Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningbyte  (läst 1395 gånger)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
Drottningbyte
« skrivet: 11 okt-16 kl 22:47 »
Hur gammal ska man låta drottningen bli? När byter man henne? En del förespråkar byte vartannat eller vart tredje år. Andra låter bina själva byta när de är missnöjda med sin drottning. Nån som testat detta? Bina borde väl själva kunna sköta om detta på bästa sätt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Drottningbyte
« Svar #1 skrivet: 12 okt-16 kl 14:06 »
Stor fråga, och alla tycker olika. Det handlar mycket om svärmrisk, sannolikheten att ett samhälle svärmar ökar med drottningens ålder. Väntar man med byte till det tredje åretså är det stor sannolikhet att bina gör det istället själva. Och jag ser inte riktigt nyttan med att byta vartannat jämfört med att de byter själva ett år senare. Så då är det bara byte varje år som är kvar, men det kan man inte göra för då kan man inte utvärdera. Diversiteten är viktig, vid något tillfälle kommer bina utveckla en förmåga att stå emot varroan, men då måste de ges en chans.

Så en lösning är att byta några ganska snabbt efter ett år, och låta de produktiva bli gamla, och få in mer bra anlag genom att skaffa de nya drottningarna från olika håll. Så har jag själv gjort. Man kan också undvika att rensa drönaryngel i de bra samhällena utan istället sätta dit en drönarram som inte rensas ut, drönarna är halva ekvationen. Självklart ska varroan hållas nere i de samhällena.




Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Drottningbyte
« Svar #2 skrivet: 12 okt-16 kl 18:29 »
Det handlar mycket om svärmrisk, sannolikheten att ett samhälle svärmar ökar med drottningens ålder.

Nejnejnej. det stämmer inte alls, svärmrisken ökar inte med en äldre Drottning.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Drottningbyte
« Svar #3 skrivet: 12 okt-16 kl 18:36 »
Hur gammal ska man låta drottningen bli? När byter man henne? En del förespråkar byte vartannat eller vart tredje år. Andra låter bina själva byta när de är missnöjda med sin drottning. Nån som testat detta? Bina borde väl själva kunna sköta om detta på bästa sätt.

Här vill jag säga att det beror på vad man önskar för resultat. En intressant test-Drottning eller Avelsdrottning kan bli både 4 och 5 år gammal, men samhället kräver då lite extra omvårdnad för att undvika "stilla byte".

Gör du ingenting så sker ofta ett stilla byte när hon är 3-4 år gammal.

En god ordning och medelväg är att alltid byta vartannat år i sina samhällen. (Själv byter jag som regel en gång om året numera i produktionssamhällena, men det är lyxigt. Vinsten för mig med detta driftsätt är att jag får oerhört jämnstarka samhällen och få överraskningar = tidsvinst och inget krångel. Men det blir visst fler och fler "gamla godingar"  som jag önskar spara för varje år som går, och något år har det varit över 50% stationsparade vid invintringen.)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Drottningbyte
« Svar #4 skrivet: 14 okt-16 kl 00:42 »
Nejnejnej. det stämmer inte alls, svärmrisken ökar inte med en äldre Drottning.
JoJoJo, det gör den. Anledningen är främst att drottningens feromon avtar med ökande ålder

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Drottningbyte
« Svar #5 skrivet: 14 okt-16 kl 19:49 »
Stämmer kanske hos dig, men med Buckfast stämmer det inte alls är min övertygelse.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser