Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vässa gamla filar?  (läst 3174 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Vässa gamla filar?
« skrivet: 21 okt-16 kl 18:54 »
Med syra? Ja det talar denna gubbe här om, är det någon som har provat. Låter ju onekligen intressant, den där rengöringsmetoden med kopparöret
 likaså.
https://www.youtube.com/watch?v=rRakH7TrE2E

PantaRei

  • Gäst
SV: Vässa gamla filar?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-16 kl 19:10 »
.
« Senast ändrad: 21 okt-16 kl 19:17 av PantaRei »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vässa gamla filar?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-16 kl 19:15 »
Jag kan förstå om syra löser upp metallspån som fastnat, men principiellt så vässas väl inte filen då?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vässa gamla filar?
« Svar #3 skrivet: 21 okt-16 kl 19:28 »
Min "gut instinct" säger mig att syran etsar topparna på filens bett och det resulterar i en ny vassare egg.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vässa gamla filar?
« Svar #4 skrivet: 21 okt-16 kl 20:09 »
Förmodligen fungerar det bara på filar som har blivit slöa efter "lång och trogen tjänst", inte på filar som har fått tandspetsarna sönderbrutna för att man t ex har låtit dem slinta på för hårt material.

Det finns ju en gammal regel från den tid då det filades mycket i produktionen på mekaniska verkstäder som säger att en ny fil först ska användas på mjuka metaller - aluminium, kopparlegeringar osv , när den börjar vara aningen slö kan man använda den på stora plana ytor av gjutjärn och stål, när den är ännu lite slöare kan man fila kanter, skarpa hörn mm på stål med den. Om man filar för hårt material med en helt ny fil så trasas eggen sönder även om man är försiktig.

 

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Vässa gamla filar?
« Svar #5 skrivet: 21 okt-16 kl 23:00 »
Till för ca 25 år sedan åkte Zigenare omkring och slipade Yxor och högg filar. Vad jag vet glödde dom ur filen och högg den på nytt. Med efterföljande ny härdning. Tyvärr var filen sig inte riktigt lik efter detta.
Förfarandet md en ny fil som Torbjörn skriver om känner jag också till från gamla tider. ( i min ungdom)
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vässa gamla filar?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-16 kl 05:03 »
Hade besök av sagda gipsys för något år sedan på jobbet men dessa framstod som ganska dåliga säljare och ruffel och båg så de fick order om att lämna illa kvickt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vässa gamla filar?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-16 kl 11:51 »
Jag har också hört att man kan vässa en ovass fil genom att lämna den ute och rosta. Det provade jag en gång och filen blev ännu slöare.

Före kriget då det fanns riktiga filhuggare som kunde sin sak lär de omhuggna filarna ha blivit riktigt bra. Det påstod morfar i alla fall.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
Vässa gamla filar?
« Svar #8 skrivet: 22 okt-16 kl 14:12 »
Quote Torbjörn


Det där kan vara bra att tänka på även med sågar och nya band/ blad. Tydligast är det på hålsågar, är man inte riktigt försiktig när den är ny kan man sabba den på ett hål, är man försiktig i början kan den hålla en halv evighet. I stål då.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Vässa gamla filar?
« Svar #9 skrivet: 20 nov-16 kl 23:30 »
Med tanke på vad nya filar kostar är det klart värt att rengöra dem i syra. Vet egentligen inte hur mycket vassare tänderna blir men tar man bort all skit och rost som brukar finnas på gamla filar så fungerar de mycket bättre och där finns få grejer som slår syrabad. Jag har rengjort många filar och verktyg med citronsyrabad. Gjorde en tråd här 2011 där jag visade före- och efterbilder men bilderna är borta. Ska se om jag inte får tummen ur nån dag här och rengör några filar. Då med provfilning före och efter och med bilder :D. Kanske även väga filen före och efter!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser