Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan räven ta lamm på 4 månader?  (läst 7752 gånger)

Gunilla0

  • Gäst
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #20 skrivet: 29 jun-09 kl 00:29 »
Hund tror jag inte på eftersom våran hund sover ute om nätterna (och hon är oskyldig, det är jag 100% övertygad om). Hon är vaksam och brukar skälla om det händer nåt. Så det måste gått fort och relativt ljudlöst tillväga.

Men borde inte din hund ha skällt på vilket rovdjur det än var? Nåt var det ju.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #21 skrivet: 29 jun-09 kl 07:54 »
Ja, om inte lammet dog av sig självt. Men även då var det ju något som gnagde av huvudet på lammet ???

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #22 skrivet: 29 jun-09 kl 09:04 »
Vet att räven kan ta relativt stora lamm, grannen såg ett av lammen bli ivägsläpat och innan han han ut så hade räven just gnagt av huvudet och tagit med det. Detta var ett åtminstone 15- kilo stort lamm och ingen klen individ.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #23 skrivet: 29 jun-09 kl 14:15 »
Ja, men levde det när räven tog det?
Har själv haft massor av räv och även stort svinn på finullslamm som föddes ute. Vi har flera rävgryt i anslutning till fårbetena och det har fötts ungar där vart år i princip.
Torts detta har inget lamm över veckan försvunnit.
Jag tror folk vill se räven som skurk, bara för att den äter av döda djur. En frisk lammunge på 15 kg klara den inte!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #24 skrivet: 29 jun-09 kl 14:19 »
Det är ju knappt att räven rår på katter, i.o.f. har ju katter mer att försvara sig med men ett lamm på 4 månader kan inte en räv döda..

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #25 skrivet: 29 jun-09 kl 15:20 »
Nog levde lammet när räven tog det! Tror nog att de flesta vill se varg och lo som de stora bovarna när det gäller svinn i fårnäringen, men värst tror jag nog räven är faktiskt. När det gäller skador på får är dessutom lösspringande hundar ett stort bekymmer...

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #26 skrivet: 29 jun-09 kl 20:38 »
Jag vill absolut inte se varg o lo som bovar 8) Råkar vara rovdjursvän trots fåren :o Men jag försöker se realistiskt på det hela och många skyller räv för allt som försvinner.
Emmaibäcka, du menar alltså att medan räven stretade och drog i sitt anletes svett, följde lammet lydigt med, för att sekunderna senare få huvudet av bitet? Ett 15 kg lamm har en ganska grov hals som rimligen ger ett visst tuggmotstånd.

Såg någon verkligen att lammet levde? Var det ett friskt lamm borde det kämpat emot?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #27 skrivet: 29 jun-09 kl 20:47 »
Kanske om lammet blev panikslaget?
Jag tänker på det någon skrev om katt och räv... En rädd katt tar räven enkelt. Däremot min lilla, lilla gammelkatta som var van vid hundar, hon tuktade en räv ordentligt:) Men så fort hon vände och skulle gå hemåt var han på igen, hon fick nästan gå baklänges innan jag kom och skrämde iväg räven.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #28 skrivet: 29 jun-09 kl 22:54 »
Ja, då skulle det ju varit paralyserat då?
Katter är klart mindre än rävar, motsvarar väl nyfödda lamm ungefär.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #29 skrivet: 29 jun-09 kl 23:00 »
Emmaibäckas granne såg ju när räven tog lammet. Kanske det blev så överraskat att det inte hann göra motstånd? 
Det låter otroligt, men om någon har sett det så har det ju hänt.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #30 skrivet: 30 jun-09 kl 05:21 »
Fatta hur räven måste släpat  :o :o :o Ungefär som om vi skulle släpa på en 150 kg kalv, levande!
Det kan vara nog illa med en motspänstig tacka på 50 kg!
Har själv sett en stor räv hane försöka släpa med sig ett lamm som plötsligt dött på betet. Han hade det stentufft + att det tog tid och han kom ett par meter i stöten. Nu tog vi hand om lammet, men det var inte en lätt match.
Så antingen har ägarna tagit i vad gäller vikt, eller så var lammet redan dött eller näst intill!

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #31 skrivet: 03 jul-09 kl 17:47 »
Ja, det verkar otroligt, men grannen såg lammet sprattla ordentligt och innan han han ut var det dött (han var dock inte så snabb ut då han var ensam hemma med deras halvårs gamla bebis...) Det borde dock ha vart samma lamm han hittade då han hade uppsikt över situationen genom köksfönstret. 

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #32 skrivet: 04 aug-09 kl 22:46 »
Ett par veckor efter händelsen med mina svärföräldrars lamm pratade vi med en som bor på andra sidan sjön. Där hade ett får blivit taget men han tog inte reda på det direkt utan lät det ligga kvar till nästa kväll. När han sen satt gömd i en buske så dök den skyldige upp... en lokatt! Det tillsammans med dom lo-observationer som gjorts och det faktum att vi inte har räv här stärker min tro på att det var lon som varit framme även hos oss.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

tobbe76

  • Inlägg: 27
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #33 skrivet: 05 aug-09 kl 15:48 »
Räv kan inte ta stora byten såsom rådjur eller lamm. Räven har en maxvikt på 9 kg och lever på smågnagare främst sork. Om den ger sig på rådjur så är det nog en killing. Var lammet i samma storlek kan det väl vart en räv. Men på 4 månader borde lammet ha ett vikt på omkring 15 kilo. Ett vuxet rådjur väger mellan 20-30 kg och rävens smäckre kroppsbyggd är inte gjort att jaga sådant vilt. Ett lamm på 6 månader väger kring 20 kilo så antingen har lammet varit dött och räven tyckte att buffén har öppnat eller så var det nåt annat  djur. Har ni viltsvin kan även dom ger sig på små killingar eller lamm. Men bara om det är dåligt med foder till dom. De är bara spekulation man att en räv har dödat lammet tror jag inte på. Den är alldeles för svag för det.
Vi ärver inte jorden från våra förfäder utan låna den från våra barn.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #34 skrivet: 06 aug-09 kl 18:49 »
På jägareförbundets hemsida (vilt och vetande) står det en hel del om räven. Bland annat att rävens max vikt är 15kg och att en del individer är kapabla att ta vuxna rådjur. Trodde inte själv att dom kunde bli så stora. Men det och mycket mera finns att läsa på deras hemsida. Så det är inget jag hittat på själv om nu någon skulle tro det så är det bara att titta vad dom har skrivit. Men om räven är kapabel att ta så stora lamm vet jag inte.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #35 skrivet: 10 aug-09 kl 18:42 »
Nu kan jag känna att, med tanke på jägarförbundets inställning till rovdjur, bör man ta deras info med en nypa salt 8). Det stora problemet för räven är att de har tämligen små tänder. De måste ju faktiskt vara kapabla att bita ihjäl det de ger sig på. Även på mindre bytesdjur, som små lamm rådjurskid m.m. kan räven behöva ta om bettet om halsen för att döda. Väger då djuret mer än räven själv, så kan det ju fly då.
Skulle en räv ge sig på ett vuxet rådjur eller halvvuxet lamm, så bör det vara oförmöget att resa sig. Visst är räven en bra jägare, men man ska inte överdriva dess kapacitet.

tobbe76

  • Inlägg: 27
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #36 skrivet: 10 aug-09 kl 19:06 »
På jägareförbundets hemsida (vilt och vetande) står det en hel del om räven. Bland annat att rävens max vikt är 15kg och att en del individer är kapabla att ta vuxna rådjur. Trodde inte själv att dom kunde bli så stora. Men det och mycket mera finns att läsa på deras hemsida. Så det är inget jag hittat på själv om nu någon skulle tro det så är det bara att titta vad dom har skrivit. Men om räven är kapabel att ta så stora lamm vet jag inte.

Det är lite överdriven med tanke på att räven jagas hård. Den blir nog inte så tung. Den jagas framförallt för att man inte vill att den ta killingarna som föds på våren så att det finns fler rådjur att jaga på hösten. Dessutom jagas den för att den minskar skogs- o. fälthönsen. Och även där skulle det finnas mindre tillgång på hösten. Hela rovdjurspolitiken bedrivs pga att jägarna inte kan skjuta lika mycket som förr. Detsamma gäller samer och hundägare. Men detta är en annan debatt. Enligt jägarskolan har en räv en levandevikt på ca 10kg (Christer André "Kunskap för jakt - Vägen till Jägarexamen", sida 81). Jag är själv jägare och håller inte alls med på vilket vis man vill bedriva jakt. Det kallas nuförtiden Viltvårdsområde men om det vore så då skulle vi bara jaga det viltet som förökar sig trots en stark rovdjurspopulation. Man skulle helt enkelt vårda viltstammen för att minska skador på jord- o. skogsbruk.

Men nej. Räven dödar inte ett lamm som vägar mer än räven. Eller killingar för den delen.
Vi ärver inte jorden från våra förfäder utan låna den från våra barn.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #37 skrivet: 11 aug-09 kl 08:00 »
 tobbe76: Håller fullständigt med dig. Det är ju också jägare och samer som driver politiken mot stora rovdjur, med stöd från skk, som verkar allierade med jägarförbundet.
Har själv varit på resa norrut i en vecka och sett fördomarna på nära håll. Även de som driver fäbod med lösgående djur, måste vara väck innan jakten, annars blir de av med betesrätten, oavsett hur mycket mat det finns kvar för djuren!
Har också fått en massa info från rovdjursexperter och besiktningsmän. De ger en annan bild än den jägarna målar upp.

Hur många är medvetna om att samerna exempelvis får runt 50 miljoner för rovdjursskador på renar? Utan att behöva bevisa något alls. Tamboskap i hela landet har fått 1,4 milj. Allt redovisat. Ta då med att samerna inte har någon varg föryngring i renbetesområdet. Dessutom försvinner det både björnar med sändare och strövargar som rör sig i sameland. Vargen försvinner uteslutande under skotersäsong också, då den är lättspårad. Så med tanke på ersättningen skulle det finnas miljoner renar i Sverige och flera gånger mer än tamdjur :o

Jägarna är rädda om sina bytesdjur. Rovdjuren är konkurrenter. Dessutom infaller de flesta rovdjursangrepp på tamboskap, där skogen går tätt ihop med betesmarken. Ju öppnare landskap ju färre angrepp. I vart fall såg man de tendenserna i Dalarna.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #38 skrivet: 11 aug-09 kl 08:21 »
Men så väldigt konstigt är det ju inte att man är mer skeptisk till de stora rovdjuren där de vistas, man lever ju liksom närmare problemet...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kan räven ta lamm på 4 månader?
« Svar #39 skrivet: 11 aug-09 kl 12:48 »
Jovisst Charlotte, men att jägarna har större bekymmer än många djurägare tycker jag är lite konstigt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser