Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gör jag fel? ...vill ju ha mer ägg  (läst 902 gånger)

Dvärgkochin

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Gör jag fel? ...vill ju ha mer ägg
« skrivet: 04 sep-14 kl 12:49 »
Mina dvärg kochin värper dåligt och har alltid gjort. Totalt har jag 11 hönor och en tupp, hönorna är allt från 1,5år till 3,5 år gamla, de yngre damerna köpte jag som avelsägg för att få in lite nya gener. Hönsen har en helt utmärkt hälsa och inget stressade med extra lyse eller så. De har alla haft kalkben mer eller mindre men nu jag smörjer jag titt som tätt och det verkar hålla benen fina. Dvärg kochin är ju glada för att ruva så jag brukar ha 2-4 som är sura men då är det ju ändå 7-9 stycken som borde värpa. Som bäst i våras fick vi 5 ägg/dag men nu är vi sen i början av augusti nere på typ 1 ägg var dag. Kan det finnas de som aldrig värpt? Hur kollar man vilka? Är helt enkelt dvärg kochin såhär ”ineffektiva”? Jag ger dem svenska foders ekologiska värpfoder och det skall tydligen vara ok även under ruggningen och vintern.

Passade i år på att köpa in avelsägg från Isbar så nu har jag två isbar hönor i hönsgården de är bara 4 månader ännu och jag antar att det dröjer innan de börjar värpa. Om allt blir bra kan man då räkna med ett ägg var dag från dem?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gör jag fel? ...vill ju ha mer ägg
« Svar #1 skrivet: 04 sep-14 kl 13:29 »
En ganska normal värpning för DvärgKochin  är två ägg på två dagar, sedan en dags uppehåll, så två ägg osv.
En tid före ruvning brukar värpningen intensifieras.
Om hönor har tomruvat kan det ta ett par veckor innan de börjar värpa igen

Åtminstone ett ägg varannan dag bör man kunna vänta sig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser