Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad mellan groddfrön och vanliga frön?  (läst 4352 gånger)

David von anka

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Skillnad mellan groddfrön och vanliga frön?
« skrivet: 08 dec-14 kl 16:52 »
Hej!

Jag undrar vad skillnaden mellan groddfrön och vanliga frön är,  jag fick en påse groddfrön av ruccola som jag undrar om man lika väl kan sätta för ruccolaskörd? Ledsen att behöva ställa en potentiellt idiotisk fråga men..ny i gemet.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skillnad mellan groddfrön och vanliga frön?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-14 kl 17:00 »
Alltihop är frön. Det är nog ingen skillnad utom att groddfröna kan vara av sorter som inte är anpassade för att odlas i vårt klimat, särskilt utomhus. Dock troligen mindre risk om du odlar dem inomhus. Men där kanske det å andra sidan är för mörkt, för torrt eller nåt annat.

Köper du däremot frö avsett för odling i lägenhet, växthus eller utomhus i Sverige, så är det troligen av en sort som passar för detta.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skillnad mellan groddfrön och vanliga frön?
« Svar #2 skrivet: 08 dec-14 kl 17:19 »
Endel matvaror som är frön kanske har behandlats ex pollering eller så kan dom ha strålats, vanligen frukt å grönt.
Själv satte jag svartögda bönor i vatten idag för att just testa grobarheten.
Så det är mitt råd testa dina frön om du är osäker.

Sen kan det vara bra att läsa på om det man ska odla så man vet hur lång tid som krävs från sådd till skörd endel kanske behöver förodlas inne eller kanske lämpligast i växthus.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Skillnad mellan groddfrön och vanliga frön?
« Svar #3 skrivet: 08 dec-14 kl 19:00 »
Eftersom de är avsedda att groddas så borde det ju inte vara problem med grobarheten. De är ju i alla fall mycket billigare än att köpa för sådd

http://www.runabergsfroer.se/?m=303

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Skillnad mellan groddfrön och vanliga frön?
« Svar #4 skrivet: 08 dec-14 kl 19:22 »
Sen är det väldigt lätt att ta frön av ruccola. Bara låta det som blir kvar få blomma.

David von anka

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Skillnad mellan groddfrön och vanliga frön?
« Svar #5 skrivet: 08 dec-14 kl 20:51 »
Wow va bra! tack för alla svar! Dom åker i jorden helt enkelt. Läste nånstans att ruccola är en av de växter som kan växa inne året runt..lite ljus med fördel, men jag ska testa lysrör.  Tack igen!

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Skillnad mellan groddfrön och vanliga frön?
« Svar #6 skrivet: 08 dec-14 kl 23:46 »
Groddfrö skall hålla större renhet framförallt salmonella e coli. Finns riktlinjer hur man tar fram groddfrö och hårdare krav på renhet samt fler stickprov för bl.a ovan nämnda...

Groddbarheten skall vara hög med.

Men till eget bruk går det ju tvätta fröna lite extra tex om man skulle spira solrosfrö eller spannmål, vilket ibland lagrats på jordigt golv och lastad med skitig lastare, smakats av råttor och skitits på av råttor innan det når konsumenten.. det är primärproduktion innan det förädlas och då får man grisa sig nästan hur mycket man vill med maten..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser