Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att göra vin.  (läst 6060 gånger)

arunomi

  • Inlägg: 4
Att göra vin.
« skrivet: 03 mar-15 kl 16:10 »
Jag fundera om det finns någon som kan råda mig i en fråga.

Jag har tänkt göra lite vin och har kollat runt och överallt så verkar folk ha med vinsyra, jästnärsalt, svavel och tannin.
Jag undra om man måste ha med det och hur viktigt det är för vinet?
Eller kan man göra vin på bara bär , vatten , socker och jäst?

Tackar på förhand.
Mvh Sean

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Att göra vin.
« Svar #1 skrivet: 03 mar-15 kl 18:30 »
Nej du behöver inte ha i det .Inte bären heller.Du kan göra vin på bara socker ,jäst och vatten.De blir man lika full på.Men vill du ha ett vin som skall drickas för smakens skull så underlättar det om du använder tex en jäst för det vin du avser att sätta.Ta och läs lite mer om vinjäsning så förstår du hur det funkar och kan sen efter det avgöra om du vill riskera att få en feljäsning och tvingas att kassera fina råvaror.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Att göra vin.
« Svar #2 skrivet: 03 mar-15 kl 18:53 »
Vad vill bären spontant bli? T.ex. vill äpplen spontant bli cider under gynnsamma omständigheter, som att de har hyfsad sötma, är någorlunda friska och rena när de tas om hand. Då underlättar det om man håller sig nära cider, så behöver man inte mixtra lika mycket. Vill man göra något som frukten inte spontant vill bli måste man mixtra mer, dels med olika tillsatser, dels med passning och små lämpor.

Svenska bär tror jag ganska genomgående har för lite sötma för att kunna förse jästen med socker.
I ställer måste jästen få större delen av sockerbehovet i form av tillsatt socker. Därför blir det mest att jäsa socker med bären som smaktillsats, åtminstone för många slags bär. Diverse andra tillsatser kan också behövas.

Jästnärsalt betraktar jag som konstgödsel för vin.
Svavel har lite dåligt rykte och är inte tillåtet i ekologiskt vin.
Vinsyra och tannin är vad jag vet smakjusterare som man tar till för att göra något annat än vad bären egentligen vill bli.

Vad för slags jäst tänkte du använda? Bagerijäst? Något lågt i min smak men en del tycker det kan bli bra.
Jäst för vindruvor? Varför inte köpa druvkoncentrat el dyl som tillsats så stämmer det bättre ihop med jästen? Kanske kombinera med bären?

Nu finns det säkert de som finner detta hårresande. Det finns ju så många bra recept på vin på svenska bär. Jovisst, meddela dem. Det kanske är det TS behöver. Dock inte min filosofi.

arunomi

  • Inlägg: 4
SV: Att göra vin.
« Svar #3 skrivet: 03 mar-15 kl 19:51 »
Jag har tänkt göra vin/mjöd på jordgubbar och till dom har jag läst på att portvins jäst ska vara bra.
Men nu är jag en sån där dryg jävel som inte tycker om att använda mig av konstgjorda saker så jag har ägnat ett år på att läsa allt jag fått tag på för att kunna göra en bra bedömning på vad att använda.
Så det jag väl är mest intresserad av är väl vilka naturliga produkter man kan använda istället eller kanske ett bra bok eller hemsida tips där man kan läsa om hur man gjorde det innan alla dom här moderna produkter kom till.

Mvh Sean

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Att göra vin.
« Svar #4 skrivet: 03 mar-15 kl 21:05 »
Jag har gjort vin på råsaft av äpple i rätt många år.  Ett par flaskor om året. Mesta råsaften dricker vi som äppeljuice, mycket godare än köpt. En del blir cider - när råsaften börjar jäsa häller jag på flaskor med  skruvlock så att koldioxiden stannar kvar och det blir riktigt bubbligt, - Högt tryck. Förvaras i kylskåp. Blir alkohol men ganska svagt. Blir mindre söt ju längre den står.
 
Ett par liter blir vin.  Då häller jag i 100g socker per liter råsaft som har börjat jäsa. Häller i karaffer eller flaskor, försluter halvlöst med plastfolie och gummisnodd, inte så hårt.  Idén är att koldioxiden under tryck ska hitta ut, medan luften inte kommer till.  Har funkat nästan jämt.  Det får bubbla ett par månader tills det inte bubblar mer.  Då häller jag på vinflaskor och försluter med begagnade korkar.  Förvarar liggande ett halvår eller år. Oftast blir det gott - starkt! vin.  För det är ju mycket socker i som förvandlas till alkohol.

Ett år tänkte jag bli mer proffsig och köpte vitvinsjäst. Jämförde med min vanliga självjästa.  Den självjästa var bäst. Råsaften gör jag i en råsaftcentrifug. Skär bort allt skadat men skal och kärnhus åker med. Silar råsaften så att den blir klar. Jag har aldrig provat med bär, får bara små mängder.  Förresten låter hallonvin konstigt i mina öron. Vinbärsvin mera möjligt.
 

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Att göra vin.
« Svar #5 skrivet: 04 mar-15 kl 16:06 »

Men nu är jag en sån där dryg jävel som inte tycker om att använda mig av konstgjorda saker


Jag är lite nyfiken på vad du anser är konstgjorda saker?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

arunomi

  • Inlägg: 4
SV: Att göra vin.
« Svar #6 skrivet: 05 mar-15 kl 12:42 »
Nä jag har svårt att tro att man använde svavla, jästnärsalt, klarningsmedel, jäststop och sådana grejer när man gjorde vin på 1400 talet. 
För mig är det konstgjorda saker för dom flesta av dom är framställda i någon laboratorium eller fabrik.
Jag skulle helst bara använda produkter från mitt när område som är framtagna av naturen utan några konstigheter.
Hoppas det för klara din fråga.
Jag tror det finns naturliga sätt att göra det dom här produkterna ska göra.

arunomi

  • Inlägg: 4
SV: Att göra vin.
« Svar #7 skrivet: 05 mar-15 kl 13:02 »
Jag har vägt saker mot varandra och funderar på att sätta det här mjödet.

2 kg jordgubbar
5 l vatten
2,8kg honung
1 lime
1 paket edelmans portvins jäst.

Är det någon som har några funderingar kring det här receptet, kanske lite tips eller något från egna erfarenheter. Så skulle jag vara tacksam.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Att göra vin.
« Svar #8 skrivet: 05 mar-15 kl 16:02 »
Jag har vägt saker mot varandra och funderar på att sätta det här mjödet.

2 kg jordgubbar
5 l vatten
2,8kg honung
1 lime
1 paket edelmans portvins jäst.

Är det någon som har några funderingar kring det här receptet, kanske lite tips eller något från egna erfarenheter. Så skulle jag vara tacksam.

Nej, du får prova och rapportera tillbaka hur det gått, mycket intressant att du använder honung i receptet. Har honungen börjat jäsa när du tillsätter den?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Att göra vin.
« Svar #9 skrivet: 26 mar-15 kl 19:11 »
Dom olika jästsorterna är som vilken vanlig vildjäst som helst  där man sparat dom man gillar.Klarningsmedel är tex vanligt gelatin  som man värmer upp i lite vatten som får svalna och drar till sig grums som lägger sig till botten.Jäststoppet är ju bara för att du ska ha en viss sötma på vinet utan att det fortsätter att jäsa men de gör det tids nog då alkoholhalten blir nog hög. Och man slipper då få ett alkohol svagt vin med dålig fart i.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Att göra vin.
« Svar #10 skrivet: 26 mar-15 kl 19:40 »
Man behöver inte tillsätta en massa kemikalier.

Som det här receptet på Rönnbärsvin:
10 liter frostnupna rönnbär, 5 kg farinsocker, 10 liter vatten, 500 gram russin och starkvinsjäst.
Om man kokar upp rönnbären och allt det andra och tillsätter jästen när temperaturen är under 25 grader så behövs inget mer. 
Jästiden är ca 6 veckor och efter det är det bara tappa om i flaskor och korka. Används riktig kork SKA flaskorna förvaras liggande så att inte korkarna torkar ut.

Vinet bör lagras två år för att riktigt komma till sin rätt, men det är det värt.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Att göra vin.
« Svar #11 skrivet: 26 mar-15 kl 20:56 »
Det kan ju diskuteras om det överhuvudtaget kan kallas vin om man tillsätter socker!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Att göra vin.
« Svar #12 skrivet: 26 mar-15 kl 21:40 »
Det kan ju diskuteras om det överhuvudtaget kan kallas vin om man tillsätter socker!

Instämmer.

 

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Att göra vin.
« Svar #13 skrivet: 27 mar-15 kl 01:46 »
Det kan ju diskuteras om det överhuvudtaget kan kallas vin om man tillsätter socker!

Rönnbärslikör kanske?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Herr Holm

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Att göra vin.
« Svar #14 skrivet: 17 jun-15 kl 07:06 »
När vi ändå är inne på vin, jag har gjort en sats dessertvin på rabarber men den blev alldeles för stark för min smak, den skulle behövas spädas ut lite tänker jag. Jag tänker experimentera mig fram med en mindre mängd åt gången, om någon har egen erfarenhet av situationen eller kan komma med tankar och råd så mottages det tacksamt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Att göra vin.
« Svar #15 skrivet: 17 jun-15 kl 09:40 »
När vi ändå är inne på vin, jag har gjort en sats dessertvin på rabarber men den blev alldeles för stark för min smak, den skulle behövas spädas ut lite tänker jag. Jag tänker experimentera mig fram med en mindre mängd åt gången, om någon har egen erfarenhet av situationen eller kan komma med tankar och råd så mottages det tacksamt.
Hur starkt är det?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Herr Holm

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Att göra vin.
« Svar #16 skrivet: 17 jun-15 kl 11:38 »
Jag vet inte hur starkt det är, jag glömde kolla med jäsmätaren innan jässtarten, men jag tvivlar på att det är lagligt om man säger så.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Att göra vin.
« Svar #17 skrivet: 17 jun-15 kl 12:38 »
Kan en göra olagligt vin nuförtiden? jag menar sen det blev tillåtet med maskrosvin  :D
Menar du att det är för starkt i smaken så kan en göra goda sommardrinkar av det - blanda upp med lite fruktsoda eller sockerdricka, lite citron och lite färska eller frysta bär ev is. Eller nåt annat som du gillar.
Doppa översta kanten/pensla på glasen i lite vin. och rulla sen glaskanten i strösocker.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Herr Holm

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Att göra vin.
« Svar #18 skrivet: 17 jun-15 kl 20:22 »
Gränsen går vid 22% även för maskrosvin :)
Det där lät inte som en dum idé, det får bli min backup ifall jag inte lyckas balansera upp det på något annat vis. Jag vill ju helst att det ska fortsätta vara ett vin. Men tack för tipset, idag hade det varit guld med en sån drink, jag har hängt i solen hela dagen. Ironiskt nog har jag ett alkoholfritt år i år, så det får bli till beachen 2017 isåfall, om jag inte bjudit bort allt vid det laget.  o:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser