon endast ville ha ett.

Vi hade tänkt ta bort lammet i år, men då ville våran 8-åring ha ett flasklamm, så det blir bra lärdom för honom att ta lite ansvar. Får se när vi blir tvungen att hjälpa till.

Jag blir inte klok på henne, hon är så fin i övrigt.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vad ska man göra?
« Svar #8 skrivet: 19 feb-07 kl 22:21 »
Jag håller med både Henning och Leifh såna tackor kan man undvara (om man försökt med de trix ni nämt, två år i rad dessutom).
Har man dessutom fått tacklamm efter den tackan så må det ju vara en mycket bättre ide att lägga på det/dem.
Att ta bort lammen som tackan inte vill ha och spara tackan...det skulle inte jag göra, här är det ju tackan som har något fel i huvudet inte lammen  ;)

Hej Falin förresten.
Jag skulle inte flytta över något lamm tilll en tacka som kastat  :-\  
(om jag inte säkert visst att kastningen berodde på ett olycksfall på tackan typ: fastnat i fodehäcken upp o ner eller - transporterats 30 mil 1v. innan lammning)
risken för att det var en s.k "smittsam" kastning skulle avhålla mig i alla fall från det  :-\

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Vad ska man göra?
« Svar #9 skrivet: 20 feb-07 kl 08:39 »
Tack Rosa för info, som även är intressant för oss andra som inte direkt är berörda av ovanstående.  :)

Bra att du hörde skriket på hjälp!  ;D ;D

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Vad ska man göra?
« Svar #10 skrivet: 20 feb-07 kl 09:20 »
Hej
Jag skrev kanske lite dumt, Vi har tagit bort lammen från henne och sedan flaskat upp dem. Förra året fick hon 2 st tacklamm och 1st bagglamm. Baggen har ju gått till slakt men vi har faktiskt sparat hennes 2 tacklamm. Kan sådant här var ärftligt?

Inte kul om flera börjar stötta sina lamm.

Och i år har hon bara fått baggar, så de kommer gå till slakt.

Det är mycket att fundera på med sina får. /Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

queer

  • Inlägg: 195
Re:Vad ska man göra?
« Svar #11 skrivet: 20 feb-07 kl 09:34 »
Nejdå, du skrev inte alls dumt och man lär så länge man lever. Och tackan har ju flera bra sidor.

Är verkligen slakt rätt medicin enligt allmoge-fundamentalisterna?

Off topic så får mina tackor e-vitamin och selen idag ...

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Vad ska man göra?
« Svar #12 skrivet: 20 feb-07 kl 09:48 »
Om en tacka inte vill ha sina lamm år efter år så är det ju nåt fel på henne...
Vi Allmogefårs fundamentalister _ som jag då räknar mig till -  vill ju bevara allmogefår som skall ha bra modersegenskaper, vara friska osv...

Nu är ju värmlandsfåren inte direkt en jätte hotad ras.. utan dem största av allmogeraserna.. över 1200 tackor i genbanken...

Så jag skulle rekomendera att spar tack lammen till avel , men inte använda bagg lammen efter tackan till i avel..
Man skal inte heller använda baggar som är 3-födda.

Tackan visar ju sig inte ha de bästa modersegenskaperna.. Så henne kan man slakta .. du har ju fått tacklamm efter henne.

Hade det varit en av de minsta allmogeraserna så hade det varit lite annorlunda...
tex Gestrike-, svärdsjö, dalapäls eller Helsingefår.. då vill man ju använda så många tackor som möjligt i aveln för att uppföröka raserna... men även där så rekomenderar vi att inte använda baggar efter tackor med dåliga modersegenskaper.

Vänliga hälsnignar från en ALLMOGEFÅRS FUNDAMENTALIST....
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Vad ska man göra?
« Svar #13 skrivet: 20 feb-07 kl 13:03 »
Man skal inte heller använda baggar som är 3-födda.

Det här blir ju en kommentar lite vid sidan av ämnet men jag kan inte låta bli...
Det är en utbredd föreställning att storleken på kullen som en individ är född i inverkar på den framtida fruktsamheten, eller på avkommornas. Om man använder det i avelsurvalet blir det en mycket grov metod som inte påverkar fruktsamheten mycket. En trefödd bagge t.ex påverkas lika mycket av sin faders gener som av sin moders. Det är tackan  (miljön och hennes gener) som avgör hur många ägg som ska släppas. Om man vill avla för fruksamhet i någon riktning, är det effektivast att titta på tackornas hela avkastning. Är det en tacka som år efter år kommer med trillingar har alla hennes avkommor (även de som då undantagsvis är 1-födda) med stor sannolikhet anlag för att släppa många ägg. På motsvarande sätt är det med en tacka som får oftast får ett lamm. Om hon ngn gång råkar få tvillingar har inte de lammen anlag för högre fruktsamhet än hennes enlingar.
Det här är en fallgrop som många trillar i. Det är ju inte så farligt men det gör att avelsbasen blir snävare. För allmogefundamentalisterna vore det kanske ngt att tänka på?

Florina

  • Gäst
Re:Vad ska man göra?
« Svar #14 skrivet: 20 feb-07 kl 13:20 »
Förlåt Henning :'(

Jag tänkte även på att ev du hade mkt att säga om får, men jag var inte säker på att det var du som jag sett inlägg om får ifrån... :-[

Jag ber nästa nödsituation att ropa på Henning :) ja lovar...

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Vad ska man göra?
« Svar #15 skrivet: 20 feb-07 kl 14:36 »
Förlåt Henning :'(

Jag tänkte även på att ev du hade mkt att säga om får, men jag var inte säker på att det var du som jag sett inlägg om får ifrån... :-[

Jag ber nästa nödsituation att ropa på Henning :) ja lovar...

Nej, nej, Rosa var först i forumet med att ge sina goda råd så det är helt rätt att ropa på henne. Jag bara hjälper till lite ibland. Åsså har jag svårt att låta bli att lägga näsan i blöt..

Drevern

  • Gäst
Re:Vad ska man göra?
« Svar #16 skrivet: 20 feb-07 kl 16:19 »
Jag har haft sådana tackor. Det var mor och dotter. Modern tog aldrig mer än ett lamm på de tre lammningar hon hade dotter följde i spåren så att säga och tog aldrig mer än ett lamm i de två lamningar hon hade. Det blev fioler av båda tackorna.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vad ska man göra?
« Svar #17 skrivet: 20 feb-07 kl 16:54 »
Jodå jag har också en sån där tacka!
Och hade det inte varit för att jag var såå förtjust i hennes mamma (som förolyckades och dessutom skötte sina lammungar perfekt)
så hade hon varit slaktad efter andra lammningen...

Men jag ville ha ett/några tacklamm efter den här tackan och betäckte envist om henne..och betäckte om henne....och tackeländet fick bara bagglamm  :( år efter år i 9 år !

Hon har ALDRIG på 10 !!!!!år accepterat mer än ett lamm...

« Senast ändrad: 20 feb-07 kl 17:00 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Vad ska man göra?
« Svar #18 skrivet: 20 feb-07 kl 17:05 »
Det här blir ju en kommentar lite vid sidan av ämnet men jag kan inte låta bli...
Det är en utbredd föreställning att storleken på kullen som en individ är född i inverkar på den framtida fruktsamheten, eller på avkommornas. Om man använder det i avelsurvalet blir det en mycket grov metod som inte påverkar fruktsamheten mycket. En trefödd bagge t.ex påverkas lika mycket av sin faders gener som av sin moders. Det är tackan  (miljön och hennes gener) som avgör hur många ägg som ska släppas. Om man vill avla för fruksamhet i någon riktning, är det effektivast att titta på tackornas hela avkastning. Är det en tacka som år efter år kommer med trillingar har alla hennes avkommor (även de som då undantagsvis är 1-födda) med stor sannolikhet anlag för att släppa många ägg. På motsvarande sätt är det med en tacka som får oftast får ett lamm. Om hon ngn gång råkar få tvillingar har inte de lammen anlag för högre fruktsamhet än hennes enlingar.
Det här är en fallgrop som många trillar i. Det är ju inte så farligt men det gör att avelsbasen blir snävare. För allmogefundamentalisterna vore det kanske ngt att tänka på?

Vi pratar ju om samma sak...

När jag skrev "använd inte baggar som är 3-födda" betyder ju inte använda  baggar efter tackor som får många lamm..
 ;)

Detta pga vi vill bevara raserna inte förädla dem till "finullsfår"...när det gäller lammantal..

Och vi rekomenderar även att man INTE skall flusha sina allmogefår..

Naturligt vis vet jag att avkomman får gener både från mor och far, från deras föräldrar...

 :)
 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Vad ska man göra?
« Svar #19 skrivet: 21 feb-07 kl 16:12 »
Fast förstår alla Allmogefårsägare det ?

Att dom inte ska välja en 1-född bagge vars mor lämnat trillingar tidigare...
Ställer mig tveksam till det  :-X

Jag tror dom tro att det är ok med en 1-född bagge  oavsett moderns tidigare lammningsresultat.
Men jag kanske känner fel folk  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Vad ska man göra?
« Svar #20 skrivet: 21 feb-07 kl 16:42 »
Fast förstår alla Allmogefårsägare det ?

Att dom inte ska välja en 1-född bagge vars mor lämnat trillingar tidigare...
Ställer mig tveksam till det  :-X

Jag tror dom tro att det är ok med en 1-född bagge  oavsett moderns tidigare lammningsresultat.
Men jag kanske känner fel folk  :-[

Jag tror du har helt rätt Grimla, alla tänker nog inte så långt som Gimskogen. Jag har "omvänt" flera produktionsinriktade fårägare på det här området och då handlar det om att inte skippa 1-födda tacklamm utan att titta på moderns hela tidigare avkastning. Det är ganska vanligt att man t o m tror att den betäckande baggen påverkar lammantalet/tacka vid den efterföljande lamningen.
« Senast ändrad: 21 feb-07 kl 16:42 av Henning »

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Vad ska man göra?
« Svar #21 skrivet: 21 feb-07 kl 20:29 »
......attans! Och jag som fick rådet av J Eggertsen att betäcka med enfödd finullsbagge på min fina finullsbesättning som de senaste åren trakasserat mig (och sig själva) med 3 el. 4 lamm/tacka med få undantag. Detta efter att jag i ren utmattning hotat med att överge renrasaveln och släppa på texel istället......

Det funkar inte så alltså? Suck.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Vad ska man göra?
« Svar #22 skrivet: 21 feb-07 kl 21:56 »
Naturligt vis gårde inte så fort... att han själv skulle ge få få  avkommor. Utan du skall ju spara den enkel födde baggens ev döttrar... och dom kanske då har ärvt lite barnbegränsning...

När du väljer bagge - kolla då på hans mor precis som Henning säger- att det är en finulls tacka som "bara" ger 1-2 lamm..i vanliga fall..

Det bästa sättet på fin ull att inte få så många lamm är val att INTE flusha dem vid betäckningen.. låt dem gå på magert bete, eller om det är stall foder ge dem ditt sämsta hö... (då menar jag inte mögligt utan sent skördat- i blom..)
och inte ge dem en tillstymmelse av kraftfoder.

Bara salt o mineraler.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Drevern

  • Gäst
Re:Vad ska man göra?
« Svar #23 skrivet: 21 feb-07 kl 22:15 »
Jag begriper inte varför man inte vill ha många lamm?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Vad ska man göra?
« Svar #24 skrivet: 21 feb-07 kl 22:45 »
drevern: det sliter på tackorna med fler än två lamm (hull, juver...) och det är svårt att få bra vikter på stora kullar. de senaste åren har jag bara låtit tackorna behålla två lamm (e några dagar med hela kullen) och sedan satt övertaliga i lammbox med lammnäring istället. Det har gett bra vikter, men är arbetskonsumerande....

gimskogen: ok, det är mer långsiktigt även efter baggen - jag förstår. Jag lägger inte på de tackor som gett stora kullar (vilket begränsat antalet avelstackor e senaste årens utveckling i min besättning  :'( ), och jag flushar absolut inte. De går på magert naturbete innan betäckning.

....så "bagg-spåret" var mitt sista halmstrå. :-\
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 10 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Mathias Lundgren, xaelanar, magtob, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser