Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döda höns  (läst 1892 gånger)

garbo

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
Döda höns
« skrivet: 02 sep-14 kl 14:56 »
Hej,

Har en liten besättning Hedemorahöns. Idag låg helt oförklarligt 2 höns döda. En i hönsgården och en inne i hönshuset. Tuppen är svullen i ansiktet och har ena ögat igenmurat och haltar, ligger mest o vilar.
Det har hänt en gång tidigare, för ngt år sedan att en höna då oförklarligt låg död i hönsgården.
Jag hittar inget blod eller ngra skador (förutom tuppen som är svullen och spak.
Det lustiga är att både förra gången och nu idag, ser jag en stor huggorm inne i hönsgården. Trots att jag inte tror att en huggorm skulle döda höns så blir man ju lite fundersam.
Ngra idéer ngn?


Fröken M

  • Inlägg: 55
SV: Döda höns
« Svar #1 skrivet: 02 sep-14 kl 19:37 »
Hade jag sett en huggorm i hönsgården och samtidigt hittat två döda höns och en sjuk tupp hade jag varit ganska säker på att de blivit bitna av ormen. Hoppas att tuppen repar sig!

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Döda höns
« Svar #2 skrivet: 15 sep-14 kl 12:52 »
Om jag var du skulle jag sätta finmaskigt nät runt hönsgåren längst ner och hindra ormen att komma in igen. Den kan ju faktiskt bita dig med. Sen pickar hönorna säkert på den för att den beter sig som en enorm mask och vilken orm skulle inte försvara sig då? Att tuppen dessutom blivit svullen i ansiktet tyder på att han försvarat antingen sig själv eller de döda hönorna så för att ge djuren lugn och ro behöver ormen hållas ute.

 

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Döda höns
« Svar #3 skrivet: 16 sep-14 kl 17:20 »
Jag är ingen expert men jag skulle gissa så här:

Huggormen börjar söka efter lämplig vinterbostad. T ex under byggnader och i rösen och hamnar därför i din hönsgård. Hönsen ger sig på att undersöka ormen, på sitt vis, av nyfikenhet och för att se om den möjligen är ätbar. Ormen försvarar sig genom att bita hönorna och tuppen får det tredje bettet (eller fjärde?) och kanske då får en lägre dos gift?

Jag har sett en tupp jonglera en hasselsnok. Hasselsnoken klarade sig, tack och lov. Men hade det varit en huggorm borde tuppen rimligen ha blivit biten.

Hur mår din tupp nu då?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser