Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bete  (läst 1500 gånger)

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Bete
« skrivet: 24 maj-09 kl 21:06 »
Vad har ni för erfarenheter av mängd betet till olika fårslag? Jag har både texeltackor och gotlandstackor, och min plan i år var att stänga in bete som även hade en del sly och buskar och sånt för att få det avkäkat. Men gräset går åt fort som fasen! Hagarna blir nerbetade lite för snabbt i mina ögon. Min teori är att gotlandsfåren käkar på buskar och sånt utöver gräset, men att texeln ratar sly od och bara äter gräs.

Vad är era erfarenheter? I denna takten som gräset går åt så är jag behov av bra mycker mer betet än vad jag trodde. Då jag har väldigt gammal vall så har jag sått i en hage för att få bra bete till nästa år, men trodde jag skulle klara mig med betet som fanns utöver den hagen.

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Bete
« Svar #1 skrivet: 24 maj-09 kl 22:04 »
Min fårklippare hävdar att texel är hårda betare. Tycker att det går åt mycket bete oxå i år. Har gute och all sköns köötrasblandningar.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bete
« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 07:29 »
Har bara haft en texelkorsning, men oxford down också förr i tiden. Jag upplevde samma, de käkade gräs i stora kvatiteter. De är ju avlade för att storkonsumera just gräs på åker/öppna beten.
Gutar och allmogefår är ju avlade för att gå på överskottsbete (alltså där man inte kan odla) vilket gör att de uppskattar detta betydligt mer. Av de erfarenheter jag har av gutar och roslagsfår så är roslagsfåren ännu bättre än gutar på sly. Gotlandsfår, rya och finull är också duktiga på naturbeten, men kräver mer "bukfylla" då de är avlade mer på storlek och kvantitet.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Bete
« Svar #3 skrivet: 25 maj-09 kl 09:27 »
Har haft texelkorsningar förr och de äter med fördel det som växer på marken. Helst matigt gräs o klöver m m. Lantraser däremot äter gärna löv o mina äter även av barken på al och mindre granar. Nu gör det inget hos mig för granar och al finns det ändå för mycket av där fåren går nu, så jag ser det som att de hjälper mig att ta kål på igenväxningen.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bete
« Svar #4 skrivet: 25 maj-09 kl 10:34 »
Precis småbrukartanten (är nog lika mycket tant jag också 8))
Dessutom innehåller barken mängder av mineraler och spårämnen, utöver vitaminer. Så det är ju att förena nytta med nöja ;)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Bete
« Svar #5 skrivet: 26 maj-09 kl 20:33 »
Mina gutar går fritt mellan skog och äng och käkar selektivt ur en ganska bred meny. På våren drar de i sig en mängd blåbärsris och nyutslaget sly i skogen. Under senvåren och större delen av sommaren är det vallen som gäller. I början gräs, framemot juli försvinner all klöver och alla tistlar, mm. Framemot tidig höst i augusti och september blir skogen intressant igen och slyet betas ner. På vintern betas riset aktivt ned och allt sly barkas av. Ensilaget börjar jag ge dem i oktober fram till april. Vallen får jag putsa då och då, grovt gräs ratar de konsekvent. Ogräs som skräppor, tistlar, mm älskar de, det försvann för länge sedan.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Bete
« Svar #6 skrivet: 27 maj-09 kl 03:00 »
Äter får kirskål?

Har kollat in en fastighet, tomtarea 10 837 m² som består av skogsmark översållad med nässlor, kirskål och sly.

Tänkte att getter eller får kunde käka upp kveget och sedan kunde man kanske bjuda in ett par grisar som gjorde resten.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bete
« Svar #7 skrivet: 27 maj-09 kl 06:59 »
Får älskar kirskål (i alla fall mina-oavsett ras)

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bete
« Svar #8 skrivet: 27 maj-09 kl 10:23 »
Ja, mina får (gotlandsfår) gillar både kirskål och sly. Nässlor äter de också med god aptit men, då behöver jag slå dem (nässlorna alltså  ::)) när de legat någon dag så äter fåren de med god aptit.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Bete
« Svar #9 skrivet: 27 maj-09 kl 10:53 »
Våra finullsfår är väldigt förtjusta i allahanda sly, men äter inte så mkt gräs utan det växer ifrån dem/oss. 7 tackor + 6 lamm på 1ha, och det syns inte att de gått där 1½ månad redan. Vi lär få slå åtskilliga ggr i sommar...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser