Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ändrad premie?  (läst 1851 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
Ändrad premie?
« skrivet: 14 okt-16 kl 18:37 »
Hej!
Funderar ! Min dotter vill ta över min bil! Förresten undrar jag till att börja med, om det gamla "bonussystemet" fortfarande finns kvar inom försäkringsvärlden när det gäller bilförsäkringar? Ju länge tid man körde skadefritt, ju lägre var premien! Är det så fortfarande?
Jag har mig veterligt aldrig behövt utnyttja min bilförsäkring genom att vara vållande till trafikolycka! ( hittills )

Nu undrar jag vad som händer med premien om min dotter tar över vagnen. Hon har inget körkort ; har aldrig haft! Blir det en gigantisk höjning av premien? Är det olika hos olika försäkringsbolag?

Hälsning!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Ändrad premie?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-16 kl 18:45 »
Det finns inte längre något samordnat bonussystem utan varje försäkringsbolag bestämmer självt nuförtiden.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Ändrad premie?
« Svar #2 skrivet: 14 okt-16 kl 18:47 »
"torbjorn" , tack för Ditt svar! Jag skriver till "mitt" försäkringsbolag!


Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ändrad premie?
« Svar #3 skrivet: 14 okt-16 kl 20:19 »
Numera utgår de allra flesta försäkringsbolagen ifrån antalet års innehav av körkort, istället för ifrån antalet skadefria år.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Ändrad premie?
« Svar #4 skrivet: 14 okt-16 kl 21:35 »
Hej!
"Thomas_"  Tack för Ditt svar.
I så fall blir det dyrare för dottern än för mig! Får se vad mitt försäkringsbolag säger !

Hälsning !
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Ändrad premie?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-16 kl 07:42 »

Go morron!

I ditt fall hade jag tagit kontakt med flera olika bolag för att jämföra deras premier, -det kan ibland skilja dem väldigt mycket åt. Med det menar jag att det är inte alls givet att du får den bästa och billigaste premien i "ditt" nuvarande, gamla försäkringsbolag.

Vet inte riktigt om det är tillåtet med bolagsnamn här... Men i a f så är Dina Försäkringar samt Länsförsäkringar de som jag över tid har bäst erfarenhet av....

Lycka till!
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ändrad premie?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-16 kl 07:50 »
Nämner vi bra bolag med låga premier så är det viktigt att Vardia försäkringar omnämns. När det gäller bilförsäkringar är de i särklass förstahandsvalet för min del.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Ändrad premie?
« Svar #7 skrivet: 15 okt-16 kl 07:59 »
Hej!
Mina vänner!
Varje år har jag låtit jämföra mina försäkringar genom att vända mig till "insplanet ". Det tänker jag göra efter att ha fått svar från det bolag som "har hand " om bilen! Det kanske finns bättre "sajter", eller vad det heter, än just "insplanet" , men de brukade ge samma resultat som några andra jag provat!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Ändrad premie?
« Svar #8 skrivet: 15 okt-16 kl 08:19 »
Ofta lönar det sig att ha bilförsäkringen i samma bolag som ens övriga försäkringar.  Men ska man ha flera försäkringar i samma bolag, så ska man se till att alla har samma årsförfallodag. Det underlättar om man en dag bestämmer sig för att byta försäkringsbolag.

Det kan också ha sina fördelar att välja ett försäkringsbolag som har en väl fungerande skaderegleringsorganisation. Jag fick en gång bilen påkörd av en stockholmare som hade sin trafikförsäkring i något mystiskt bolag, som hade en enda kringresande skadereglerare för hela Sverige norr om Dalälven. Det tog över ett halvår innan han kom och tittade på skadan.

Ska man inte bara ha trafikförsäkring utan tänker kosta på sig en halv- eller helförsäkring som man själv kan dra nytta av, så lönar det sig också att jämföra försäkringsvillkoren mellan olika bolag. En del bolag med låg premie kan t ex ha så hög självrisk på glasruteförsäkringen att det inte lönar sig att utnyttja den.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ändrad premie?
« Svar #9 skrivet: 15 okt-16 kl 08:56 »
Hej!
Mina vänner!
Varje år har jag låtit jämföra mina försäkringar genom att vända mig till "insplanet ". Det tänker jag göra efter att ha fått svar från det bolag som "har hand " om bilen! Det kanske finns bättre "sajter", eller vad det heter, än just "insplanet" , men de brukade ge samma resultat som några andra jag provat!

Hälsning!
G S

Min erfarenhet av att ha testat sådana sidor som hjälper till att hitta billigaste någonting, är att deras billigaste alltid varit dyrare än om man söker själv. Ibland dubbelt så dyrt.

Kollade en Mercedes buss en gång bara för att se. Det billigaste de erbjöd var ca 2000 kr/år, medan jag betalade 467 kr/år till ett av de större kända bolagen

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Ändrad premie?
« Svar #10 skrivet: 15 okt-16 kl 08:59 »
Hej igen!
"ensamhet!"
Ja, i ett fall har jag råkat ut för det Du nämner ; visserligen var det inga stora summor, men det VAR inte det billigaste som "jämförarna" nämnde!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ändrad premie?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-16 kl 10:12 »
Det bästa när det gäller försäkringsfrågor är att gå till "källan" dvs till försäkringsbolaget och till försäkringsbeskeden för den ena eller andra försäkringen och lusläsa de papperen.
Ibland finns det saker i försäkringsbeskeden som inte stämmer eller som kan uppdateras så att skyddet blir bättre och ibland tom till en lägre kostnad.
Ring och prata med ditt försäkringsbolag och informera och be dem se över alla dina och ev gemensamma försäkringar om det finns flera personer i hushållet. Under förutsättning att du har dina försäkringar samlade hos samma bolag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Ändrad premie?
« Svar #12 skrivet: 15 okt-16 kl 10:18 »
Igen! "christelle !" Tack för Ditt svar, och för alls de andras svar förstås!
Jo, jag har mina i samma bolag ; har redan kontaktat dem och väntar på svaaar!

Hälsning denna blåsiga lördag i östra Småland!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ändrad premie?
« Svar #13 skrivet: 15 okt-16 kl 13:15 »
Min erfarenhet av att ha testat sådana sidor som hjälper till att hitta billigaste någonting, är att deras billigaste alltid varit dyrare än om man söker själv. Ibland dubbelt så dyrt.

Instämmer till fullo! Lägger man 5 minuter på att kolla efter på egen hand så ser man väldigt snart att de sidorna inte stämmer med verklighetens offerter.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Ändrad premie?
« Svar #14 skrivet: 21 okt-16 kl 23:33 »
Med lite insyn i försäkringsbranschen så skulle jag vilja säga så här:

Kolla först och främst upp vad du vill ha för skydd - alla människor är olika och har olika behov.
Kolla villkoren och se om det skiljer något i omfattning och självrisker för olika moment.

Undrar man det minsta över något - vad ett visst moment betyder eller vad det finns för undantag - ring kundtjänsten och fråga! Du betalar många tusenlappar varje år för försäkringen, och då är det viktigt att du vet och förstår vad du betalar för.


Torbjörn: Om din motpart är försäkrad i ett "suspekt bolag" med få skadereglerare som inte går att få tag på, spelar ingen roll.
Du kan kräva ersättning från ditt eget bolag om du betalar din självrisk. Om ditt bolag sedan kommer fram till att det är din motpart som bär ansvaret för olyckan, återbetalas din självrisk.
Om motparten är okänd, har smitit från olycksplatsen eller är oförsäkrad (dvs saknar trafikförsäkring), så gör ditt bolag upp med Trafikförsäkringsföreningen.

Skogsola

  • Gäst
SV: Ändrad premie?
« Svar #15 skrivet: 22 okt-16 kl 18:08 »
Du kan t.o.m. kräva ersättning av motparten om man vill hårddra det. Det är den skadevållande som ska se till att hans ansvarsförsäkring fungerar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser