Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlivning utav höns  (läst 6930 gånger)

vilma23

  • Inlägg: 74
  • Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
Avlivning utav höns
« skrivet: 18 apr-16 kl 16:27 »
Hej!

Jag har hönsuppfödning med ett problem...
Jag klarar inte av att avliva!   :-\
Det går bara inte!

Jag är ju inte så gammal heller, (12 år)!

Hur gör ni med detta?
Mina föräldrar klarar det inte heller!

Mvh Vilma Kollberg  :-[
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Avlivning utav höns
« Svar #1 skrivet: 18 apr-16 kl 16:52 »
Det är något man absolut måste lösa om man ska ha uppfödning. Kanske det finns en lokal rasfjäderfäklubb (Kalmar)  där du kan få hjälp. Klubbarna har ibland  "slaktdag" där man får lära sig hur man gör.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Avlivning utav höns
« Svar #2 skrivet: 18 apr-16 kl 18:44 »
Jag är lite blödig när det gäller avlivning. Inte höns, men det är väl samma känsla att döda ett annat djur?De första gångerna så bara bet jag ihop och gjorde det. För mig så har det inte gått lättare med tiden, men jag har åtminstone arbetat bort spärren som stoppade mig innan. Sen tänker jag på att ett djur som haft ett bra liv i min närhet och avlivad hemmavid trots allt är en middag som är bättre än det färdigpacketerade köttet med osäkert ursprung som transporterats till slakt man kan köpa på Ica.

Men jag tycker nog att det är dina föräldrar som skall ta första steget och göra det ett par gånger. Så får du lära dig från deras resa.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlivning utav höns
« Svar #3 skrivet: 18 apr-16 kl 19:31 »
Nu får jag säkerligen en nackalusing, men det är bra att du tycker det är svårt.

Du behöver skaffa dig kunskap i hur det görs på ett bra sätt som är snällt mot djuret och upplevs av er som smidigt.
Du behöver få med dig någon eller bägge dina föräldrar då du är så pass ung.
Någon kom med ett bra förslag om föreningar som sysslar med dina djurslag.
Det finns säkerligen andra alternativare i dina trakter där ni säkerligen kan komma och vara med vid slakten och själva prova på.
Annonsera om detta på lämplig tavla.
Läs även på i handboken där det står en hel del bra grejer.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Avlivning utav höns
« Svar #4 skrivet: 18 apr-16 kl 20:08 »
Om det är blod som är problemet, så finns det ju andra sätt att utföra det, inte enklare kräver att man verkligen gör rätt om man t ex skall bryta nacken effektivt och snabbt

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avlivning utav höns
« Svar #5 skrivet: 18 apr-16 kl 22:39 »
Det är normalt att ha en mental spärr..inget fel med det. Gäller det sjuka eller skraltiga höns så får man se avlivningen som något fint då man avslutar lidandet.. Värre kan det vara med tuppar som behöver bort...men det går ju äta så de kommer till användning..likväl som man köper kyckling i affärn..skillnaden är att de egna haft ett drägligare liv..
Först och främst får du se till att skaffa dig kunskapen om avlivning..sen får du förbereda dig mentalt innan dagen kommer då det behöver nackas något.. Lätt sagt men i början lämnade jag också bort tuppar för slakt..sen nackade jag själv..men de låg i frysen läääänge...Nu är det som en naturlig del av livet med att ha djur..en dålig höna kan behöva tas bort efter att ha skadats av en rovfågel.. Tuppar får man alltid för många av om man kläcker kycklingar..
Fjäderfän och kaniner

vilma23

  • Inlägg: 74
  • Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
SV: Avlivning utav höns
« Svar #6 skrivet: 19 apr-16 kl 18:31 »
Jag tycker att det är så hemskt att göra det! Min pappa har faktiskt ryckt in några gånger när det varit akut! Men han gillar det inte heller...
Kom på att min fars syster och man är jägare! Dom kanske kan hjälpa till!  :)
Men tack för alla svar!
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlivning utav höns
« Svar #7 skrivet: 19 apr-16 kl 18:51 »
Självklart är det hemskt.
Men samtidigt så är det de första gångerna som är svårast.
Men kan du alla handgreppen och känner att du behandlar djuret med respekt så kommer det att kännas lättare.

Ett bra sätt att göra det enklare för sig är att skaffa en sån där vägkon som man skär av toppen på så man kan sticka ut huvudet och en del av halsen.

Då sticker man ner djuret i den efter bedövning och avblodar/ hugger av huvudet där.
Då minimerar man dödsprattlandet rejält.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Avlivning utav höns
« Svar #8 skrivet: 20 apr-16 kl 00:08 »
Jag tycker att det är så hemskt att göra det! Min pappa har faktiskt ryckt in några gånger när det varit akut! Men han gillar det inte heller...
Kom på att min fars syster och man är jägare! Dom kanske kan hjälpa till!  :)
Men tack för alla svar!

Som andra nämnt. Det är inget som gillas av någon med sunda tankar, utan mer ett måste, som man får lära sig att hantera när man har djur. Och ditt ogillande gör ju också att du vill lära dig att göra på bästa sättet.
Det är bra.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Avlivning utav höns
« Svar #9 skrivet: 20 apr-16 kl 03:19 »
Enda gången jag gjort det själv så lånade jag en mashete-kniv. Eftersom den har så långt o tungt blad så var det mycket enklare än att använda en yxa. För inte så länge sedan fick veterinären avliva min älsklingshöna, men jag skulle ändå dit med en av katterna och då kostade det inte så mycket extra. Normalt sett så slaktar man ju, inte bara avlivar.

Hönslust

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Avlivning utav höns
« Svar #10 skrivet: 20 apr-16 kl 08:16 »
Hej!
Du kan ju alltid kolla på vår hönsklubb som ordnar kurser i allt möjligt, även slakt.
http://kackelklubben.dinstudio.se/
Youtube har massor av filmer om hönshållning som gör att det blir lättare att sköta saken själv.
Förresten så har jag 3 Braham som ruvar nu😀

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Avlivning utav höns
« Svar #11 skrivet: 20 apr-16 kl 12:51 »
Att inte kunna avliva ett djur tyder på dålig överlevnadsinstinkt, egen teori.

Det är ju förstås aldrig roligt att avliva ett husdjur vare sig det är en hamster eller en gris, får, eller ko.
Jag försöker dock alltid tänka rationellt och acceptera att någon gång kommer mina djur att behöva dö eller dö av sig själv, antingen eftersom jag ska äta upp dem eller för att de är sjuka, jag är också jägare och det mesta som jag skjuter går åt till hushållet.
Det är dock en väldig skillnad i att skjuta ett djur än att handgripligen hugga eller bryta nacken av det, det är sällan roligt, däremot hjälper det att i tid tänka rationellt och förutse händelserna.
Och sen inte skapa ett "för" personligt förhållande till djuren.

Första gången är också alltid den värsta.

Gilbert

  • Gäst
SV: Avlivning utav höns
« Svar #12 skrivet: 20 apr-16 kl 15:49 »
Det finns trådar med enkla lösningar. Nu är jag jägare och djurvän i högsta grad.
Avvikande och sjuka djur selekteras ut. De selekteras ut i naturen också, det är bara här man kallas mördare av någon j@ aktivist.

Vi köper inget kött i någon form men äter höns, kalkon, gås, hjort, älg, vildsvin, lammkött, hare och någon skogsfågel. Dyker det upp något smaskigt på mina pass så blir det middag.

Här finns lite tips!

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=178399.msg1675067#msg1675067

Ändträ på kubb, med två spik. Hämta tupparna med buntband om fötterna.
Håll i benen med vänster hand.
Tryck ner tuppens hals vid huvudet mellan spikarna.
Dra lite och HUGG!! Med en balanserad vass yxa.

Håll kvar tuppen, den flaxar i 1 minut och det stänker blod på skor och byxor.
Håll kvar till den slutar flaxa. Häng den ett par timmar i buntbandet innan du plockar ev flår den.

Enkelt! Vi gör färs på tupparna.








Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Avlivning utav höns
« Svar #13 skrivet: 20 apr-16 kl 16:40 »
Det där med två spikar på kubben har jag aldrig hört om förr, det var ett bra tips. I kombination med en maschetekniv så skulle jag kunna klara det själv, tror jag. Jag har ju hållit x antal ungtuppar i benen då andra huggit huvudet av dom med yxa. Om det inte är någon speciell, som den där Elsi som vet fick ge en spruta...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avlivning utav höns
« Svar #14 skrivet: 20 apr-16 kl 17:15 »
Jag lärde mig slakta höns som barn.
Då sysslade man inte med bedövning utan man tog ett stadigt tag i fötterna och de längsta vingpennorna och la dom på på huggkubben.
Sedan tog ett jävla flaxande vid.

Med kravet på bedövning så upplevde jag min första tuppslakt på en herrans massa år som riktigt lugn och fin.
Rejäl snärt med yxskaftet och sedan tog jag skogshuggare kniven och med tuppens hals över en regel så var det enkelt att dekaputera den. Och visst sprattlade den men inte alls så farligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Avlivning utav höns
« Svar #15 skrivet: 20 apr-16 kl 17:37 »
Tycker att Vilma skall försöka få vara med någon som slaktar lugnt och fint. Det finns alla möjliga metoder och det kan sätta spår att vara med om för yvig slakt i början. Trollmor bor ju lite långt bort, men det är en person jag skulle känna mig lugn att lämna bort min dotter på slaktkurs hos.

Jag tycker att ett lagom slag i huvudet så hönan slocknar är bäst. Inte för hårt för då dör den och börjar flaxa, inte för löst för då får den bara ont i huvudet och slocknar inte. Sedan släpper man ner den i en tratt som man skruvat upp på en stadig trästolpe så att när huvudet hänger ned så hänger det nära stolpen. Då får man bra mothåll när man tar en större kniv eller en liten yxa och hugger av huvudet. Då stänker det inte och hönan märker inte när huvudet åker av.

Finns det ingen på forumet som slaktar själv och bor hyfsat nära?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Avlivning utav höns
« Svar #16 skrivet: 20 apr-16 kl 17:40 »
När jag som barn, tillsammans med två bröder, var hos farfar när han nackade gödtuppar, så ordnade vi ett väldans skådespel. Utan farfars lov snodde vi nästan vartenda år någon ungtupp då han just huggit av huvudet på den, och så släppte vi in den i hönsgården. Både vi och hönsen blev upplivade kan man väl säga... Men han BEDÖVADE alltid innan han högg med yxan! Bedövningen gjordes genom att med en hand om benen och en hand om vingarna höja tuppen långt bakom axeln och drämma till med huvudet emot kanten av huggkubben på vedbacken. Därefter yxan... Jag tror faktiskt att tupparna dog av första slaget.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Avlivning utav höns
« Svar #17 skrivet: 20 apr-16 kl 18:20 »
Det är lika illa att fega med en typ bedövning och sedan hugga en misslyckad bedövning.

Att tuppen flaxar och blodar ur är bara reflexer, när huvudet är av är tuppen död.

Det är viktigt att kunna hugga bra och rätt än att laborera med ev bedövning.

Är det bättre att slå halvt ihjäl en tupp med ett yxskaft än att hugga direkt, tror inte det.
Bedövning minskar kanske flaxet något men man får hugga och flaxa i alla fall. Bedövningssnacket har bara tillkommit pga det finns instanser som vill förbjuda halshuggning av stackars höns.
« Senast ändrad: 20 apr-16 kl 18:25 av Gilbert »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Avlivning utav höns
« Svar #18 skrivet: 20 apr-16 kl 18:48 »
Men då kanske man skulle förorda giljotinering av fåren också? Det är ju bara att låsa fast huvudet mellan två järn och låta bilan falla.


ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Avlivning utav höns
« Svar #19 skrivet: 20 apr-16 kl 19:11 »
Hej.
Innan vi far iväg i mer detaljer.
Vilma - Du är alldeles för ung för att behöva ta detta ansvar.
Det är ett vuxenansvar!
Du kan naturligtvis se på, lära dig, m.m. Men att nacka höns det är ett strikt föräldrar/vuxenansvar tills du är myndig.

Låt säga att något går snett - så du skadar dig själv fysiskt eller psykiskt eller utsätter djuret för onödigt lidande = vuxenansvar.

Lycka till med din trevliga uppgift som hönsfarmare - utan Dö-ansvar.
Mvh ARFA

Skickat från ARFA via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser