Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris hedemorahöns  (läst 9808 gånger)

chal

  • Inlägg: 8
    • -
Pris hedemorahöns
« skrivet: 13 apr-16 kl 11:09 »
Hej!

Blev erbjuden att köpa 10veckor gamla hedemorahöns för 400:-/st, personligen tycker jag det låter mycket. Dom är inte med i genbank.

Säljaren tror inte jag hitta några billigare, men ny som jag är på området så kanske det stämmer?


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Pris hedemorahöns
« Svar #1 skrivet: 13 apr-16 kl 11:35 »
Hej!

Blev erbjuden att köpa 10veckor gamla hedemorahöns för 400:-/st, personligen tycker jag det låter mycket. Dom är inte med i genbank.

Säljaren tror inte jag hitta några billigare, men ny som jag är på området så kanske det stämmer?
Låter orimligt! 150,- möjligen 200,- är rimligare. köpte precis 2 för 150,- som var 5 veckor.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Pris hedemorahöns
« Svar #2 skrivet: 13 apr-16 kl 16:49 »
"Normalpriset" för kycklingar brukar vara 50kr plus 10kr per levnadsvecka. Då blir alltså priset 50kr+100=150kr per styck.
Tänk på att kycklingar på 10v inte har börjat lägga ägg. Har du otur köper du alltså en tupp som inte är värd något. Tuppar av hedemora får man gratis oavsett ålder. Vet inte så noga om det alltid går säga om en kyckling på 10v är höna eller tupp.

När jag kollat runt tidigare på olika sidor vad hönor (som värper) av hedemora kostar så hittade jag priser mellan 200-300kr styck. Det tycker jag inte är mycket med tanke på vad foder kan kosta beroende på var man köper det om man har fött upp en höna som är 10 mån och knappt kommit igång och äggat.

För några år sedan var det svårare att hitta höns av hedemora och jag såg annonser i närheten av där jag bor på nykläckta kycklingar som kostade 90kr men nu när det är så vanligt med höns så går det få tag på billigare. Finns ju folk som måste lägga av med sina hönshållning och säljer för ca 150kr styck också för vuxna hönor. Jag kan också tänka mig att det är svårare att hitta billiga höns på våren eftersom de inte kostar så mycket i drift då, samt har den period då de producerar. På hösten kanske folk har platsbrist.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Pris hedemorahöns
« Svar #3 skrivet: 13 apr-16 kl 18:35 »
Det låter dyrt.. 150-250kr brukar en könsbestämd höna ligga på..  Men det kanske är ovanligt friska och fina djur?
Fjäderfän och kaniner

chal

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Pris hedemorahöns
« Svar #4 skrivet: 14 apr-16 kl 09:10 »
Ja i annonsen framgick priset som 50:- + 10:-/levnadsvecka, blev av den anledning rätt förvånad att priset höjdes så mycket. Jag hade ju räknat med 150:-/höna, men hade antagligen köpt dom även för 250:-/st.

Jag kan inte svara på om det är ovanligt friska eller fina djur, det var inget säljaren marknadsförde i alla fall.

Stort tack för era svar! Får ha is i magen och vänta på att någon säljer till ett rimligare pris.

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Pris hedemorahöns
« Svar #5 skrivet: 14 apr-16 kl 18:18 »
Låter som någon försöka luras om ett pris annonseras men efter du kontakta säljaren är det annorlunda.  Det pris är helt orimligt.  De flesta med genbanks djur följa rekommenderat priser.  Jag själv har Kinda höns som är ansluten till genbanken och har aldrig tagit mer än 300 för  ett höna eller tupp och då har de varit allt upp till ett år.  Du kan definitivt hitta billigare djur,  säkert till o med genbanks ansluten. 

Sent from my D6503 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Pris hedemorahöns
« Svar #6 skrivet: 15 apr-16 kl 01:35 »
Som genbankansluten så får jag inte maskinklæcka fram kycklingar, i vart fall går det inte att registrera maskinklæckta i genbanken. Den regeln innebær att det finns begrænsat med kycklingar och unghøns till salu. Jag tycker det ær rimligt att dom kostar lite mer æn maskinklæckta. Det mesta jag betalt ær 750 før en grupp med två høns och en tupp. Tuppen ville jag inte ha så han blev en lyxig middag, om man sæger så...

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Pris hedemorahöns
« Svar #7 skrivet: 15 apr-16 kl 09:29 »
Försäljningspriset måste ju kunna försvaras, man kan inte sälja till högt pris bara för att, och bedriver man inte någon affärsmässig verksamhet så kan man inte heller ta affärsmässiga priser

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Pris hedemorahöns
« Svar #8 skrivet: 21 apr-16 kl 02:32 »
Hoppas du tar kontakt med genbanks ansvarig så kan du hitta en fin grupp
« Senast ändrad: 21 apr-16 kl 02:37 av hazybabe »
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Pris hedemorahöns
« Svar #9 skrivet: 28 apr-16 kl 10:26 »
Hej!

Har genbank på Hedemorahöns med ursprungsflocken från Grums medlem 500 sen flera år tillbaka och har aldrig sålt för så mycket som 400kr, samt tupp i medskick. Sen kan jag dock tycka att de är värda mycket mer än så. Lantrasklubens rekommenderade pris är nu 150kr. www.kackel.se
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare
ärt, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser