Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så och skörda korn på gammalt vis  (läst 7916 gånger)

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #20 skrivet: 20 apr-17 kl 14:52 »
en bekant kör med självbindare och tröskverk varenda år... lite kul... =)

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #21 skrivet: 20 apr-17 kl 20:36 »
Vad har du tänkt dig för pris? Låter ju bra att kunna mala direkt. Problemet blir nog att lösa frakten. Det får jag fundera på om vi kan.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #22 skrivet: 20 apr-17 kl 21:00 »
Vad har du tänkt dig för pris? Låter ju bra att kunna mala direkt. Problemet blir nog att lösa frakten. Det får jag fundera på om vi kan.
Kör du på ett större bilsläp . Är tröskverket på jul så är det ju bara att spela på . Annars så gäller trärullar och spett . Men det kanske du får göra hemma för att få verket på plats . Säljaren har nog lyftgrejer så det blir smidigt att få på  .

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #23 skrivet: 20 apr-17 kl 22:20 »
Vi skördar med brödkniv eller isoleringskniv, man behöver rätt utrustning och handlag för att det ska bli effektivt med lie. Sedan hässjas nekarna eller ställs i kylar för att torka så länge vädret tillåter. Därefter förvaras det mussäkert på logen tills det finns tid att tröska. Har blivit både höst och vinter innan tröskning. Så länge kärnan sitter kvar i axet har den bra hållbarhet. Kan du få tag på nakenkorn fungerar det som mat både till dig och grisarna. Till skillnad från nakenhavren blir den helt ren efter tröskning. Vi har både handvevat piggaverk och rensmaskin som går att hyra, eller kan du komma hit med nekarana och köra det i vår stationära tröska.

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #24 skrivet: 21 apr-17 kl 09:23 »
Jakobn finns du här i Skåne?

Håkan B bilsläp kan funka men det blir ju en lång tur!

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #25 skrivet: 21 apr-17 kl 11:01 »
Jakobn finns du här i Skåne?

Håkan B bilsläp kan funka men det blir ju en lång tur!
Åk runt lite i din omgivning kanske finns på nära håll såna där verk står lite varstans både små och stora  om dom inte har elda upp dom som många gör då dom är skrymmande .

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #26 skrivet: 21 apr-17 kl 13:03 »
Priset jag tänk mej är 400kr. Då ingår även en stor elmotor, som passar bra att driva tröskan med. Hur långt är det till dej? Jag skulle kunna fråga min bror (han har lastbil) vad frakten skulle kosta.
kretslopp

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #27 skrivet: 22 apr-17 kl 13:31 »
Det låter som en bra idé Kretslopp :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 7 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser