Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför värper inte hönsen?  (läst 1030 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Varför värper inte hönsen?
« skrivet: 19 jul-16 kl 21:56 »
Jag har en trio plymouth rock. De är runt 34 veckor. De får havre, värpfoder och snäckskal. Fri tillgång på vatten. Men ändå inga ägg än! Hönorna är inte röda om kammen. Tuppen galer och parar sig med hönorna.
De kan inte gömma äggen då de går i en hönsgård som de inte kommer ut ur.
Några tips på att få de att värpa?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Varför värper inte hönsen?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-16 kl 18:18 »
Minska mängden havre och öka mängden värpfoder. Eller byt ut havren mot vete. Lägg halm i redet och redägg.. det kan ju vara så att de värper men äter upp äggen..med redägg så hackar de på dem istället och du bör se det.  Får de tillräckligt med solljus i hönsgården?
Fjäderfän och kaniner

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Varför värper inte hönsen?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-16 kl 19:50 »
De andra hönsen jag har värper för fullt på den blandningen.
Hönsgården får solljus hela dagen.
Om de ätit äggen så borde det väl ligga skal kvar?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Varför värper inte hönsen?
« Svar #3 skrivet: 22 jul-16 kl 19:28 »
Jag tror att de äter skalen också om de  äter äggen. Men att de inte har röda kammar tyder väl på att de inte värper. De är alltså 8 månader?   Har de aldrig värpt? Är det en ras som mognar sent?  Jag skulle nog också prova med bara värpfoder.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Varför värper inte hönsen?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-16 kl 21:25 »
de är runt 8 månader. Har aldrig värpt. Det är värpfoder koncentrat som ska blandas med spannmål.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser