Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppyggnad efter brand, hur gör man?  (läst 1195 gånger)

EmelieT

  • Inlägg: 20
    • Dalsland
Uppyggnad efter brand, hur gör man?
« skrivet: 16 sep-14 kl 08:47 »
Vi har i helgen haft storbrand här hemma, allt utom huset har brunnit ner.(Känner stor tacksamhet för att huset är kvar så klart)
Men ladugård, vagnskjul och drängstuga är borta.
Hönsen brann inne, ankorna klarade sig.

Tankar kring uppbyggnad cirkulerar i huvudet men jag fattar inte hur vi ska kunna bygga upp det som vi vill ha det.
Vi köpte en avstyckad gård för sex år sedan för att det var precis som vi ville ha det och nu är det borta, jag gillar det gamla och om vi ska bygga upp det igen vill jag ha det i gammal stil och helst på gammalt byggnadssätt.
Hur gör man det?
Plocka ner en lada någonstans och frakta den hit?

Alla hantverkare jag träffat innan vill bygga allt på nytt sätt.
Jag vill ha en lada i trä, med trästomme och loft, en del till mindre djur som höns, grisar och ev. får.
Verkstad och loge där vi ska få plats med traktor, motorcyklar och bilar.
Ev. måste det också rymma tvättstuga då den var i drängstugan och jag tror inte möjligheten finns att bygga upp alla byggnader i nuläget.

Kan någon snälla komma med tips, erfarenheter etc.

Alla odlingar är också uppbrunnet. Tanka kring att odla på marken där det brunnit? Farligt?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Uppyggnad efter brand, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-14 kl 10:48 »
Timrade stommar kan man möjligen flytta, men gäller det lösvirke så vinner man inget alls på att flytta. Det är väl inget som helst problem att bygga i vilken stil som helst, även äldre stil

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Uppyggnad efter brand, hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 16 sep-14 kl 11:11 »
Så länge du inte har haft giftiga kemikalier stående i trädgården går det säkert bra att odla på brunnen mark. Askan är bra gödning. Förr var det ju vanligt att bränna svedjor och kyttland och odla i askan.

Vad det gäller byggnaderna så är väl första frågan hur ni har det med försäkringar och finansiering? Tyvärr har många sina gamla uthus alldeles för lågt försäkrade.
Nästa fråga är om det finns någonting som går att rädda? Folk brukar vara alldeles för snabba att döma ut byggnader som totalförstörda. Om grunden och stenfoten är välgjorda och relativt oskadade så kan de löna sig att återanvända...... och står timmerväggarna kvar sotiga men tekniskt oskadda på någon del?
Sådant som var slarvigt byggt eller i halvdant skick från början brukar kunna löna sig bäst att inte låtsas om utan bokföra som totalförstört. Försäkringsbolagen har en otrevlig vara att dra av en massa pengar för varje liten obetydlig bit som går att återanvända.
Det är väldigt viktigt att ni redovisar för försäkringsbolaget allt som var reparerat eller annars i gott skick för annars har de en tendens att anta att allt gammalt var i dåligt skick och betala därefter.

Det går att plocka ned gamla timrade uthus på annat håll och montera upp dem på ny stenfot. Att hitta timror som passar på den gamla stenfoten är omöjligt. Att timra nytt blir dyrt så det godkänner försäkringsbolaget knappast.
Annars kan man bygga nytt på resvirke och spika locklistpanel på väggarna och behålla de gamla proportionerna och det gammaldags utförandet så blir ju miljön ungefär som förr. Personligen skulle jag passa på och bygga högre uthusdörrar så att man kan komma in med en traktor med hytt och så skulle jag ändra rumsindelningen så att den passar bättre för nutida användning. Om nybygget blir alltför olikt det gamla brukar bolaget bli mer ovilliga att betala har jag hört.

Jag var arbetsledare på en återuppbyggnad efter en brand och det här är saker som jag snappade upp...... men själv har jag inte drabbats..... så jag vet inte så mycket.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Uppyggnad efter brand, hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-14 kl 14:08 »
Låna/hyr/köp en metalldetektor och ta reda på alla gamla smidda beslag. Trevliga detaljer att återanvända.

 

EmelieT

  • Inlägg: 20
    • Dalsland
SV: Uppyggnad efter brand, hur gör man?
« Svar #4 skrivet: 16 sep-14 kl 16:42 »
Tack för era var, "muren" står kvar och "ser" okej ut, försäkringsbolaget trodde inte en gick att rädda men vi ska ta hit en murare som får kolla på det.
Det vore skönt om den gick att rädda, även fönsterbågarna borde gå att använda. Bara att putsa upp dom och i med nytt glas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 4 användare (2 dolda)
pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser