Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ordnat - Tacka krupit under ladan och jag tror att hon skulle lamma inatt...  (läst 1039 gånger)

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Gutetackan som jag sköter åt en granne som är bortrest har krupit under ladan där det inte finns ståplats. Hon har varit svullen i baken sedan igår och i eftermiddag var hon mycket svullen och röd. Det går väl inte att föda liggande så? Jag har bara sett ett fårfödsel och den stod upp...

Jag vet inte om hon försöker få ro eller om hon skrämts av vildsvinen som kommer in i hägnet ibland. Men hennes kamrat står intill och bräker högt, så någonting är fel... Jag har försökt locka på henne men hon kryper istället djupare in, vilket inte verkar så lyckat.

Kan man räkna med att hon kryper fram när det är läge att föda eller är detta tecken på att någonting är fel så att jag behöver väcka någon för att hjälpa mig att dra fram henne från krypgrunden?

Eller är det någonting jag kan kolla för att se vad som kan vara fel? Möjligtvis magknip? Jag gav fåren visst för mycket kraftfoder igår...

Tackasam för all input som jag kan få.... nu mitt i natten eller senare.
« Senast ändrad: 20 mar-14 kl 02:15 av Melsäter »
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Tackan var åter i ladan och sov i godan ro nu...

Varför hon gav sig ut mitt i natten och kröp under ladan kommer jag nog aldrig att förstå.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser