Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gör man höselage  (läst 3123 gånger)

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
hur gör man höselage
« skrivet: 30 maj-11 kl 10:00 »
Frågan är som ämnet "hur gör man höselage"

Är det >
1: Slå (inte krossa) torka på vall?
2: Vända vända 2-3 dagar
3: rulla rulla balarna
4: Plasta Plasta

Hur lång tid ska det gå mellan varje moment vissa har sagt: slå gräset sedan måste det rullas efter 2 timmar sedan max 2 timmar innan det plastas (detta tycker jag verkar märkligt)

rätta mig
förklara hur man göra :D tider är ganska bra att veta med (timmar /dagar)


saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: hur gör man höselage
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 10:39 »
hösilage är enklet sagt nästn plastat hö. här slår vi och vaänder kanse en/två gånger beroende på vädret, när gräset är "dött" rullar vi det(har för mig att det är två dygn..), sen ska det plastas fortast möjligt. så tiden mellan rulla rulla och plasta plasta är väl åtminstone hos oss den viktigaste tiden...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

SV: hur gör man höselage
« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 08:52 »
Hej
efter att vallen är slagen får det inte ligga mer än kanske någon dag , högst två. Beroende på väder. Inplastningen måste ske i samma stund som balen är rullad. Snåla aldrig med plasten. Minsta hål på den och den blir förstörd. Inuti blir det en jäsningsprocess som inte blir om balen är för torr.
men det krävs ju maskiner för detta och den som kör dem vet ju allt detta.
mvh Annki

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: hur gör man höselage
« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 09:12 »
Om det er fint väder torkar vi graset som när man torkar hö (vänder det med traktor och hövändar -vet inte om det heter så på svensk?), kanske 3-5 dagar. Så rulla och plasta (med "all-in-one"-maskin som vi hyr inn med förar). Då får man torra, fina balar, och man kan utfodra på vintern utan at balen är en j***a isklump (isknöl)  ;D
« Senast ändrad: 01 jun-11 kl 09:16 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: hur gör man höselage
« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 10:32 »
Om det er fint väder torkar vi graset som när man torkar hö (vänder det med traktor och hövändar -vet inte om det heter så på svensk?), kanske 3-5 dagar. Så rulla och plasta (med "all-in-one"-maskin som vi hyr inn med förar). Då får man torra, fina balar, och man kan utfodra på vintern utan at balen är en j***a isklump (isknöl)  ;D

Hur hittar men en sådan all in one förare ?

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: hur gör man höselage
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 11:07 »
Hur hittar men en sådan all in one förare ?
Nja, det vet nok de svenske böndene här!? Det behöver inte vara en maskin som både rullar och ballar. Många arbetar 2 tilsammans, en rullar på nätet och en ballar på plasten. Då behövs 2 traktorar och 2 förare, så det kanske kostar mer?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

anders50

  • Gäst
SV: hur gör man höselage
« Svar #6 skrivet: 01 jun-11 kl 11:16 »
Hur hittar men en sådan all in one förare ?
Enklast är att fråga någon lantbrukare i närheten som du ser har ensilagebalar på gården...finns ju överallt.
Min arrendator har tre sådana ekipage men tror inte han kör så långt som till dina trakter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser