Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mata bin fran balkong  (läst 1279 gånger)

tott

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
Mata bin fran balkong
« skrivet: 03 okt-16 kl 12:24 »
Hei, bor mitt i en storstad och har tyvarr varken bin eller biodlingar, men jag har markt att pa senaste tiden pga av den ovanligt varma hosten sa har jag fatt besok av otaliga bin som besoker mina jordgubbsblantor, som tyvarr inte bar nagra blomster.
Nu undrar jag hur jag kan mata dessa sma bin utan att plantera nagat, da vadret kommer stallas om till minusgrader ganska snart.


Laste att vanlig strosocker funkar, men har anven last att denna kan ge de sma bina forstoppning. Sa hur matar jag dessa underdjur pa besta satt? Och anven att socker inte innehaller de ratta bakteriarna och kan t o m gora bin sjuka. Ska jag kopa honung och mata med, isf, hur? Halla i en skal eller dylikt? Finns de risk att de fasnar i honningen, tankar ocksa att den blir mer hard ju kallare det blir.

Jag har faktiskt en burk med ofiltrerar honning fran en slakting som har biodling i goteborgomradet. Ar detta nagot jag kan mata bina med?
« Senast ändrad: 03 okt-16 kl 12:29 av tott »

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Mata bin fran balkong
« Svar #1 skrivet: 03 okt-16 kl 14:11 »
De har nog fått tillräckligt med vinterfoder från biodlaren. Skulle inte lägga mig i om jag vore dig, även om det var en snäll tanke! Framförallt inte ge honung! Kan komma från bin med vissa sjukdomar, och dem vill man inte sprida. Satsa på tidig vår istället! Då behöver de pollen och nektar. Någon som kan tipsa om lämpliga vårblommor? Sedan finns det nog blommor som blommar nu med som du kan ha på balkongen, och sedan inomhus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 4 användare (1 dolda)
skräptanten, Okulärbesiktning av Byrålåda, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser