Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ÄGGBOMB  (läst 1430 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
ÄGGBOMB
« skrivet: 09 jun-16 kl 18:05 »
Ge mig förslag på vad jag ska fylla mina urblåsta hönsägg med
för att stoppa skatorna / hönorna(?) att äta upp dem.


Har tagit två  ägg som jag stuckit potatis provaren i från två håll och sedan blåst ur dem så de blev tomma. Sedan tog jag vit nagelack och tepåsepapper för att stänga lilla hålet i toppen.

Men nu är frågan vad jag ska stoppa i dem.

Gubben sa colmanssenap men då åker ju hela burken i ett ägg och det tar kanske några gånger innan banditen lärt sig läxan.

Några tankar: ska smaka skitäckligt men inte skada eller döda.
Vore bra om det färgade av sig i så man såg tjuven.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: ÄGGBOMB
« Svar #1 skrivet: 09 jun-16 kl 18:38 »
Det är alltså något djur som stjäl ägg?

Prova litet tabasco sås eller "mexikanarpeppar", det lär funka, tror inte att du behöver fylla hela ägget, räcker nog om du blandar till en flytande pasta och roterar runt litet så att det fördelas inuti skalet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: ÄGGBOMB
« Svar #2 skrivet: 09 jun-16 kl 18:49 »
Prova litet tabasco sås eller "mexikanarpeppar", det lär funka,

inte om tjuven är höns eller andra fåglar eftersom de [i princip] inte har någon känslighet alls för capsaicin (det som gör chili starkt)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: ÄGGBOMB
« Svar #3 skrivet: 09 jun-16 kl 18:52 »
inte om tjuven är höns eller andra fåglar eftersom de [i princip] inte har någon känslighet alls för capsaicin (det som gör chili starkt)

Nej fåglarnas TrpV1 receptor reagerar inte på capsaicin

https://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin

Och för att idén att det skall smaka illa skall fungera, så måste de illasmakande äggen dominera, och två ynka ägg lär inte göra någon skillnad


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ÄGGBOMB
« Svar #4 skrivet: 09 jun-16 kl 19:00 »
Är det en höna så räcker det ju med karamellfärg om du har svårt att se vilken som har äggklet på näbben nu. Är det skatorna så är det bättre att fixa till så hönorna värper lite mer skyddat.


getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: ÄGGBOMB
« Svar #5 skrivet: 09 jun-16 kl 19:41 »
synd,  det om lät som en bra ide -  tabacko mm

Det brukar vara ett hål  mitt i äggen om vi inte hinner före. Åså försvinner de helt ibland.

I år är det värre än i fjol. Då var det ibland nu får man vara glad om han får ett ägg om dagen av 5 höns.

Gubben tror skatan har lärt upp sina ungar. Men vi har fått ett kajbo i tallen utanför huset också.

Hönorna är för stora för försvinningsredet som stod här efter förre ägaren. Vet inte om det finns så stora som till Dorking och de är vana vid sina bon med halm så det kanske inte funkar heller.

Kört med bärnät över hagen men det går sönder av vädret.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: ÄGGBOMB
« Svar #6 skrivet: 09 jun-16 kl 20:45 »
Jaha, nej, inte på andra höns (eller andra fåglar) tyvärr.

Tänkte det var en hund, räv, eller något, då hade det ibland fungerat, rävar reagerar däremot på mexarpeppar...


Kråkfåglar kan det deffinitivt vara, de är intelligenta och tackar inte nej till ägg...
Tyvärr fungerar som sagt inte peppar eller senap på dem.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: ÄGGBOMB
« Svar #7 skrivet: 10 jun-16 kl 05:57 »
Jag har ett stort nästan komplett försvinningsrede, gjort för mina Sussex, som jag inte längre har. Du kan få köpa det billigt. Södra Halland.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: ÄGGBOMB
« Svar #8 skrivet: 10 jun-16 kl 09:06 »
Gips eller betong brukar fungera.
kretslopp

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: ÄGGBOMB
« Svar #9 skrivet: 15 jun-16 kl 20:49 »
Jag har ett stort nästan komplett försvinningsrede, gjort för mina Sussex, som jag inte längre har. Du kan få köpa det billigt. Södra Halland.

Sussex kollade jag vikten på  2,5-3 kilogram och  Dorking hönor 3-4,5 kilogram så kanske det kan passa.

Jag bor i Laholms kommun.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: ÄGGBOMB
« Svar #10 skrivet: 15 jun-16 kl 20:50 »
Gips eller betong brukar fungera.

Ägg menar du? Ja då blev det nog krokig näbb.  ;D

Falldown

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: ÄGGBOMB
« Svar #11 skrivet: 24 jun-16 kl 16:24 »
Ge mig förslag på vad jag ska fylla mina urblåsta hönsägg med
för att stoppa skatorna / hönorna(?) att äta upp dem.


Har tagit två  ägg som jag stuckit potatis provaren i från två håll och sedan blåst ur dem så de blev tomma. Sedan tog jag vit nagelack och tepåsepapper för att stänga lilla hålet i toppen.

Men nu är frågan vad jag ska stoppa i dem.

Gubben sa colmanssenap men då åker ju hela burken i ett ägg och det tar kanske några gånger innan banditen lärt sig läxan.

Några tankar: ska smaka skitäckligt men inte skada eller döda.
Vore bra om det färgade av sig i så man såg tjuven.

Om du ser till att tjuven blir rosa om näbben och på så vis utesluter dina höns, skulle du inge kunna göra hönsgården stängd upptill med hönsnät ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 3 användare
xaelanar, GE202, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser