Bränsleslangar som är nya och i bra skick är aldrig något problem ihop med E85. Problemet är gamla söndervittrade och porösa gummislangar som skulle läcka som såll om det inte vore för ett lager hartser från gammal bensin på insidan, när en sådan slang har använts för E85 ett tag och hartslagret tvättats bort, så ser man hur dålig slangen egentligen har varit hela tiden.
Alla praktiskt användbara gummikvaliteter som tål bensin, tål även etanol. Däremot finns det många slags gummi som tål etanol men inte bensin.
Däremot är det inte riktigt lika enkelt om man har med andra slags biobränslen (t ex metanol eller obskyra sorters biodiesel) att göra.
Förgasare ihop med turbo har förekommit, även om det aldrig blev vanligt i masstillverkade bilar eftersom det tydligen var svårt att åstadkomma bra körbarhet och "vardagsegenskaper". Det lär dock ha funnits ett turboutförande av Daihatsu Charade som hade förgasare i mitten av 80-talet, och det var standardlösning på amerikanska stridsflygplan under andra världskriget. Saabs motorguru Björn Gillbrand tog ut ett antal patent på detaljlösningar för förgasare ihop med turbo i mitten av 70-talet, men de kom tydligen aldrig till någon praktisk användning.
Så vitt jag har förstått så måste man ordna bättre tätning än vanligt vid spjällaxlarna (O-ringar, radialtätningar eller 2RS-kullager), se till att packningen under flottörhuslocket tål laddtrycket, och ansluta flottörhusventilationen till ett lämpligt ställe.
Om laddtrycket kan bli högt i förhållande till det bränsletryck som förgasarens flottörventil är avsedd för, så kanske man måste ordna en laddtrycksberoende bränsletryckreglering också.
När man bestyckar en förgasare (eller mappar insprutning) för E85 så bör man komma ihåg att det inte alls behövs lika överfet blandning på fullgas som vid bensin. E85 kyler ju mycket bättre än bensin, så pass att man får bättre kylförmåga med en så mager E85-blandning att motorn knappt går än med en så fet blandning att motorn nästan surar ner sig.
Det finns exempel på etanolkonverterade bensinbilar som har surat ner sig och knappt gått att köra på fullgas (en tidigare användare på detta forum höll på att bli stående i Jönköpingsbacken med tungt flyttsläp efter en Ford Escort av den anledningen), däremot har det blivit bra fart på dem när föraren kommer på att släppa gaspedalen litegrann så att insprutningen slutar fullgasanrika och kör lambdareglerat istället.
En sak man bör komma ihåg när det gäller en kraftigt överladdad motor på E85 är att även om bränslet har mycket bättre knackningsbeständighet än bensin, så har knackningarna annan karaktär och det finns risk för motorskador om man inte tänker sig för på de punkterna. Det är viktigt att eventuell knackreglering reagerar blixtsnabbt och t ex ställer tändningen senare, det finns inte tid att vänta på att t ex en laddtryckssänkning ska ge resultat eller att föraren ska hinna släppa gasen när hen hör att motorn knackar. Det är säkrare att detektera knackning med en traditionell knacksensor än att göra joniseringsmätning via tändstiften som t ex Saab och Nissan har gjort. Det var just pga knackningsproblemen som japanerna misslyckades med att köra överladdade flygmotorer på etanol under andra världskriget.