Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 67951 gånger)

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #100 skrivet: 09 mar-15 kl 13:40 »
Här spirar det allt mer. Endast två sorter som inte kommit upp än. De är senare av sig så det var inget oväntat (Purple haze och korean red).
Alltså, blir att göda i denna vecka med benmjöl.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #101 skrivet: 01 apr-15 kl 10:58 »
Här spirar det allt mer. Endast två sorter som inte kommit upp än. De är senare av sig så det var inget oväntat (Purple haze och korean red).
Alltså, blir att göda i denna vecka med benmjöl.

Hur doserar du benmjöl. Köpte en förpackning men har inte använt det tidigare.

N P K 7 7 0

 

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #102 skrivet: 01 apr-15 kl 13:26 »
Enligt förpackning 0.4dl/m2 (vid nyplantering 0.7dl). Ger i samband med detta stenmjöl och odlingen jag har på sandjord i Veberöd får även kalk.
I år har kanindjävlarna gnagt av blasten men de har repat sig och växt till sig. Har tankar om att ge en näringsgiva till för att kompensera, får se.
I år täckodlar jag vitlöken så fort jag får ihop gräsklipp. Förra året tog torka hårt även om jag vattnade.

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Odla vitlök
« Svar #103 skrivet: 02 apr-15 kl 20:42 »
Jag väntar med spänning på att se hur mina vitlökar har klarat vintern. Det är första gången jag gör ett seriöst försök, så vi får se om det blir fiasko eller framgång. För närvarande är de dock täckta av närmare en meter snö...

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #104 skrivet: 03 apr-15 kl 07:04 »
Oj! Ja jag ska hacka raderna nu i veckan. Mycket avlångt land...

Betongarn

  • Inlägg: 4
  • Bor i skogen med mina två kattkompisar
    • Närke
SV: Odla vitlök
« Svar #105 skrivet: 03 apr-15 kl 20:28 »
Min vitlök har börjat titta upp,det är första gången jag provar på att odla det så det ska bli intressant att se vad som händer.Min favoritlök är luftlöken som jag tycker är rolig att titta på och den är väldigt god.Ska i år prova att odla silverlök.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #106 skrivet: 06 apr-15 kl 08:23 »
Jag väntar med spänning på att se hur mina vitlökar har klarat vintern. Det är första gången jag gör ett seriöst försök, så vi får se om det blir fiasko eller framgång. För närvarande är de dock täckta av närmare en meter snö...
Det blir säkert bra, förutsatt utsädet du satte var friskt och i god kondition samt att smältvatten inte blir stående.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #107 skrivet: 06 apr-15 kl 08:26 »
Min vitlök har börjat titta upp,det är första gången jag provar på att odla det så det ska bli intressant att se vad som händer.Min favoritlök är luftlöken som jag tycker är rolig att titta på och den är väldigt god.Ska i år prova att odla silverlök.
Intressant och gott med lökväxter. Tänk bara på växtföljden, vitlök behöver närmare fem års mellanrum med andra lökväxter.

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Odla vitlök
« Svar #108 skrivet: 11 apr-15 kl 17:40 »
Det blir säkert bra, förutsatt utsädet du satte var friskt och i god kondition samt att smältvatten inte blir stående.
Smältvattnet bör inte vara något problem. Svag sluttning och nästan för väldränerat för att klara torrare somrar utan problem. Det brukar torka upp så snabbt att jag kan fräsa den soligare delen av landet samtidigt som det ligger kvar lite is på den skuggigare.

Utsädet beställde jag från Törnvik Frö, minns ej sorten, men det var en av deras tidigaste.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #109 skrivet: 11 apr-15 kl 22:05 »
Smältvattnet bör inte vara något problem. Svag sluttning och nästan för väldränerat för att klara torrare somrar utan problem. Det brukar torka upp så snabbt att jag kan fräsa den soligare delen av landet samtidigt som det ligger kvar lite is på den skuggigare.

Utsädet beställde jag från Törnvik Frö, minns ej sorten, men det var en av deras tidigaste.
Låter som ett läge där täckodling kan komma väl till pass med tanke på att jorden torkar ut så lätt.

Törnvik brukar leverera bra utsäde.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #110 skrivet: 22 apr-15 kl 07:53 »
Hur har ni det med uppkomsten i era land? På kolonin nästan 100%, endast en klyfta i primörraden av utgallrade moradoklyftor kom inte upp. Är nöjd med det resultatet och har börjat skörda av färsklöken (primörraden
).
I Veberöd ser det sämre ut, grävde nytt land för att fortsätta utsädesodlingen. Köpte in nytt utsäde från Åke Truedsson och slangehvidloeg samt tog av eget från utsädesodlingen. En sort har inte kommit upp alls från klyftsådden men väl bulbillerna, la mancha mauve. Ska gräva upp och se om jag blir något klokare om anledningen till att de ej gror. Rocambolen New York har ca 1/4 bortfall och rysk röd saknar någon. Bulbillsådderna ser bra ut.

Hur har ni det?

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #111 skrivet: 22 apr-15 kl 08:40 »
Det ser lovande ut tycker jag!


kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #112 skrivet: 22 apr-15 kl 11:46 »
Det ser lovande ut tycker jag!
Det tycker även jag :)
Vad är det för sort/er? Var har du din odling? Handplanterade? Tar du bort halmen eller du har den som täckodling?

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #113 skrivet: 23 apr-15 kl 11:01 »
Det är främst denna: http://www.ebay.co.uk/itm/Spanish-Roja-Garlic-bulb-28-full-bulbs-/321732985673?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4ae8c7c349. Jag köpte utsäde 2013 och sparade eget utsäde 2014 som jag satte i december. Vet inte om deras benämning är korrekt som sort. Den har i alla fall varit god och haft bra hållbarhet. Sen har jag även lite elefantvitlök instoppat i några av raderna.

Odlingen är två mil norr om Lund, strax utanför Marieholm.

Det är handplanterat fast jag har gjort en bräda med rundstavstappar på som skapar 20 hål på rad som jag använder för att fixa raderna.

Jag har halmen som täckodling, fast det är inget jättetjockt lager. Men det dämpar ogräset en del och håller fukten.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #114 skrivet: 23 apr-15 kl 12:18 »
Det är främst denna: http://www.ebay.co.uk/itm/Spanish-Roja-Garlic-bulb-28-full-bulbs-/321732985673?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4ae8c7c349. Jag köpte utsäde 2013 och sparade eget utsäde 2014 som jag satte i december. Vet inte om deras benämning är korrekt som sort. Den har i alla fall varit god och haft bra hållbarhet. Sen har jag även lite elefantvitlök instoppat i några av raderna.

Odlingen är två mil norr om Lund, strax utanför Marieholm.

Det är handplanterat fast jag har gjort en bräda med rundstavstappar på som skapar 20 hål på rad som jag använder för att fixa raderna.

Jag har halmen som täckodling, fast det är inget jättetjockt lager. Men det dämpar ogräset en del och håller fukten.


Just den sorten dyker upp under många olika varianter av spanien och röd, men god är den. Har du sparat topplök på den? Oavsett, jag är intresserad av sorten så om du vill ha ett byte eller sälja är jag intresserad. Titta in hos mig och se om där finns något som behagar.
http://postannelund.chilipeppar.com/?p=1310

Visa mer än gärna bilder på ditt redskap :o

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #115 skrivet: 24 apr-15 kl 08:46 »
Nej, tyvärr inte. Jag höll på att lägga om taket förra året och det gjorde att jag inte tänkte mig förr angående topplöken.

Ett byte låter bra!

Jag följer faktiskt din sida med RSS-flöde redan! Det är inte utan att man blir inspirerad!

Ska fotografera brädan i morgon. Det är ingen komplicerad historia, men jag tycker den underlättar för mig.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #116 skrivet: 24 apr-15 kl 13:41 »
Nej, tyvärr inte. Jag höll på att lägga om taket förra året och det gjorde att jag inte tänkte mig förr angående topplöken.

Ett byte låter bra!

Jag följer faktiskt din sida med RSS-flöde redan! Det är inte utan att man blir inspirerad!

Ska fotografera brädan i morgon. Det är ingen komplicerad historia, men jag tycker den underlättar för mig.
Så du klippte av den med andra ord? Det blir ju större lökar då.
Själv tänkte jag inte spara många topplökar och anledningen är främst att lökarna blir mindre men även att jag inte har någon strykande åtgång av dem. Bättre att äta upp ormlöken och i år tänkte jag mjölksyra dem. Topplök är annars ett bra sätt att föröka sin odling på. Är man intresserad så hör av er.

Kul att jag inspirerar. Jag har börjat lära mig att ta emot komplimanger och din var väldigt välkommen.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #117 skrivet: 09 maj-15 kl 08:08 »
Hur har ni det med uppkomsten i era land? På kolonin nästan 100%, endast en klyfta i primörraden av utgallrade moradoklyftor kom inte upp. Är nöjd med det resultatet och har börjat skörda av färsklöken (primörraden
).
I Veberöd ser det sämre ut, grävde nytt land för att fortsätta utsädesodlingen. Köpte in nytt utsäde från Åke Truedsson och slangehvidloeg samt tog av eget från utsädesodlingen. En sort har inte kommit upp alls från klyftsådden men väl bulbillerna, la mancha mauve. Ska gräva upp och se om jag blir något klokare om anledningen till att de ej gror. Rocambolen New York har ca 1/4 bortfall och rysk röd saknar någon. Bulbillsådderna ser bra ut.

Hur har ni det?
Det var inte så illa ute i Veberöd som jag befarade. Att en sort inte kommit upp visste jag och den grävde jag upp. Waxy breakdown och kylförvaring av utsädet är teorierna jag har som förklaringsmodell. New York och kodaver har förlorat en klyfta vardera under vintern. Kodaverklyftan hade mött på ett hårt tak av kompakt gödsel och utvecklade rötter på toppen. New York vet jag inte varför.

Läs gärna mer på min blogg.


magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Odla vitlök
« Svar #118 skrivet: 12 maj-15 kl 19:42 »
Vitlökslandet blev snöfritt i söndags! Bör jag ganska omgående ta bort löv och gräs som jag har täckt med eller är det bra att låta det vara kvar en vecka så att löken inte startar för tidigt med frostrisk som följd?

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #119 skrivet: 13 maj-15 kl 18:26 »
Vitlökslandet blev snöfritt i söndags! Bör jag ganska omgående ta bort löv och gräs som jag har täckt med eller är det bra att låta det vara kvar en vecka så att löken inte startar för tidigt med frostrisk som följd?
Tänker att det är bättre att jorden blir varm så fort som möjligt. Ta bort täcket.
Vart odlar du?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser