Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska grundstenen behandlas som Tjernobyl?  (läst 1176 gånger)

Franck Olofsson

  • Inlägg: 1
Ska grundstenen behandlas som Tjernobyl?
« skrivet: 15 jul-17 kl 23:49 »
En grundsten på mitt torp står och vilar med bara ena kanten på stenen som ligger i marken. Jag gissar att markstenen har fallit in under husgrunden varpå själv plintstenen bara vilar med ena kanten på markstenen och dessutom blivit lite sned. Jag vågar inte röra i det. Det är väl många ton som vilar på detta. Min idé är att gjuta in hela stenen i en sarkofag av armerad betong. Är det en bra idé? Någon som vet? Bilder bifogas

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Ska grundstenen behandlas som Tjernobyl?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-17 kl 23:58 »
Alltid svårt att bedöma från bilder. Men generellt skulle jag nog överväga att lyfta lite med domkraft och säkra med stöttor på sidorna av stenen. Sen justera upp och eventuellt byta ut stenen

Postat med Alternativ.nu´s app


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Ska grundstenen behandlas som Tjernobyl?
« Svar #2 skrivet: 17 jul-17 kl 09:05 »
Svårt som sagt att säga något säkert från bara bilder men jag har ett torp på plintar som lutar på samma vis. Inga problem alls att lägga en plankbit på marken, domkraft ovanpå och lyfta syllstocken ett par cm och rätta till. Se upp så inte stenen faller ut på dig eller faller och slår till domkraften bara :)

Jag har grävt ner till berg (vilket inte vara så långt som tur var), borrat ner armering och skruvat ihop en enkel gjutform av gamla brädbitar ovanpå hålet och gjutit ny plint. Då gör du det bredvid den gamla utan att flytta den först. När plinten är klar lägger du nåt emellan betong och syllstock så du får rätt höjd (mät innan du lyfter), lyft med domkraft och sätt på plats. Glöm inte en fuktspärr under trä när du byter material i övergången från plint till hus.
Vill du så gör en låg plint och ställ in en sten så slipper du synlig betong.

Kolla gärna inne med vattenpass på golvet inomhus innan du gör något så får du en uppfattning om hur golvet lutar. Kanske du vill passa på att ändra när du ändå håller på, annars är det en bra referens så du inte ändrade något. Ändra inte för mycket bara så resten av huset protesterar, det kan ju påverka stängning av dörrar och fönster och sprickande tapeter och en hel massa så det är nog utanför både trådens ämne och min erfarenhet egentligen.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

Mattias Knutsson

  • Inlägg: 15
  • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
    • Jämtland
    • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
SV: Ska grundstenen behandlas som Tjernobyl?
« Svar #3 skrivet: 20 jul-17 kl 13:42 »
Lyft huset med en domkraft som beskrivits i tidigare svar. Justera grundstenen och sätt tillbaka huset.
Troligtvis har syllen vilat på grundstenen i hundra år eller så, justera den så kan den nog vila hundra år till innan man måste justera igen.
Hålla på att gräva ut för att gjuta kostar mer än det smakar, om man säger så.

Postat med Alternativ.nu´s app


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Ska grundstenen behandlas som Tjernobyl?
« Svar #4 skrivet: 21 jul-17 kl 09:53 »
..
Hålla på att gräva ut för att gjuta kostar mer än det smakar, om man säger så.

Postat med Alternativ.nu´s app


Förutsatt att inte husets förra ägare ansett att det duger bra att lägga några vanliga brädlappar direkt i jord, sen en sten ovanpå och sen huset därpå. Ruttnar förvånansvärt fort faktiskt  :)
Så jag grävde rent de 40 cm som var kvar ner till berget, gjöt plint och nu tycker jag det bör hålla en stund.

TS bilder tycker jag verkar tala för att det är gamla grejer som stått länge så då behövs det nog inte mer än en justering som sagt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Ska grundstenen behandlas som Tjernobyl?
« Svar #5 skrivet: 21 jul-17 kl 22:15 »
Gör det ordentligt! brukar inte ta mycket längre än att fuska, och så behöver man göra det en gång!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, krokodil, Tiomilaskogen, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser